Anmeldelsesdagbok: Star Wars - The Old Republic Del 3

10. januar 2012 Redaksjonen No Comments

swtorlogo5

Vår skribent Gøran Solbakken fortsetter sin reise inn i Star Wars – The Old Republic..

Mitt liv som jedi ruller videre. Jeg har befridd planeter fra Imperiet, jeg har laget utallige fargekrystaller og jeg begynner så smått å nærme meg det som i MMO-spill kalles endgame, det som skjer etter at øverste nivå er nådd.

I denne delen av anmelderdagboken,som forøvrig er den siste før den endelige dommer kommer, skal jeg prate litt mer om historien i spillet, og hvordan du som spiller blir dratt inn og med i dette velkjente universet.

swtorlogo4

Fantastisk historiefortelling

Som nevnt tidligere har alle de ulike klassene sine egne historier. Jeg spiller nå en Jedi Shadow, en spesialklasse fra Jedi Consular. Kort fortalt, og for å ikke avsløre for mye, så skal jeg redde andre Master Jedi som har falt under en forbannelse fra en sith kalt Lord Vivicar. Jeg blir geleidet av jedirådet, og sendt fra en planet til en annen for å lete opp, og helbrede de som trenger det.

Det vanlige mønsteret på en planet er at man kommer, får tildelt oppdrag som drar hovedhistorien videre. Rundt i de områdene du blir sendt er det en mengde sideoppdrag som faller sammen med det du skal gjøre. Jeg har ikke en eneste gang lurt på hvor jeg skal gå, det er alltid et oppdrag eller en markør som viser hvor det neste objektivet mitt er. Historien er glimrende sydd sammen med historien til hver enkelt planet, og det kjennes virkelig ut som du har noe å si for de du hjelper.

Alt er herlig stemmebelagt, og dette er Bioware på sitt ypperste hva historiefortelling angår. Jeg har flere ganger etter endte sideoppdrag og historier sittet igjen og tenkt: «Wow!» Spesielt en av sidehistoriene på Taris gav meg en slik følelse, der du sakte men sikkert men sikkert finner ut den tragiske historien blant folket som bodde der for lenge siden. Den var nesten gripende å se de siste hologrammene fortelle hva som hadde skjedd.

Jeg kan med 100% sikkerhet si at jeg ikke i noen andre MMO har opplevd en så fengende, gjennomført og stor historie som I Star Wars: The Old Republic.

swtorlogo8

Usosialt sosialt

SW:TOR er et flerspillerspill, men kan desverre i perioder kjennes veldig tomt ut. Jeg vet ikke om det er fordi min server er litt lite befolket, men det kryr ikke akkurat av andre spillere her. Jeg er heldigvis med i et guild, der vi er rundt 250 medlemmer, som alle er hjelpsomme og hyggelige. Men verden generellt er ganske tom, og jeg mistenker vel at det på et eller annet tidspunkt vil slås sammen servere. I hvert fall om min server er lik de andre.

Men nå skal det samtidig sies at jeg ikke har hatt noen problemer med å finne hjelp til gruppeoppdrag, og heller ikke flashpoints underveis. Jeg har ikke ventet i flere dager, har som regel fått med meg en eller to relativt rask.

En annen ting som plager meg litt, men som jeg mistenker blir bedre jo høyere nivå jeg blir, er at jeg til dags dato kun har møtt på 3 spillere fra Empire-siden. Jeg spiller på en PVP-server (spiller-mot-spiller) og liker slike uforutsette konfrontasjoner. Jeg lar ikke en sith gå uskadet forbi meg, dette er jo tross alt tanken bak en slik server. Men til nå kun tre slike treff, noe jeg synes er litt urovekkende.

Jeg gikk forresten seirende ut av alle tre, om noen skulle lure…

swtorlogo11

Veien videre

Fram mot den endelige anmeldelsen skal jeg komme meg opp til nivå 50, jeg skal få testet PVP på Ilum. Jeg har også fått ok til å henge meg på operations av guildet mitt, så jeg skal også ta for meg det, slik at du som leser får en fullverdig vurdering av spillet.

Until then, happy hunting og pass dere for Herah Dabrani, på Taasaa Baresh.

Lyst til å prøve spillet selv? Kjøp det her:

Star Wars – The Old Republic PC