Anmelderdagbok: Star Wars - The Old Republic del 2

6. januar 2012 Redaksjonen No Comments

swtorlogo3

Vår skribent Gøran Solbakken, fortsetter sin reise inn i Star Wars: The Old Republic.

swtorlogo8

Serverne til SW: TOR er nede idag, for den første av sikkert mange patcher med enda mer innhold til spillet. Hva passer vel da bedre enn å lese litt om spillet du sikkert sitter å klør etter å spille igjen.

La meg bare si det først: Spillet er enormt stort! Jeg har rundet halvveis i antall nivåer, har spilt i drøyt to dager med aktiv spilletid, og det er mye igjen. En kamerat av meg har kommet seg opp på nivå 50, har levlet i ro og mak, gjort unna masse crafting og kost seg. Han har 15 dager med spilletid. Snakk om valuta for pengene.

Idag skal jeg skrive litt mer om PVP (spiller-mot-spiller) delen av SW: TOR, og litt om crafting og oppdragene du får.

PVP

I SW: TOR finnes det 3 såkalte warzones i spillet som er tilgjengelig for alle, samt en åpen verden kalt Ilum. Denne er for de som har nådd toppnivå, og jeg kommer ikke til å skrive så mye om denne enda, da jeg ikke er der enda.

De tre ulike warzones er:

Alderaan

• Her er det krig, og hovedmålet er å skyte ned motstandernes skip

• Kartet inneholder 3 punkter som alle kan holdes av 1 side. Kontrollerer du 2 eller 3, gjør du mer skade en motstanderen, og vil tilslutt vinne kampen.

• 8 personer på hvert lag.

Huttball

• Hovedmålet her er å score poeng på motstanderen. På mange måter er Huttball ganske likt rugby/amerikansk fotball i at du må bære en ball over i motstandernes målområde. Du kan kaste ballen til medspillere.

• Vinneren er den med mest poeng.

• På banen finnes det mange ulike feller, som du kan gå i selv eller bruke mot dine motstandere.

• Også her er det 8 personer på hvert lag.

Voidstar

• I Voidstar skal begge lagene både forsvare å angripe hver sin gang. Angriperne skal sprenge seg gjennom tre dører, for så å ta seg inn til kjernen for å avslutte sin runde.

• Rundene er tidsbegrenset, og vinnerne er det laget som enten kommer lengst, eller brukes kortest tid inn til kjernen.

Alle tre stedene oppfordrer veldig til lagspill, og du vinner som oftest om du spiller bra som et lag. Alderaan kan sammenlignes med Arathi Basin fra WoW, Huttball er en veldig morsom variant av Capture the Flag-varianter fra diverse spill. Voidstar er en type rush-bane ikke ulikt spillmoduser fra blant annet Battlefield.

Det er veldig god variasjon i de ulike banene, og jeg har kost meg veldig i alle tre. Du setter deg i kø til en warzone, enten alene eller med opptill 3 andre kamerater. Det er enn så lenge villkårlig hvor du havner, men det ryktes at du etterhvert kan bestemme hvilken type warzone du vil komme i.

Jeg har alltid likt PVP, og SW: TOR er ikke et unntak. Du har klasser som leger, klasser som saboterer og det er alltid variert hvilken motstand du møter. De ulike banene er varierte, og det er i hvert fall ikke noen kjedelige øyeblikk. Og nivået blir nok jevnere nå som de på nivå 50 får blir skilt ut fra resten.

swtorlogo4

Crafting

Som i alle MMO med respekt for seg selv, har også SW: TOR et craftingsystem. Du kan her lære deg tre ulike yrker, et som lager noe, og to som samler.

Men den store forskjellen er at du her ikke gjør noe selv, men sender dine kompanjonger ut for å gjøre jobben for deg. De blir da utilgjengelig i et visst antall minutter, kommer tilbake og melder ifra hva de har funnet eller lagd. Jeg har konsekvent siden jeg fikk to eller fler kompanjonger sendt de jeg ikke har med meg på diverse oppdrag. Personlig synes jeg dette systemet fungerer utmerket, og gir spillet enda litt mer dybde.

Av yrker så er det ulike rustningstyper man kan lage, medisinpakker og stims (som gir deg økt helse over en viss tid), du kan lage modifikasjoner til lyssverd, pistoler og alt av våpen og rustninger.

Oppdrag

Oppdragene i SW: TOR er egentlig ikke så ulike de i andre MMO-spill. Det er ganske standard, med hente x antall gjenstander spredt omkring, ta livet a x antall slemming osv. Men den store forskjellen, og kanskje spillets store styrke, er at alle oppdrag er pakket inn i en historie, alt satt sammen med dialog, karakterer og knyttet sammen med hovedhistorien på en veldig god måte. Du blir flyttet fra sone til sone, og sideoppdrag flettes inn med historien på en meget god måte. Jeg har ennå ikke kjedet meg på oppdrag, nettopp fordi jeg har et inntrykk av at det jeg gjør har en effekt.

Og enda, etter 2 dager med spilling, er stemmeskuespillet upåklagelig. Her har Bioware virkelig lagt ned et stykke arbeid man kan imponeres av.

Så langt har SW: TOR imponert meg på alle områder. Jeg kommer tilbake med mer om andre aspekter av spillet senere, samt en endelig konklusjon når jeg føler jeg kan det.

Jeg skal også legge ut både videoklipp fra spillet, samt mange bilder etterhvert.

Følg med videre her på gamersmix.no!

Se flere klipp fra dette og andre spill i vår videokanal

Lyst til å prøve spillet selv?

Da kan du bestille din utgave herfra:

Star Wars: The Old Republic PC

Star Wars: The Old Republic Collectors Edition PC

Bildegalleri:

Eventyr, Science Fiction PC, Spillomtale

Leave a Reply