Spillomtale: Devil May Cry - HD Collection

4. oktober 2012 Redaksjonen No Comments

Devilmaycryhd

En gang for flere år siden, så jeg Devil May Cry 3 i butikken og syntes det så veldig bra ut, hvertfall grafikkmessig, men dessverre ikke nok til at det var verdt hardt opptjente penger – Det var hvertfall det jeg syntes den gang da.

Plattform: X360, PS3
Utvikler: Capcom
PEGI: 16+

Da jeg så endelig fikk muligheten nå til å prøve nyslippet av Devil May Cry 1-3, så tenkte jeg at her kunne det være noen timer med kos. Jeg har aldri prøvd noen av dem før på PS (PS-One) eller PS2, så jeg skrudde ned forventningene et par hakk, selv om spillene skulle være i «HD».

I fare for å fornærme en skare av trofaste fans, så tror jeg at jeg til slutt greide å spille alle tre spillene i tilsammen 4 timer før jeg havnet på et sted mellom frustrert og med fremadstormende migrene. Ja, jeg er kresen, og må vel bare inrømme at vi har blitt særdeles bortskjemte de siste årene med både grafikk og innhold. Grafikken her var mildt sagt laber, humoren og historien var erketypisk japansk og spillbarheten ble jeg lei etter ca tre kvarter.

Jeg angrer veldig på at jeg ikke fikk meg disse spillene da de var nye og banebrytende på sine plattformer. Jeg hadde sikkert vært helt uenig med meg selv hvis jeg satt med gode minner til de tidlige titlene på PS. Etter ca 25 år med gaming så har jeg jo elsket mye som jeg sikkert ikke hadde orket å spille 5 minutter av i dag.

Grafikken

Som sagt så husker jeg da jeg så DMC 3 som demo og syntes det virket utrolig lovende; dette var forresten på den tiden da selve TV apparatet, ikke grafikken, var i 3D  og «oppløsning» og «konsoll» ikke så ofte ble brukt i samme setning.

Minner er som regel gode, og det er da ofte skuffende å faktisk gjenoppleve dem – skuffelsen av hvor dårlig ting faktisk er, kommer fort, og blir gjerne forsterket av at vi i ettertid har opplevd så veldig mye som er så meget bedre. For selv om CAPCOM kaller dette en HD Collection, så er det langt fra hva vi kaller bra HD i dag. Ikke misforstå meg galt, man ser hva alt skal være, og cut scenes er langt fra det verste jeg har sett, men det noe som mangler. Kanskje jeg bare ble lurt av at det står HD på coveret (og menyen), men skuffelsen kom hvertfall sigende ganske fort.

Man ser selvsagt forskjell på DMC1 vs DMC2 vs DMC3, men det er for min del bedre som et eksempel på hvor stor forskjell det faktisk var på PS1 og PS2 og tidlig og sene utgivelser på de to plattformene – OG hvor langt vi faktisk er kommet med PS3.

Devilmaycryhd3

Spillmekanikk

Det er dette som faktisk tok knekken på meg etter 4 timer.

Jeg føler at man her kan skjære alle 3 spillene over en kam, selv om man også ser en utvikling gjennom de forskjellige spillene. I stor grad så består det i å trykke på en av to knapper og evt hoppeknappen helt til monsteret er drept. Man kan gjennom et oppgraderingssystem få komboer og lignende som selvsagt tilfører litt mer variasjon, men med vanlige monstre tidlig i spillet så er det stort sett kunn snakk om litt hopp og sprett, mens man enten skyter vilt (ammunisjon = uendelig), eller svinger med sverdet hvis de er nære nok. Etter hvert vil man også få nye eller oppgraderte skytevåpen som kan endre på noe av taktikken man bruker.

Historie

Ja, dette skal være et historiedrevet spill med fengende action. Og igjen så sitter jeg igjen med en følelse om at hvis jeg bare hadde håppet på DMC bølgen mye, mye tidligere, så hadde jeg sikkert syntes at det hadde sin sjarm å gjennoppleve spillene i et litt penere innpakning.

Men også her er vi blitt bortskjemte, og den klassiske, japanske pop-literære sjangeren; med demoner som innvaderer vår dimensjon og blir bekjempet av en «snill» demon føles sliten. Vi har sett det mange ganger før og ofte bedre fortalt. Personling synes jeg dette virker som en kjapp oversettelse av et, den gang, populært japansk spill. Det mangler det gjennomførte man fikk ved Resident Evil og spesielt Final Fantasy seriene. Nå skal det også sies at ved å bare spille hvert av spillene i litt over 1 time, så er det minimalt av historie man får med seg, så det kan hende de utvikler seg til å bli utrolig spennende og engasjerende, men jeg tviler… Pedanter har det veldig kjipt når oversettelser er dårlige.

Grunnen til at jeg ikke greide å spille…

Utålmodighet – Jeg er, når interessen er der, veldig tålmodig, men tålmodigheten forsvant fort her. Jeg har ikke lyst til å senke vanskelighetsgraden, hvertfall ikke når vanlige monstre er latterlig enkle. Jeg måkte meg lett gjennom flere hundre «standard» monstre av varierende type, men allikevel så ganske like, før jeg kom til diverse level bosser. Å herregud som jeg slet. Jeg er ikke veldig flink på en del spill, ikke har jeg de raskeste refleksene og ikke er jeg god på å lære meg «trekant-trekant-halv rotasjon av spaken-firkant-trekant», men å gå fra kjedelig enkelt til håravrivende frustrasjon satte fort tålmodigheten min på prøve. Når du da legger på særdeles enkle lydeffekter som fort blir mer slitsomme enn gamle tanter på et familiedrama, OG dårlig oversatt, engelsk tekst som ikke greide å fenge nysgjerrigheten min nok til å  virkelig ØNSKE å komme meg videre fra neste boss, så ble det med disse få timene.

Jeg spilte i min tid Resident Evil 1, CIV 1, NHL 99 og en del andre gamle travere som har kommet med nye (og ofte bedre) utgaver, og jeg er sikker på at noe av grunnen til at jeg liker de siste versjonene av disse, sikkert har en del sentimentalitet knyttet til seg. Jeg gremmes derfor av tanken at jeg plutselig skulle gå tilbake og prøve originalene av disse uten å ha prøvd de før. Jeg ville sikkert slaktet dem også – på samme måte som jeg sikkert hadde slaktet en sykkel med bare 3 gir i våre dager.

Jeg vet ikke om jeg ærlig talt har ytt disse spillene rettferdighet ved å være kresen og bortskjemt, men jeg tror med hånden på hjertet at hvis man ikke har spilt dem før og synes det er morsomt å mimre litt med gamle spill man kastet bort dager og netter på for 10 år siden, så bør man ikke grave for dypt ned i historiske spill, selv om de er kommet i såkalt HD utgave.

kast2
Trykk på bildet for å lese mer om hva karakteren betyr.

Se også flere trailere på vår YouTube kanal