Spillomtale: Dishonored

Utgiver
: Bethesda
Spillmodus
: Singel-Player
PEGI:
+18

Du spiller Carvo Attano som er keiserinnens livvakt og en høytstående og betrodd tjener. En dag du kommer hjem fra et oppdrag og skal snakke med keiserinnen om oppdraget, blir dere angrepet. Keiserinnen blir myrdet og prinsessen Emily blir tatt til fanget. Som om ikke dette er ille nok, er det du som blir anklaget for å ha gjort dette. du blir fengslet og torturert, mens dagen for din henrettelse stadig nærmer seg med stormskritt. Alt ser som mørkest ut, men du har fremdeles noen venner og allierte som hjelper deg med å flykte. Når du har kommet deg ut og fått stablet deg på beina, har jakten på hevn såvidt begynt.

dishonored6

Dunwall by, der alt kan skje

Dishonored tar sted i byen Dunwall hvor du befinner deg i et samfunn preget av korrupsjon og urettferdighet. Men som om ikke det er nok har rotter bragt med en pest som gjør mennesker syke og som kan gjøre de om til “Weepers”. Weepers er mennesker som har kommet i det siste stadiet av sykdommen hvor de oppfører seg nesten som zombier og angriper friske mennesker for å spre sykdommen enda mer.

Måten Dishonored er bygd opp på gir deg muligheten til å velge mellom masse forskjellige måter å løse oppdragene på. Dishonored er egentlig bygd opp til å være et snikespill, hvor du kan gå i ett med skyggene og operere i mørket. Etter hvert oppdrag du fullfører så har du en “chaos” måler som måler hvor mye kaos du laget under oppdraget. Det vil si hvor mange som ble drept, om du ble oppdaget en eller flere ganger, og rett og slett hvor mye ekstra kaos du skapte i byen. Jo mer kaos du skaper under hvert oppdrag endrer hvordan de neste oppdragene vil være. Det er også mange måter du kan spille Dishonored på. Du kan prøve å gjøre oppdragene usett og ikke drepe en eneste sjel, men å snike seg forbi de, skyte de med sove piler fra armbrystet ditt eller slå de bevistløs, men da bør du ha et fint gjemmested og gjemme kroppene deres på slik at de ikke blir funnet! En annen mulighet blir jo å drepe i mørket og ta ned vaktene en etter en til du kan komme deg usett forbi. Men om ingen av disse er helt din måte å spille på, kan du leke Rambo og buse inn og hogge alt og alle som kommer i din vei, men alle disse drapene har også en negativ effekt. For jo mer kaos og jo flere lik du legger igjen etter deg, jo flere rotter vil likene tiltrekke seg til senere oppdrag.

Overnaturlige krefter

“The Outsider” er mystiske skikkelser som gir deg spesielle krefter. Disse kreftene kan variere fra at du kan kontrollere rotter å få de til å angripe fiendene dine, du kan teleportere deg raskt uten å bli oppdaget og mye annet spennende og nyttige krefter. for å få disse kreftene må du finne «runer» som ligger spredt rundt over hele byen i Dunwall. Det ligger også “bone charms” spredt rund omkring som kan gi deg små ekstra fordeler som blant annet, at mat gir deg mer hp enn det det vanligvis ville gjort. For å finne runer og bone charms kan du bruke «heart», som er et hjerte som du fikk av The Outsiders, hjerte vil da vise deg hvor langt og hvor disse runes og bone charms befinner seg, uten denne hadde det blitt som å lete etter den berømte nåla i høystakken. Men hjertet har også en del andre spennende funksjoner. Det kan hviske hemmeligheter om de stedene du befinner deg i, samt det kan også fortelle deg hemmeligheter om personer du peker det på.

dishonored9

Stemning man kan ta på

Selv om grafikken ikke kan matche de helt store spillene, gir det allikevel spillet sin egen sjarm. Byen Dunwall har en så fin stemning som man nesten kan ta på og det er veldig lett å leve seg inn i denne byen. Oppdragene tar sted i mange forskjellige sider ved byen og man får se alt fra de flotte rikmannsboligene til de verste strøkene i slummen. Det er også vanskelig å finne noe mer tilfredsstillende enn å snike seg sakte og sikkert inn på en vakt, mens han plystrer for seg selv i mørket. Dette og muligheten med at man kan klatre og nå så å si overalt i byen, gir en fantastisk opplevelse og man kan utforske hver eneste krik og krok i byen.

Dishonored er et spill som gir deg masse valgmuligheter. Du kan løse oppdragene på den måte du ønsker, du kan oppgradere hva du vil selv, kjøpe hva du måtte trenge og alt dette gjør at du kan forme spillet etter den spillestilen du vil. Men ikke nok med det, så blir spillet også formet ut ifra de valgene du tar og du må i tillegg møte konsekvensene om du ikke har tatt de beste valgene. Den stemningen spillet gir deg med alle de små detaljene som ligger rundt, og den muligheten du har til å kunne klatre og snike deg til overalt i byen, gir deg mulighet til å se og utforske alt byen har å tilby. Dishonored er et solid bra spill som er godt gjennomført 6/6.

kast6

Dishonored PS3
Dishonored X360