Spillanmeldelse – The Elder Scrolls V: Skyrim

24. mai 2012 Redaksjonen No Comments

skyrim8

Sindre Helgestad er 3 mann av våre nye tilskudd til vår spillredaksjon.. vi gleder oss til å lese hans neste spillomtaler av nye.

Sindre valgte å skrive sin første spillomtae av et spill vi har anmeldt før på gamersweb.no plattformen, Vi ønsker Sindre velkommen til oss ved å publisere hans første spillomtale hos oss. Spillet er så bra at det fortjener flere synspunkter hos oss..

skyrim2

Plattform: X360(testet), PS3, PC
Bethesda Softworks
Utgiver: Bethesda

Det er veldig få spill som har grepet meg raskere enn The Elder Scrolls IV: Oblivion. Jeg vet ikke hvor mange utallige timer jeg har brukt på dette spillet, men det jeg vet er at jeg aldri har gått lei av Oblivion.

Når jeg først fikk høre at det skulle komme en oppfølger til Oblivion, ble jeg håpefull på at dette spille kom til og med enda bedre enn hva Oblivion var. Noe som viste seg å komme til å bli vanskelig.

Minnene om hvordan åpningssekvensen i Oblivion er fortsatt klar i minnene mine. Det er ikke lett å glemme en litt klunkete første tur igjennom tunellene under Imperial City for å så måtte kjempe seg ut av kloakken, og endelig se hva som var en av de mest detaljerte verdene som et en-spillers rollespill noen gang har sett. Fargene er klare og så skarpe at man nesten kunne bruke de som kniver.

Når jeg endelig fikk tak i Oblivions oppfølger, The Elder Scrolls V: Skyrim, på lanseringsdagen kunne jeg nesten ikke vente på å dra ned på den lokale spillsjappa for å plukke opp den noe overprisede Samler Utgaven av kanskje det spillet jeg har gledet meg mest til noen sinne. Det er ikke ofte jeg gleder meg til å kjøpe et videospill, men det er jo ikke akkurat ofte det kommer ut en oppfølger til favorittspillet heller. Forventningene jeg hadde til Skyrim var nokså høye, men det er hva jeg hadde forventet fra Bethesda Softworks etter at de hadde annonsert at de jobbet med en helt ny spillmotor som utklasset den gamle og slitne motoren Oblivion brukte: Dette er bra saker, eller er det dét?

Som jeg har nevnt et par ganger før, så er Skyrim oppfølgeren til Oblivion. Denne gangen er eventyret satt i den nordlige provinsen Skyrim i Bethesdas eventyrverden Cyrodiil: Skyrim.

skyrim9

Skyrim er et kaldt og ganske øde land, og hjemlandet til «Nord’ene» en av de ti rasene i Cyrodiil. Selv om dette landet er fylt av fjell og vidder, føles Skyrim litt lite. Grunnen til dette er på grunn av et svært fjell i midten av provinsen.

Men det er andre måter å komme seg rundt i Skyrim man kan kjøpe seg en av flere hester, noe som de som har spilt Oblivion er kjent med, men en ny mulighet er at man kan leie en hestekjerre for en håndfull mynter og dra til de fleste av de store byene i Skyrim.

Når det kommer til kontroll over karakteren din, så kjennes den nokså solid og for de som er kjent med hvordan håndteringen av karakterer var i Fallout 3, New Vegas og fra Oblivion; så føles Skyrim ut som dette bare bedre. Og for de som ikke er så kjent med dette, så har utviklerne sagt at det tar ikke noe mer enn tretti minutter til en time for å bli kjent med hvordan kontrollene er.

Menyene har blitt redesignet fra Oblivion. Det er ikke lengre noe som ser ut som en journal, men heller en veldig stilren, enkel og konsollvennlig. Jeg sier konsollvennlig mest fordi menyene kunne ha fungert bedre på en PC, hvor de rett og slett føles noe klunkete.

Kampsystemet har blitt forbedret. Slagvåpen, pil og bue, og magi har alle blitt forbedret. Det er også blitt introdusert «Killmoves» som er spesielle cinematiske hendelser som oftest skjer når du lander et kritisk treff.

Og som i alle rollespill, så har Skyrim et «Level» system. De som har spilt Oblivion er kjent med det noe sære level-systemet der man måtte flinkere med Hoved Kunnskapene sine får å gå opp i Level, dette er ikke slik Skyrim sitt system fungerer. Level-systemet har blitt bedre i mine øyne, og nå er det den totale erfaringen du oppnår som teller til neste level. Det vil si at du ikke trenger å spesialisere karakteren din direkte fra starten av, du kan for eksempel bruke sverd og skjold men så bestemme deg for å bruke pil og bue eller magi istedenfor. Det er en mye større frihet i valg av spillestil, noe som er ypperlig!

Oblivion er et av de vakreste spillene jeg har sett, det var fargerikt og rett og slett vakkert. Skyrim der i mot, har ikke klart å overraske meg på samme måte som forgjengeren. Joa, på et grafisk nivå er Skyrim en ekstrem forbedring fra Oblivion, men jeg synes at det fortsatt er en mangel på farger. Selv om Skyrim for det meste er tundra og fjell, noe som i seg selv er ganske fargeløse, så klarer fortsatt det å gi meg en følelse at Bethesda kunne ha gjort en bedre jobb med å gi provinsen en mer vibrant og fargeglad tone enn den nåværende litt smådystre, gråbrune fargetonene.

Ikke misforstå meg, jeg synes Skyrim er et vakkert spill å se på og det er en utrolig grafisk forbedring fra forgjengeren, men det mangler bare de klare og «glade» fargene som var i Oblivion.

En annen ting som jeg har hatt problem med Skyrim er hovedfordelingen, den klarte ikke å gripe meg slik jeg hadde håpet og det tok for lang tid før den ble interessant, og da hadde jeg allerede mistet interessen av historien. Men dette har fikk meg til å snu blikket og oppdage de andre historielinjene. Som sin forgjenger, så har Skyrim utallige oppdrag og småoppgaver man kan bryne seg på.

skyrim10

Alt i alt er Skyrim et fantastisk spill som jeg kan sterkt anbefale til alle som elsker å fordype seg i en verden full av liv og detaljer. Med en grafikk som er noe av det beste man kan få på denne generasjonens konsoller, og med flere smarte spillmekanikker, og et par hundre spilletimer med innhold, så er Skyrim et spill jeg har et litt bittersøtt forhold til.

Hvis jeg må gi en karakter av Skyrim, så må det bli en 5 av 6 mulige

The Elder Scrolls V: Skyrim PS3
The Elder Scrolls V: Skyrim X360