Sommeren er over og vi vil publisere spillomtaler på løpende bånd.

Utvikler: Gearbox Software
Utgiver:  Sega
Pegi:  18
Plattform:  Ps3, Xbox 360, Nintendo Wii U, PC

I 1979 viste Ridley Scott en av sine mest skremmende mesterverk i filmhistorien.
Filmen het Alien å handlet om romskipet Nostromo, heltinnen Ripley og de ande ombord.  De får en SOS melding fra planet i nærheten som de må undersøke og de ender opp å få en ubuden gjest .

Syv år senere kommer James Cameron  ut med etterfølgeren Aliens. Ripley overlever i Alien etter at hun skyter seg ut i verdensrommet i reddnings skipet og går i cryogenic stasis. Femti syv år senere våkner hun opp igjen etter hun har blitt reddet og er tilbake på jorden hvor ingen trur på hva hun har sett. Ripley får sette opp sitt eget team med spacemarines for å dra tilbake til LV-426 planeten for å redde de menneskene som faktisk har bodsatt seg på planet etter at The «Company» har mistet kontakt med dem.

aliens2

Alien 3 kom i 1992. som handler om at det oppstår en brann i romskipet Sulaco hvor Ripley og de ombord beholder seg . De må defor komme seg til reddnings kapslene men ender opp  med å styrte ned på fengselsplaneten Fury 161 i disse kapslene. Så kom Alien: Resurrection å her var Ellen Ripley en klone som var en hybrid mellom menneske og alien. Vet ikke helt hva jeg skal si om dette, men Alien vs Predator, Alien vs Predator Requim  og Prometheus kom noen år etter og det var ett sted her som Alien dalte fra å være noe helt fantastisk til noe litt for tullete.

Målløst gameplay
Jeg hadde nettopp satt inn Aliens: Colonial Marines  i Playstation konsollen og gledet meg til å spille. Visste ingen ting om spille uten at det skulle være en etterfølger , så dette måtte jo bli bra. Satt meg ned i sofan og jeg var allerede kjempe spent.  Winters var soldaten jeg skulle utforske med og han kommer med sin gjeng av soldater til LV426 i skipet Sephora for å etterforske  hva som har skjedd på skipet Sulaco. Etter å ha kommet ombord på Sulaco har jeg blitt en smule overgira å gleder meg skikkelig til ett møte med en xenomorph, plutselig ser jeg en xenomorph i mørket  som kommer  imot meg å jeg kjenner jeg for litt hetta og begynner å kløne med kontroll knappene så «bang» jeg smalt gevære mitt i hode på monstre. Ble sittende i sofan litt målløs og kunne ikke fortå hvordan jeg kunne drepe en alien bare ved å smelle gevære mitt i hode på den noen få ganger, om Ellen Ripley hadde vist dette så hadde det ikke blitt så mange etterfølgere av disse filmene hvertfall.

Jeg styrer soldaten min Winters videre inn i spillet hvor man etterhvert merker at dette spille burde hatt et annet navn, «Humans» hadde passet bedre, for synes jeg møtte flere menneskelig fiender enn umenneskelig fiender.  Jeg trodde nå at når man har en felles fiende så ville man gått sammen for å skyte det i filler. Noe som også ble forstått ganske tidlig var at lagkameratene mine ikke ville være til stor hjelp, dette ser du fort ved at «AI» til soldatene og til monstrene er helt forferdelig programert at man bare blir frustrert og sint.

Noe av det mer positive i spillet er faktisk lyden, den er perfekt men grunnen til det er jo pga de har brukt den Oscar vinnende lyden fra filmen i spillet, det var også morsomt å finne våpen som du kjente igjen fra filmene,men  det var ikke våpen du fikk brukt så lenge.

Multiplayer
Denne delen av Aliens: Colonial Marines er faktisk ikke så værst. Her spiller du Alien vs Humans i multiplayer modes som Team deathmatch, Extermination, Escape og Survive, jeg testet Extermination mode å syntes det var veldig morsomt, det minner om hard point mode i Call of duty . Du har muligheten til å velge mellom forskjellige typer av xenomorph som Soldier, Lurker,Spitter,Boiler og Crusher. Alle har sine egenskaper, du for kulere og kulere egenskaper etterhvert. Du kan forandre på utseende til xenomorphen din å få den til å se ut som ett skikkelig monster.

I løpet av kort tid desverre så vil du ha åpnet alt som kan åpnes av utstyr slik at multiplayer delen er ikke noe som varer, alt hadde potensial til å bli noe bra, men dette fikk de ikke til.

aliens6

Saksøkt
Gearbox og Sega ble faktisk saksøkt på grunn av Aliens Colonial marines. Grunnen var at i 2011 viste de fram en versjon av spille som vi ikke fikk se når spille faktisk var ferdig.  De viste fram en demo som skulle være «actual gameplay» her så vi bra grafikk, A.I som så intelligent nok og levler som ikke engang er med i spillet nå.

Minus:
Dialogene som foregår er så dårlig at det er pinlig.
Grafikken er ikke bra for ett spill i 2013.