Spillomtale: Angry Birds Trilogy

angrybirds7

Lyst til å prøve Angry Birds på et helt nytt format enn før??

Plattform: PS3 , Xbox 360
Utvikler: House of Marque og Rovio
Utgiver: Activision
PEGI: 3+

Angry Birds spillene har solgt I milliontalls på våre smarttelefoner og nettbrett verden over. At Rovio skulle velge å oppgradere grafikk og legge på en rekke flere brett for utgivelse til konsoll var vel neppe det noen forventet seg sånn helt uten videre. Spillrt har hatt sin suksess for sin spilleffekt og ikke minst lett tilgjengelig og lave pris på iTunes og Android plattformen.

Prisen for et konsollspill er relativt høyere enn på nevnte plattformen, så hvorfor skal man kjøpe triologien på konsoll og betale dertil for det? Ja folkens det er nettopp det vi tok for oss i vår test av spillet…

Klar for å spenne «fuggern» fast og fyre løs mot innpåslitne «griser?»

Du får mye for pengene i konsollutgaven, man får Angry Birds, Angry Birds Season og Angry Birds Rio med alle utvidelsene som er utgitt pr. dags dato.. «Men Angry Bird Space har vi ikke sett» Utvikler har definitivt oppgradert grafikken og lagt inn en rekke ekslusive brett som kommer oss spillere til gode når vi skal oppfordres til å kjøpe disse «sinte fuglene på konsoll» Move funksjon er også med i spillet, den var etter min mening litt malplassert dessverre så jeg holdt meg til god gammeldags spilling med Ps3 kontrolleren i fokus.

Birdy birdy nam nam

For å komme til de nye banene som det er hele 19 stykker av i dette spillet, må man som spiller igjennom en de kjente gamle brettene som på ingen måte blir/er kjedelige da jeg opplever de som frisk pust i sin oppgraderte og «nye» fremtoning for min del. Måtte ta med meg deler av vårt barnepanel, de har på sin side langt flere timer på Angry Birds på både iPhone, iPad og Android plattformen enn det jeg har.

Kontrollen er intuitiv, man følger spillet med den venstre «sticken» som drar slyngen tilbake før man slipper med X «Vi testet PS3» Noe som gjør at minstemann i vårt barnepanel på 6 år også klarte og følge med og forsere en rekke av de mange brettene i spillet. Rio spillet var for henne det spillet hun likte best i triologien.

Grafikken og lydeffektene er som man er kjent med fra før i «smarttelefon» utgavene men i oppgradert stand i HD, jeg liker det selv men synes at det til tider blir noe repeterende og litt kjedelig på lang sikt.

angrybirds6

Benker meg derfor ned sammen med barnepanelet og det må jeg innrømme at drar spillet opp igjen rent sosialt sett.

Barna liker seg og de spiller med stor entusiasme som har en smittende effekt også på meg som voksen, de klemmer til og smadrer grisenes hus en etter en før de baner seg videre fra brett til brett hele spillet igjennom. Det er med noen få unntak at jeg som voksen får lov til å delta og bidra med å ta unna noen av brettene man får i denne triologien.

Spillet inviterer til en spillstund med barna, samboeren eller kompisene på en ellers regntung høstdag. Alene blir spillet for repeterende og kjedelig, en ting er på farten på mobilen men som et spill på konsoll er spillet eller spillene man får i konsollpakken til rundt kr 250 for kjedelig i lengden. Sammen med barn er spillet noen hakk bedre og man får flere gode spilltimer med ungene som koser seg med de gakkende og smatrende lydene fra fuglene som godter seg over å knuse det ene «grise» huset etter det andre hele veien igjennom Angry Birds, Angry Birds seasons eller Angry Birds Rio som selvsagt er basert på den mer kjente animerte fugle filmen Rio.

Grafikken fremstår som ren og tar seg godt ut på flatskjermen i stua, soundtracken er som vi kjenner det på smarttelefonen. Utover det ser jeg ikke så mange andre forskjeller annet enn de 19 brettene man får utover det man er vant til fra før på smarttelefon og nettbrett utgavene av disse spillene.

Det å kjøpe konsollversjonen av denne triologien blir da for meg litt «riv ruskende galt» når man tenker på at spillene enkeltvis koster rundt 54 kroner og ned til 7 kr avhengig av den plattformen du spiller på farten, om det er nettbrett eller smarttelefon.

angrybirds2

De 19 ekslusive brettene som du blir belønnet med for å kjøpe konsollversjon er derfor litt for lite for meg, men dersom man ser på spilltimene du får sammen med barna så er historien en annen.

For 250 kr så ser jeg at man får en herlig anledning til å glede barna med et morsomt og familievennlig spill, et spill som man ellers kun får spill en og en. Det sosiale aspektet spiller derfor en stor rolle når karakter skal trilles og avgjøres av meg og vårt barnepanel. Gjenspillereffekten blir etter min mening også mye større når man spillet sammen med barna, familie eller venner.

Jeg synes derfor at spillet er verdt kr 250 men ikke mer enn det om du har flere i huset du vet «digger» de kjente Angry Birds karakterene, konsoll versjonen gir deg også en god mulighet for å være mer sosial når du spiller og ønsker du en utfordring etter å ha forsert alle brettene i spillet? Vel da skrur du på Move kontrollen på Ps3 eller Kinect muligheten på Xbox 360 og «flesker» til med en helt ny måte å spille Angry Birds på…

Kjøp din versjon av spillet her:

Angry Birds Trilogy PS3
Angry Birds Trilogy X360