Spillomtale: Battlefield 3

27. november 2011 Roger Evensen No Comments

Vi har testet Dice sitt ferske action eventyr, Battlefield 3. Bli med oss ut på slagmarken…

Plattform: Xbox 360,Playstation 3 og PC
Utvikler: Dice
Utgiver: Electronic Arts
PEGI: 18+

Klar for litt uhøytidelig action i spillform? Battlefield 3 kom for ikke så lenge siden. Et spill som millioner av fans verden over har ventet på. Jeg har selvsagt vært blant de mange. Som mange andre i likhet med meg så spiller jeg både Battlefield og COD serien. Jeg var nå rimelig spent på hva utvikler DICE hadde bestemt seg for i forhold til den 3 historien i rekken og hvordan de har valgt øke spillopplevelsen i Battlefield 3.  Jeg har fokusert på historiedelen og jobbet meg igjennom til den bitre slutt før jeg smalt til på online/multiplayer delen av Battlefield 3 universet. Litt uvanlig fra de aller fleste fans ås har jeg foretrukket historie eller kampanjedelen som det jo heter, fordi jeg sliter litt med henge med i online delen blant de mange svært så rutinerte spillerne. Jeg liker meg godt i denne spillsjangeren på tross av det.

Velkommen til krigen soldat!!!

Som spiller i Battlefield 3 blir du raskt tatt med inn i en spennende historie som fortelles av en soldat som er tatt til fange og som forteller sine forhørere det de under tvang vil høre selvfølgelig. Man får en kompleks historie som åpner hvert enkelt brett som spiller får utfordre seg på, til tider har man sett mye av dette før men du verden for en vakker grafikk det skal Battlefield 3 ha. Spillet er spekket med solide detaljer og selvsagt ekstraordinære krigsomgivelser, kjørety, fly og soldater ned til den minste detalj som jeg sjelden har sett maken til. ( har ikke testet MW3, enn)
Spiller får prøvd seg i ulike roller hvor man må følge med da motstandsstyrkene befinner seg overalt, inne i bygninger, i biler etc. Områdene man skal igjennom er store og du må snu deg ofte 360 grader rundt for sjekke at ingen kommer bak deg, det kan forekomme at noen sniker seg opp på deg og tar deg av dage før du rekker reagere.

Som tidligere har utvikler lagt vekt på utfordringer som gir deg tilgang til en rekke kjørety som biler, biler med digre våpen, tanks og ikke minst min egen favoritt jagerfly.

Hvorfor er ikke oppdraget utført soldat!!!

Historiedelen er faktisk ganske utfordrende men litt for kort dessverre til få det virkelig til koke i blodårene. Klar for action tar jeg den dosen jeg får og jobber meg systematisk igjennom og i flere av utfordringene hvor jeg rimelig overveldet da motstanderne i mange brett er rimelig mer overtallige enn din styrke som befinner seg dypt inne i fiendtlig område. Motstanderne består av en salig blanding av russiske, amerikanske og folk som kriger for en dikator i midtsten. Spillet utspiller i flere deler av verden og tar spiller med på en reise inn i flere land som selvsagt er krigshjeret men også på oppdrag i ikke fullt så krigsherjede området også.. Det er imidlertid duket for rimelig harde kamper som krever hele din tålmodighet og oppmerksomhetsevne.

Jeg ble gledelig overrasket når jeg plutselig befant meg i rollen som jagerfly kaptein på et amerikansk hangarskip. Noe jeg digget fra start til slutt på det brettet, detaljene i grafikken var som nevnt helt utrolig og følelsen av ta plass i cockpiten var noe for seg selv. Bare følelsen ta av og fly i av gårde i høy fart var for meg helt ekstatisk..

Det rulle rundt i ørkenen med full kontroll av en hyteknologisk krigstanks var heller ikke langt unna favoritten men jeg fant det litt rotete til tider og utfordringsnivet var enkelte steder ikke helt optimalt, krig er kaos og sånn er det med det.

Gruppeleder? Over, ja? Vi har funnet atomvåpen

Målet i historiedelen er i første omgang er fjerne en diktator fra makten som får bistand fra en russisk terrorist, noe som ikke går helt smertefritt. Det som blir klart etter hvert er at denne russiske terroristen har utstyrt diktatoren med atomvåpen. Jakten er dermed raskt i gang og du må jobbe målbevisst etter hvert som historien skrider frem fra hovedpersonens forhør.
Historien er som sagt likt mye av det man har sett før og jeg kan ikke unngå å tenke at utvikler kanskje her skulle ha lagt litt mer vekt på historie delen da de har en såpass stor tilhenger gruppe. Føler vel selv at arbeidet er lagt ned i online/flerspiller delen noe jeg selvsagt synes er litt dumt når jeg spiller historie delen men forstør selvsagt når jeg åpenbart blir hektet på online delen også etter at jeg fullførte historiedelen.

Russerne invaderer

Tredje verdens krig har vært grunnlaget i flere spill og filmer i årenes løp. Russiske terrorister og styrker er med i denne runden også og representerer en rekke utfordringer som virkelig løfter historiedelen opp et par hakk. Spesielt i et brett da ditt lag kommer over en åskam og ser ned på et massiv styrke som lander med fallskjerm i en del som ditt lag må igjennom. Ditt mål blir komme deg igjennom delen uten tap av dine med soldater, noe som definitivt ikke er så enkelt.

Jakten på atomvåpen som er borte er selve kjernen i historie delen, spill får se denne historien fra flere synsvinkler som for min del økte spillopplevelsen enda noen få hakk opp. Det eneste minuset jeg har sett er rett og slett at historie delen er alt for kort.

Sikte mekanikken er forbedret og noen man får raskt på plass når man spiller uansett om man spiller en del som fotsoldat eller med fullkontroll av et mektig krigskjørety.

Spillmotorikken, synes jeg er bedre på flere områder men savner en historiedel som utfoldet seg litt lenger enn det vi faktisk får i Battlefield 3.

Online delen

I motsetning til de aller fleste så spiller ikke jeg Battlefield 3 kun for online biten. Følte at det var en del jeg burde gjøre meg litt bedre kjente med i denne runden.
Sliter som nevnt med henge med de mange rutinerte spillerne som vet spesifikt hvor de kan ta kontrollen over et kjørety, fly, helikopter osv. Tok meg derfor litt tid før jeg var på et akseptabelt online kamp nivå. Men etter ha investert den tiden i online ser jeg hvorfor så mange spiller dette spillet kun for online biten. Selv nå ser jeg at jeg kommer til spille online delen i en god stund til fremover.  Grafikken er like flott her som i historiedelen og detaljene er veldig bra, gjemmstedene er mange men forvent deg ikke overleve så alt for lenge av gangen. Overraskelsene lurer overalt, både p bakken og i luften i Battlefield 3.

Det har vært en heftig aktivitet rundt dette spillet og deres knallharde konkurrent Call of Duty spillet Modern Warfare 3. Ser ikke helt grunnen til det selv da spillene er egentlig etter mitt syn helt forskjellige fra hverandre. Battlefield 3 er i større grad basert på storskala krig myntet på hyppig bruk av store kjørety ,fly, helikopter også videre., Call of Duty Modern Warfare 3 er mer direkte krigfring på bakkeniv igjennom store deler av spillet. Men Dice har løftet spillbarheten kraftig etter mitt skjønn fra det foregående spillet Battlefield 2. Bare de skyte tyngre våpen mot bygninger, biler synes jeg det var flott se detaljene som viser resultatet av dine skudd, bygninger som raser, betong som spres i millioner av bitte små biter. Biler som skytes i total oppløsning i et flott detaljrikt omfang.

Spillet er en flott grafisk voldsfest fra start til slutt og jeg anbefaler at foreldre holder seg til aldersgrensen på spillet. Den er der så til de grader for en god grunn til dette spillet. Jeg har etter mange spilltimer sett på spillet med lupe men klarer ikke finne noe svært negativt ved spillet. Annet enn at historie delen slutter litt for brått, det er ikke et minus i og for seg men det at historie delen er for kort er et stort minus for min del. Skjønner at Dice har valgt fokuserer den store interessen for online delen av spillet, men håper at de Dice neste gang også lager en litt lenger historie.

Totalt sett synes jeg at Battlefield 3 fremstår som et mesterstykke som kommer til og holde dedikerte og nye fans opptatte og fulle av spill glede i en lang lang stund til fremover. Online delen og kart oppdateringer kommer til løfte spillet enda mer i tiden som kommer, skal ta for meg flere av utvidelsesmulighetene i tiden som kommer.

Jeg gir Battlefield 5 av 6 mulige og presiserer at det eneste som holder meg fra gi 6 av 6 er det faktum at historiedelen ble alt for kort. Spillet leverer i aller høyeste grad på alle andre nivå.

Ikke prøvd noen av spillene før?

Bestill din utgave av Battlefield 3 her: