Spillomtale: Binary Domain PC

Utvikler: Sega

Utgiver: Sega

Sjanger: Action, Tredje person skytespill

Spillmodus: Singel-Player og Multi-Player

Aldersgrense: 18

Innledning

Binary Domain er et tredje person skytespill fra Sega. Spillet kom ut til Xbox 360 og PS3 i slutten av februar, mens pc-versjonen ikke kom ut før i slutten av april. Spillets handling tar sted i Tokyo i år 2080. Dan Marshall og hans kompanjonger er nå i en verden fylt av kaos uten like. Det amerikanske robotselskapet Bergen blir angrepet av en «Hollow Child», som er en robot som selv tror han er et menneske. Det japanske rivalselskapet Amada blir med en gang mistenkt for å stå bak angrepet. Som følge av dette angrepet sender USA, England, Kina og Frankrike inn en liten tropp som skal ta seg inn i Tokyo for å arrestere Yohji Amada som er sjefen for Amada selskapet.

Plot og Action

Spillet starter med du som styrer Dan med partneren din Bo. Deres oppdrag er å infiltrere et robotselskap og finne ut om de har laget roboter som ser ut som og oppfører seg som mennesker, noe som er ulovlig. Når dere skal infiltrere møter dere opp med resten av et team som blir kalt «Rust Crew». Målet til teamet er da å arrestere Yohji Amada, fordi han er mistenkt for å stå bak et angrep på rivalselskapet Bergen. På grunn av global oppvarming er byene blitt nærmest delt i lag med de rike på toppen som lever i luksus og de fattige på bunn som lever mer i slummen. Under hele spillet går dere da fra bunnen og prøver å komme dere til det øverste laget til Amada sjefen.

På veien til toppen blir du møtt med masse forskjellige bosser og minibosser så det skjer noe nytt og spennende hele tiden, som gjør spillet vanskelig å legge fra seg. Det beste er vel at om du skyter de fiendtlige robotene i hodet, så kan de kortslutte og glemme hvem som er fiendene og da kan det hende at de begynner å skyte på sine egne lagkamerater og hjelpe deg ut. Man får også det ekstra kicket når man ser masse robotdeler bare fly rundt i luften og det siver røyk ut av robotene.

Våpenoppgradering og kommandosystem

Du får også poeng etter hver robot du dreper som kan brukes til å oppgradere våpenet til både deg selv og til de andre lagkameratene, samt man kan kjøpe ammunisjon, skills og granater. Spillet er også bygd opp med et helt nytt «trust system». Det vil si at hvis du skyter på dine lagkamerater så vil de stole mindre og mindre på deg, og det at de ikke stoler på deg kan være utslagsgivende i vanskelige situasjoner. Selve systemet med å ha noe som dette er ganske bra, men det kan bli en smule irriterende når de begynner å gå rett foran geværmunningen din.

Binary Domain har noe som gjør at spillet skiller seg ut fra de fleste andre. Det har nemlig et kommandosystem. Kommandosystemet er at du kan snakke til lagkameratene dine og gi de enkle ordre, som for eksempel at de skal dekke deg. Lagkameratene vil også snakke litt med deg utenfor kamper og da kan hva du si påvirke trust systemet som jeg snakket om tidligere og da vil hva du svarer påvirke dette. Får å ta i bruk av dette kommandosystemet trenger du selvfølgelig et headset, men frykt ikke om du ikke har det får det er mulig å svare selv om du ikke har det da du heller for svaralternativer istedenfor.

Kontroller og Multi-Player

Å styre karakteren kan være litt kronglete og frustrerende til tider. Det er noe som ikke føles helt riktig selv når man gjør enkle ting som bare å gå rundt og når det er litt surr når man går in og ut fra dekning, så føltes det ikke helt topp. Selvfølgelig er det ikke ofte dette skjer og det blir også bedre når man har spilt spillet en del, men helt i starten kan dette være litt frustrerende. Grafikken på spillet kan ikke sammenligne seg med de store spillene som Crysis og Battlefield, men grafikken er fremdeles ganske bra. Multi-Player delen fikk jeg dessverre ikke prøvd da jeg ved mangfoldige anledninger prøvde å komme inn i matcher, men den klarte dessverre ikke å finne noen matcher noe som antakelig skyldes at spillet ikke har fått så stor oppmerksomhet. Noe som er ganske så synd, da jeg tror at multi-player delen kunne vært ganske så heftig.

Binary Domain er et svært underholdende spill. Bakgrunnshistorien for spillet er bra, og spillet er veldig variert med en del bosser som gjør at spillet er vanskelig å legge fra seg. Grafikken til spillet er også ganske bra. Litt kronglete å bevege seg og litt dårlig kunstig intelligens på dine lagkamerater som medfører til at de går rett foran deg kan være litt frustrerende. Men alt i alt er dette et bra spill. Jeg gir spillet en sterk 4/6.

Se flere klipp i vår You Tube kanal

Binary Domain PC

Action Spillomtale, Utvalgte