Spillomtale: Borderlands 2

7. oktober 2012 Roger Evensen No Comments

borderlands2b3

Velkommen til Pandora, Vault Hunter… Er du klar for ditt livs utfordring??

Plattform: PS3 3, Xbox 360, PC
Utvikler: Gearbox
Utgiver: 2KGames

Borderlands har vært en av flere titler jeg skulle ha spilt, men som jeg aldri fikk tid til. Det var derfor svært gledelig da det ble klart at jeg skulle stå for testen av Borderlands 2 fra utvikler Gearbox og utgiver 2K Games. Spillet er et tegneseriebasert FPS spill som virkelig har tatt Mad Max sjangeren et skritt lenger i spillverden, enn hva filmene gav oss et bilde av en post apokalyptiske verden hvor alt virkelig har gått til ”skogen” for på bruke pene ord.

Velkommen til Borderlands 2, det er på tide å gå ”litt” berserk.

borderlands1

Om man har spilt det foregående spillet eller ikke har jeg vel lite å si om, men fra min synsvinkel så åpner Borderlands 2 i så måte at jeg spiller franchisen for første gang og får en god forklaring på historie og måten jeg skal utføre mine ”moves” eller bevegelser på for at jeg skal komme meg videre i spillet mange historiedeler.

Grafikken er bra og er tilsynelatende i henhold til den standard som franchisen har laget for å stille seg litt vekk fra andre spill i FPS sjangeren.

Historien er god og jeg merker at jeg tidlig blir engasjert og lysten til å finne ut mer og mer blir bare større og større etter hvert som jeg skrider frem i spillet fremgang.

Velkommen til Pandora

I rollen som en ”Vault Hunter” så skal man forsere igjennom en rekke utfordringer som man møter på planeten Pandora, en planet som har omgivelser en tjukk is som skjule mye men også oppgraderinger til deg som spiller. ”Handsome Jack” er spillets store skurk og du og 3 andre ”Vault hunters” er på jakt etter han men jeg skal i rippe for mye opp i det.

Klar for å bli en ekte ”Vault Hunter?”

Spillet er i bunn og grunn et rent skytespill hvor man skal skyte sine motstandere og samle skatter som man forbedrer sin karakter med for å skride fremover i forbedret stand fra hver del av spillets brett. Man kan spille mot andre venner eller online. Jeg valgte og følge spillets ”single” spiller del og jeg fant den svært så fornøyelig og veldig vanskelig og legge fra meg. På tross av det kom andre titler som jeg hadde lyst til å spille samtidig. Humoren henger løst i historie delen, noe jeg liker veldig godt og får meg til å ønske meg mer og mer av spillet mens jeg spiller. Timene går veldig fort og jeg merker at jeg blir mer og mer konsentrert, for å bekjempe overdimensjonerte ”beist” og andre utenomjordiske skapninger som forsøker at ta min karakter av ”dage” Det finnes selvsagt mennesker også som ikke er til å stole på, som man jo er vant til fra før.

borderlands2b1

Man har i spillet svært stor frihet til å utforske Pandora på egen hånd, noe jeg fant svært fornøyelig og litt distraherende noen ganger når jeg egentlig burde fokusere på de mange oppdragene man har for hånden i spillet. Spillet har skatter, våpen og andre herligheter gjemt unna på de mest forunderlige steder, og det er opptil deg som spiller og faktisk finne de en etter en… Et megavåpen kan være gjemt hvor som helst. Spillet er ikke forutsigbart og er veldig spennende, men det eneste jeg kan si som er en liten minus ned er at spillet kan i enkelte deler fremstå som repeterende, men med alt det andre som skjer veier egentlig opp for det og får deg til å glemme det rimelig fort.

I løpet av spillet så må man ikke glemme seg helt og rette fokuset mot fremgang, så det å finne automatene og samle penger er veldig veldig viktig det også i tillegg til å følge historiedelen. For at du skal kunne oppgradere din karakter med kosmetiske endringer eller helsemessige forbedringer så er penger av den ”ypperste” viktighet.Våpen forbruker man etter hvert som man finner de og ammunisjonen, da din jobb som nevnt er å bekjempe dine motstandere som hver på sin egen ”berserk” måte finner det for godt å angripe deg med alt de har av våpen til rådighet.

Mitt råd er enkelt, liker du spill i denne sjangeren? Vel da er det kun en ting å gjøre.. Løp og kjøp,  reis til planeten Pandora og blir med i ”Vault hunter” klanen i jakten på Handsome Jack..

Jeg gir dette spillet for sin spillbarhet, grafikk, musikk og sin engasjerende historie, 5 av 6 mulige noe som er unormalt bra for et FPS spill.

Borderlands 2 PS3