Spillomtale: Call of Duty: Black Ops

callofdutyblackopsb1

Treyarch trer ut av skyggen til Infinity Ward. Nesten, i alle fall.

Utvikler: Treyarch
Utgiver: Activision
Sjanger: Føresteperson skytespill
PEGI: 18

Den tidligere anmeldelsen til Yngve kan leses her. Om du ikke gidder å klikke deg inn der, så mener Yngve at spillet fortjener en 5/6. Han skriver at det er «en sterkere historie i Black Ops enn i Modern Warfare 2, men intensiviteten har muligens sunket et hakk.» Av ikke fullt så hyggelig ting nevner han blant annet en rekke problemer med flerspillerdelen, som i starten gjorde spillet nesten umulig å spille. Men til tross for dette så får Treyarch god kritikk.

Jeg gjør som jeg alltid pleier, og begynner med enspillerdelen. Her finner du deg selv fastbundet i en stol, blodig og desorientert, med en amerikansk stemme spør og skriker til deg. Ingen pene blomster og sommerfugler i dette spillet akkurat. Det er via minner og tilbakeblikk til Alex Mason vi får ta del i moroa. Ditt første oppdrag foregår i Cuba, der selveste Fidel Castro skal likvideres. Det er en veldig god variasjon i miljø og atmosfære, her møter du alt fra utilgivelig kald vinter i Uralfjellene, tropisk fuktig jungel i Laos og Vietnam og trange bygater i Cuba. Treyarch har i det store og hele skapt en veldig engasjerende, variert og intens enspillerdel, som for meg ikke inneholdt noen unødvendige eller kjedelige sekvenser. Gjenspillbarheten er derimot ikke veldig stor, jeg fant i hvert fall at etter en gjennomspilling så bar det videre til nye utfordringer.

En ting som må nevnes, er stemmeskuespillet. Du møter kjente navn som Ed Harris, Gary Oldman og Ice Cube. Og Alex Masons stemme gjøres av opp og kommende Avatar-blåmann Sam Worthington. Disse er med å gjøre historien og opplevelsen i enspillerdelen såpass bra som den er.

Zombier her også?

Treyarch har til mange fans store glede innført zombie-modusen de hadde med i CoD: World at War. Her samarbeider du med enten tre andre online, eller deler skjerm med en annen kompis. Her skal man enkelt og greit holde stand mot bølge etter bølge av hjernedøde zombier. Underholdende nok i seg selv, og en grei avveksling til alt annet Black Ops har å tilby, men ikke revolusjonerende.

Bring on the multiplayer

«Never change a winning team» Bill Shankly

Dette sitatet passer bra i Black Ops. Infinity Ward skapte en fantastisk flerspillerdel med Modern Warfare 2, og Treyarch har holdt ved denne. Visse endringer er gjort, noe er tatt bort og noe er lagt til, men i bunn og grunn er opplevelsen så godt som identisk. Jeg ,personlig, synes Treyarch har gjort det lurt i å replikere og finpusse på det grunnlaget som allerede lå der.

callofdutyblackopsb5

Gulroten i flerspilleren ligger i å utvikle din egen karakter. Som i tidligere spill får du erfaringspoeng, du stiger i gradene, og underveis låser du opp nye våpen, perks, utstyr og alt du kan tenke deg. Men i årets CoD tjener du i tillegg til erfaringspoeng også penger. Disse Cod-pengene trenger du for å kjøpe alt du låser opp. Penger tjenes på samme måte som erfaringspoeng, men du kan også blant annet satse penger på kamper, og du kan ta imot ulike kontrakter som gir deg avkastning alt ettersom hvor vanskelige de er.

Killstreaks er fortsatt med, og for de som kjenner serien er angrepshundene tilbake. Det er også noen nye spillmoduser, en av mine favoritter er en der alle starter med en pistol med 1 kule, og kniv. Bruker du kula og bommer, er du fast med bare kniven. Dreper du en med et skudd, får du en kule til. Intenst, og veldig moro!

callofdutyblackopsb8

Brettdesignet har endret seg endel. Nå befinner du deg som oftest i trangere kart, og det er kjappere og mer intens kamp en tidligere. Mer teknisk og taktisk spill må til, ellers møter du en pistolmunning rundt hver sving, og det er ikke gøy. Jeg liker brettene veldig godt, det er god variasjon og det er veldig lite å utsette på flerspilleren.

Jeg liker Black Ops veldig godt. Enspillerdelen er intens og spennende, og flerspilleren innbyr til mange, mange timer med moro. Jeg kan trygt anbefale denne tittelen til alle som liker CoD-serien, eller skytespill som en helhet. Bra jobbet Treyarch!

Lik oss gjerne på facebook

Se klipp fra andre aktuelle og kommende spill i vår YouTube kanal

Action PS3, Spillomtale