Spillomtale: Call of Duty: Black Ops

callofdutyblackopsb7

Call of Duty: Modern Warfare 2, som knuste rekorden for verdens mest raskest selgende underholdningsprodukt, har fått en oppfølger – som igjen har knust rekorden.

Plattform: PC, PlayStation 3, Xbox 360, Nintendo Wii og Nintendo DS
Utvikler: Treyarch, n-Space (DS-versjonen)
Utgiver: Activision, Square Enix (Japan)
Pegi: 18 år

Modern Warfare 2 har solgt godt over svimlende 20 millioner kopier, og nesten 1/4 av disse ble kjøpt i løpet av de første 24 timene. Nå viser det seg at Call of Duty: Black Ops er den nye rekordholderen, med fler enn 7 millioner kopier solgt på 24 timer.

Det har blitt kjent for de fleste med interesse for serien at utvikleren av Modern Warfare-spillene, Infinity Ward, har hatt noen interne problemer den siste tiden. Men til tross for en litt usikker skjebne for Infinity Ward, betyr det på ingen måte slutten for Call of Duty-serien. Denne gang er det nemlig Treyarch som står bak utviklingen, og de har tidligere stått for utviklingen av Call of Duty 2 og 3, samt World at War og tilleggspakken ”Call of Duty 2: Big Red One”. Med Black Ops har de forenet det gamle med det nye.

Informativ tortur

Alex Mason er navnet på soldaten vi hopper i skoene til. Han har vært med på mye rart, og det hele har endt med at Mason har havnet i et avhøringsrom med mystiske personer som vil ha svar på en rekke spørsmål om hans tidligere oppdrag. Masons svar er først og fremst et aggressivt ”Fuck off”, men et kraftig elektrisk sjokk har en tendens til å få fanger til å skifte mening. Dermed begynner helten å mimre om sine tidligere oppdrag – hvor spilleren skal ta styringen.

Gjennom Masons mimring med fortiden, blir vi tatt med til forskjellige historiske perioder. Det blir et langt møte med Vietnam-krigen, etterfulgt av et par stopp innom Den kalde krigen og 2. verdenskrig.

Det er en mørk, brutal og spennende historie som pryder enspillerdelen, og de fleste vil nok finne den interessant. Min mening er at det er en sterkere historie i Black Ops enn i Modern Warfare 2, men intensiviteten har muligens sunket et hakk.

callofdutyblackopsb3

De fleste oppdragene vil utføres i samarbeid med andre karakterer i spillet, men spilleren trenger som regel ikke bry seg stort om lagkameratene. I en stor del av spillets gang er det spilleren selv som må avansere videre i oppdraget for å komme seg videre – man kan ikke forvente at de andre karakterene skal hjelpe stort, og man trenger heller ikke bekymre seg for dem. Jeg savner et litt større ansvar og samarbeids-krav mellom spiller og datastyrte karakterer – for som jeg ser det, er de andre på laget ditt som fluene på veggen. De bare er der.

Call of Duty på nett

Flerspillerdelen er antakelig den største grunnen til at folk kjøper Call of Duty-spillene. De siste bidragene i serien har i hvert fall hatt en ganske så avhengighetsskapende effekt, og den effekten er til stede i Black Ops også.

Mye nytt har entret serien med det nye bidraget, deriblant nye våpen og såkalte ”killstreaks”-belønninger. Gjennom en kort trailer, som ble sluppet en god stund i forkant av lanseringen, var det mange som la merke til en av de nye killstreakene: Radiostyrt bil med en pakke eksplosiver. Det er en morsom liten sak man kan kjøre rundt på banen med, og som er en hendig dings i jakten på fiender. En annen nyhet er Valkyrie Rockets, som er et våpen som byr på to raketter man selv får æren av å styre.

Fansen har også hatt en mulighet til å inspirere utviklerne når det kommer til killstreaks. Gjennom forumet ble det mottatt så mange henvendelser fra spillere som ønsket å se mer til ”Attack Dogs”-killstreaken fra Treyarchs ”Call of Duty: World at War”, et ønske som utviklerne bestemte seg for å oppfylle. Det ble også ønsket et gjensyn med en modus fra samme tittel, nemlig zombie-modusen.

I zombie-modusen skal man overleve enorme mengder zombier, og på ett av brettene spiller man som en av disse fire kjente skikkelsene: John F. Kennedy, Richard Nixon, Robert McNamara og Fidel Castro.

callofdutyblackopsb6

Det er fortsatt en del arbeid som må gjøres på flerspillerdelen. ”Spawning”-systemet er foreløpig et eneste stort rot, men Treyarch har sagt at de skal fikse den biten, samt mye av det andre snusket som har ødelagt litt av spillopplevelsen for mange.

Tekniske problemer

Diskusjonen om Black Ops er bedre enn Modern Warfare 2 skal jeg la ligge, men i diskusjonen om hvilket av disse to spillene som hadde mest tekniske problemer ved oppstart, har jeg en kåret en soleklar vinner. PC-versjonen av Black Ops har hatt ekstreme tekniske problemer siden lanseringsdagen, og spillet var så å si uspillelig de første fire-fem dagene. En liten oppdatering fikset det største problemet, men problemene kom tilbake med en senere oppdatering. Også konsollbrukere har gitt beskjed om en veldig trøblete forbindelse, regelmessige frysninger og andre tekniske blemmer. Call of Duty: Black Ops har en god del problemer som sannsynligvis vil ta en god stund å bli kvitt.

Call of Duty: Black Ops fortjener virkelig en plass blant de andre spillene i samlingen. Historien, flerspillerdelen og innføringen av nye funksjoner er områder hvor Treyarch har gjort en veldig god jobb. Men pga. de irriterende tekniske blemmene er det ingen hast med å kjøpe spillet.

Vi har testet PC-versjonen av spillet.

Lik oss gjerne på facebook

Se klipp fra andre aktuelle og kommende spill i vår YouTube kanal