Spillomtale: Deep Black Reloaded

Plattform: PS3, Xbox360 og PC
Utvikler: Biart
Utgiver: Biart
Spillmodus: Singel-Player og Multi-Player
PEGI: 16

Innledning

Deep Black Reloaded er et action spill utviklet av Biart og bygger på originalspillet Deep Black. Spillet ble sluppet ut til PC 1. mars 2012, men finnes både til PS3 og Xbox360 også. Handlingen tar sted i fremtiden og for det meste i havets dyp, og du befinner deg som regel med å måtte infiltrere en fiendtlig leir under vann. Alt dette skjer i nærmeste framtid hvor verden er fylt av kaos og terrorisme og med en kamp om biovåpen og kontroll over menneskenes skjebne.

deepblackmars2

In the deep, no one can hear you scream....

I mørkets dyp

I spillet starter man med et oppdrag om at man redde noen gisler fra terrorister i fienden sin undervannsbase. Men som spillet pågår blir målene man startet med endret og man ender opp med å få nye oppdrag som for eksempel å få fatt i informasjon og den beste biten som er å ta og teste de nye våpnene som fienden lager! Siden dette befinner seg i fremtiden har både du og fienden massevis av nye teknologiske våpen. Mye av handlingen finner sted under overflaten og du har masse teknologiske hjelpemidler tilgjengelig, blant annet en spesiallagd undervannsdrakt, harpun og jet pack. Om man befinner seg over eller under vannoverflaten har stor del å si for hvordan man skal slåss mot fienden. Om man er over vannoverflaten kan man løpe og skyte, muligheter for nærkamp, kaste granater og alt det vanlige man finner i et skytespill, men så fort man kommer under vann blir det helt annerledes. Du har forskjellige nærkampmuligheter, muligheter for å snike innpå fienden og man kan programmere fienden sine roboter til å sloss for deg! Du kan til og med bruke jet pack under vann for å komme deg unna fienden om nødvendig. Men om du tror du er den eneste som har mye teknologiske hjelpemidler tar du feil! Fienden gjør nemlig alt de kan for å stoppe deg i å ødelegge planene deres. De har nemlig en hel rekke forskjellige roboter, vaktposter, soldater og til og med et automatisk gevær som skyter deg med en gang det får øye på deg!

Den variasjonen med å ha handlingen både under og over vannflaten gjør spillet litt mer underholdende i en periode, men man blir også litt lei dette etterhvert. Jo lenger man kommer i spillet jo vanskeligere blir det, men det blir også mye mer interessant da våpnene blir mer og mer teknologiske og mer underholdende å bruke. Spillet har dessuten en stor Singel-Player del som er utfordrende og underholdende. Du har et stort valg av forskjellige teknologiske utstyr og du må nesten prøve deg fram for å kunne mestre alt.

Spillet er ganske enkelt å lære og man forstår lett hvordan ting fungerer. Det at banene er veldig lange og at det er veldig mye av det samme kan gjøre det kjedelig i lengden, selv om det kommer nye roboter etter hvert, men selv om det gir spillet litt ekstra krydder, syns jeg det ikke er nok til å gjøre det interessant. Om jeg ikke tar feil er det 4 forskjellige typer miljø i spillet og personlig syns jeg de skulle ha byttet mer på hva slags type miljø man spiller i for at det ikke skal bli det samme hele tiden. Større valgmuligheter blant våpen er også noe jeg savner, selv om man får mer teknologiske våpen man skal teste underveis savner jeg valgmuligheten blant de vanlige våpnene. Hadde det ikke vært for de teknologiske våpnene man får tilgjengelig under spillet tror jeg dette spillet kunne blitt litt kjedelig i lengden, men de klarer å holde på underholdningen med disse teknologiske våpnene. Det at mye av handlingen skjer under vann er også ganske underholdende da det ikke er veldig mange skytespill som fokuserer på dette. Grafikken i spillet er også ganske bra, men den kan ikke sammenlignes med de store spillene som blant annet Battlefield 3.

Multi-Player

Deep Black Reloaded gir deg også en mulighet til å spille mot andre. Det er to forskjellige spillmoduser i Multi-Player det er deathmatch(alle mot alle) og det er team deathmatch(et lag mot et annet lag). Multi-Player delen er en fin måte å få testet hvor god du egentlig er. Det å ha muligheten til å sammenligne deg selv mot andre og det å ha friheten til å gjøre det du vil uten å måtte følge eller gjøre et oppdrag, men bare teste dine skyteegenskaper. Eneste problemet med Multi-Player funksjonen er at det er veldig vanskelig å komme inn i matcher da dette ikke er det mest populære spillet. Utenom det er Multi-Player funksjonen noe som passer bra og gir en litt mer forandring i spillet, et flott tillegg med andre ord.

deepblackmars3

Deep Black Reloaded er et skytespill utenom det vanlige. Fokuset på at mye av handlingen tar sted under vann er genialt, da det skiller seg ut fra de fleste skytespill. Med tanke på at Biart er et veldig lite selskap har de klart å skape et fint spill som er både underholdende og som har en fin bakgrunnshistorie for spillets Singel-Player del. Grafikken på spillet er helt ok, men at det kan bli mye av det samme i lengden trekker litt ned, samt at det er et forholdsvis dårlig utvalg av våpen. Men alt i alt er dette et bra spill som kan gi deg flere timers underholdning.

Spillet reserverer du det her:

Deep Black Reloaded PC

Action, FPS PC, Spillomtale