Spillomtale: Dragons Dogma: Dark Arisen

12. juni 2013 Redaksjonen One Comment

dragonsdogma1

Velkommen til en verden fylt av eventyr og spenning. Vår skribent har har tatt turen inn i Dragon Dogmas forunderligere verden i Dark Arisen.

Dragons Dogma: Dark Arisen
Utvikler: Capcom
Sjanger: RPG, Fantasy, Hack & Slash

Rpg sjangeren er vel noe av det mest populære som spilles på de forskjellige spillsystemer rundt om i verden sammen med FPS og sports spill, og i de siste årene har vi sett mange gode og store titler som har kommet med grandiose historier, nydelig grafikk og nyskapende måter å spille på. Jeg har tidligere spilt titler som: «Dragons Age», «Oblivion», «Skyrim», «Fallout: Las Vegas» og litt eldre: «Final Fantasy VII» og «Baldurs Gate». Alle er spill som virkelig definerte rolle spill for meg. «Dragons Dogma: Dark Arisen» er en ny utgave av det originale «Dragons Dogma», bare med mer innhold i form av oppdrag, utstyr, personalisering av din egen spill karakter og nye «bossfights».

dragonsdogma6

Historie

Du starter historien i spillet, etter en intro med en ukjent ridder som sloss mot en «Chimera», flere år passerer og du dukker opp i en liten landsby som er under angrep av en enorm drage. Dragen forteller deg at du er «The Chosen One», kutter opp brystkassen din og river ut hjertet ditt. Man gjenoppstår som «Arisen», med en bestemt oppgave: å finne dragen som tok hjertet ditt. Jeg syntes historien fungerte helt greit, men det ble litt vanskelig å få med seg historien til tider, med litt kjedelige partier her og der og mye vandring hvor man møter fiender man har banket mange ganger før mistet jeg rett og slett tråden innimellom. Vandring og utforsking er jo helt gull, men når man gjør forskjellige oppdrag som krever at man må gjennom områder flere ganger, kanskje for mange, og man gjentatte ganger møter akkurat de samme fiendene hver gang blir det litt kjedelig. Nå skal det sies at de har lagt til 25 nye fiende typer til denne utgivelsen som definitivt hjelper å gjøre det mer variert, men jeg syntes det var litt sånn uten å ha spilt originalen.

dragonsdogma5

Karakteren din

Før dette begynner, og etter introen i spillet kan du lage din egen figur og velge utseende, navn, kjønn og hva slags slåss stil din karakter skal ha. Det er et veldig stort spekter og mange variasjoner hva du kan gjøre med karakteren din i fra kropps størrelse, form på ansiktet, arr og tatoveringer, hårfrisyrer osv.

Du kan velge mellom tre grunnleggende stiler, «Fighter», «Strider» eller «Mage». De kan de kan så utvikles til 9 forskjellige avanserte stiler, avhengig av hvilken spille stil du foretrekker. Det er et veldig avansert og dyptgående klasse system som gir nærmest uendelige måter og sette opp figuren din. Du har også mulighet til å velge det samme på alle hjelperne dine
(Pawns), noe som er veldig smart flettet inn i spillet i form av en stein som er en slags portal til en annen dimensjon. Her inne er alle du har møtt på din vei og dine venners karakterer. Disse kan du fritt bruke, å oppgradere som du vil. Dine venner kan også bruke dine hjelpere, de øker i «Level», finner nye ting og kanskje har de med en gave når de kommer tilbake, veldig smart og morsomt. Men AI til dine medhjelpere var ikke alltid like bra dessverre selv om det jevnt over fungerte som det skulle.

dragonsdogma8

Gameplay

Kontrollene på dette spillet fungerer som det skal og det er relativt enkelt og forstå hvor alt er. «Boss» kampene minner litt om «Devil may Cry», blandet med kampene i «Shadow of the Colossus», hvor man klatrer og kjemper seg opp på beistet for å finne det svake punkt. Ingen kjedelige QuickTime sekvenser hvor det bare er å trykke på en eller to knapper. Ellers er det ganske standard gameplay som fungerer bra. For meg tok det litt tid å sette seg inn i hvordan alt fungerte, men det vil jo variere fra spiller til spiller. Eneste negative jeg vil at med er at «fast-travel» systemet koster penger og bruke, noe som burde vært gratis! Det er riktig nok blitt vesentlig billigere enn i original utgivelsen, men jeg syntes at det ikke burde koste noe i det hele tatt.

dragonsdogma7

Utseende

«Dragons Dogma» er et pent spill med stemning og sjarme, selv om man klart har sett bedre og skarpere omgivelser, men det blir ikke så viktig når man har så bra gameplay og veldig mye innhold. Men jeg syntes «Bossene» i dette spillet var veldig bra laget og kampene var noe ganske ulikt det meste man ser i andre titler.

–          Litt kjedelige partier innimellom

–          Dårlig fast travel system

–          Til tider svak AI