Spillomtale: Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim er et eventyrlig bra spill.

Plattform: Xbox 360 (testet), Playstation 3, PC
Utgiver: Bethesda Softworks
Utvikler: Bethesda Softworks
PEGI
: 18+

Det er så bra at det slutter på et punkt være bare et spill, og går over til være en opplevelse en man tar med seg videre i livet. En man tenker tilbake på med gode minner, og som man håper få oppleve igjen.

Skyrim er vel omtrent så nærme perfeksjon et spill av en slik kaliber kan komme. Bethesda, kongene av RPG, har satt standarden så høyt for de som kommer etter, at jeg oppriktig talt synes synd på dem. Dette blir som hoppe etter Wirkola, løpe etter Bolt eller synge etter Kurt.

Imperiet har mistet kontrollen over store deler av Tamriel. I Skyrim brygges det mot borgerkrig, etter at flere av jarlene har gjort opprør i mens andre holder på sin lojalitet til imperiet.

Du våkner bakbundet på en kjerre, på vei mot hoggestabben. Men sekunder får du fikk den korteste nakkefrisyren man kan tenke seg, dukker en stor, svart og illsint drage opp. Dragene har vært døde i tusenvis av år, men den gang ei. Du er Dovakhiin, dragefdt. Dette betyr at omtrent hele verdens skjebne ligger på dine skuldre. Ikke noe press altså.

Folkene i Bethesda har gitt oss et spill der det er du som bestemmer. Det er du som avgjør når du vil gjøre ting, hva du vil gjøre, og hvordan du vil gjøre det. Det finnes ingen frister i Skyrim. Selv om noen sier at et oppdrag haster, så kan du godt la det ligge i tre uker i spillet, og fortsatt har ingen frist rent ut. Spillet nærmest dyrker friheten, og kaster distraksjoner på deg uten stopp, uten skrupler og det gjør det så lett og uanstrengt.

skyrim6

Engasjerende historie

La meg fortelle en historie om min første karakter i spillet. Han var en svær Nord, tung rustning og et gedigent sverd. Tanken var en skikkelig kriger, en ordentlig erketypisk viking, som hiver seg inn i alle kamper uten frykt og med sverdet svingende. Han er helt uten magi, og er forrykende morsom spille. Han skulle være en harding, en tøff karakter. Og hver eneste gang jeg satte meg ned for spille, hadde jeg et mål i tankene. Gjøre hovedoppdragene, de som driver min historie. Main Quests alts. Og hver eneste gang jeg slo av Xboxen, hadde det samme skjedd. Jeg hadde spilt mange timer, tiden hadde løpt fra meg. Og etter 25-30 timer med spilling hadde jeg gjort den enorme sum av 4 hovedoppdrag. Det er det Skyrim gjør mot deg.

Her er et utdrag fra min indre dialog på en typisk Skyrim-kveld:

NÅ SKAL du gjøre oppdrag. Historien må videre, den må sees.
Marsjerer av gårde, målbevist i omtrent 7 sekunder.
Oi, en sommerfugl. Den må jeg fange Oi, en til. Går litt videre, synes jeg skimter noe der borte. Oi! En hule. Denne må sjekkes. En time senere kommer jeg ut, masse nye våpen, rustning og ting som må selges, legges i huset mitt, sverd som kan lages, alkymi som kan trenes, rustninger som kan forbedres. IKKE glem hva du skulle, hovedoppdrag! Kom igjen, du må komme deg igjennom hovedoppdraget!
Setter av gårde nok en gang, om mulig mer målbevist en tidligere, holder i et par minutter.
Er det en drage jeg hører? En mannevond drager sirkulerer himmelen, og moroa er i gang igjen.

alt

Og det er ikke slik fordi historien er kjedelig. Langt ifra, den er både velskrevet og engasjerende. Du jakter på drager, kjemper mot en bøtte med fiender, møter mange interessante karakterer underveis. Historien er veldig bra, noe av det bedre som har kommet i år. Men allikevel så er det så mye rundt som forstyrrer. Og er du litt lik meg som type, så rusler du ikke forbi en hule uten sjekke ut hva som er inni. Alt må sjekkes, hver minste krok, alle hus, rom og huler. Og tro meg, det er mange kriker og kroker i Skyrim.

Vakkert skandinavisk landskap

Og ikke nok med at det er gedigent, Skyrim er også nesten poetisk vakkert. Jeg så en velkjent spillproducer si på Twitter at Bethesda hadde greid gjøre det bare gå rundt magisk. Og det er nettopp slik Skyrim oppleves. Det er et ekstremt landskap, med snødekte fjellkjeder, tette skoger og et yrende liv. Det er faktisk slik at det gå langs en sti midt på natten i Skyrim, helt uten at noe skjer, er en opplevelse i seg selv. Nordlyset danser på himmelen, månen er full og jeg kan tenke meg det er omtrent -2 grader. Det ser herlig ut, og det er nesten så det kjennes herlig ut. Og du kan nesten kjenne kulden kryper oppover leggene opp et fjell, med snøfyken fykende rundt deg, og sikt på cirka 27 centimeter.

skyrim4

Personlig har jeg ikke opplevd noe av det en del andre spillere har slitt med, verken på PC eller Xbox 360. Ingen teksturer som ikke laster, ikke noe lagg. Spillet har kjørt uten feil i mange timer på begge versjonene. Og heldigvis er PC-en min god nok til kjøre Skyrim på hyeste grafikkvalitet. Og si hva du vil Xbox, men PC-versjonen er i en annen klass i forhold til grafikk. Og skulle ikke det være nok, så er modding-miljet rundt Elder Scrolls-spillene veldig stort og aktivt, og det har kommet mange mods allerede som forbedrer ulike deler av grafikken. Alt fra bedre karakterer til skarpere teksturer, mer detaljert himmel eller trær. Jeg gleder meg til starte den rendyrkede, litt smågale magikeren jeg har tenkt på en eller annen gang til neste år, når moddene er mange og kvaliteten er enda bedre.

Gode forbedringer

Bethesda har gjort en rekke endringer med Skyrim, som gjør at spillet skiller seg markant fra tidligere spill i serien. Elder Scrolls har denne gangen blitt klasselst. Du velger heldigvis ikke din klasse før du begynner, men former den etter hvert som du finner din egen måte å spille på. Gjør du som meg og min første karakter, og slenger på deg tung rustning og svinger sverdet, så er det her du blir bedre. Finner du ut at du liker løpe rundt med en type magi i hver hånd, og slenge dødelig flammer og lyn rundt deg, så gjør du det. Er du en snikete type med bue og kniv, som liker stjele og lure, så blir du det. Skyrim bestemmer ikke for deg, det er du som utvikler deg ettersom du finner din stil. Dette er en stor endring, og kanskje den beste Bethesda har gjort i årets spill. Det kjennes riktig ut at karakteren blir det du spiller den som, ikke at den er noe fra starten.

Karakteren din har åtten forskjellige ferdigheter den kan bli bedre i, alle med sine unike egenskapstrr du kan putte poeng i. I spillet er dette kan Perks. Disse inkluderer flere skoler med magi, alt fra illusjonsmagi til helbredende, eller deleggende. Det er ferdigheter for både en- og tohndsvåpen, lett og tung rustning, sniking, bueskyting og skjold. Ikke kamprelaterte egenskaper som lsdirking, snakking, alkymi, fortryllelse av våpen og rustning, og et par andre.

Du får poeng til putte i disse ulike egenskapstrærne ved spille. Kaster du mye magi, går du opp et niv i den magiskolen. Etter litt går du opp et nivå i spillet, som du da kan velge putte i tre ulike områder; Helse, Magi eller Utholdenhet. Hele systemet er forenklet, mer strømlinjeformet og bedre en tidligere. Og selv om det er forenklet, er mulighetene mange og det gjelder tenke over hvor du putter poengene dine. 25% mer rustning eller 10% mer skade på bue, defensiv eller offensiv oppgradering, eller skal du ta litt på snakkeegenskapen, slik at du kan selge alle typer varer til alle kjøpmenn i Skyrim. Det er et veldig stort og intrikat system, men samtidig lettere plukke opp for de nye spillerne.

skyrim3

Dragons!

En av de andre store nyhetene i Skyrim er dragene. Ikke nok med at de kan dukke opp overalt, du er jo dragefdt, og kan absorbere sjelen deres. Og sjelen, kombinert med ulike ropene du finner rundt omkring i hele Skyrims verden, er en ny egenskap du har. Disse ropene er alt fra flammeangrep, roe ned ville dyr til kalle ned en tordenstorm. Og jakten på disse ropene, som er spredd på store tavler rundt i Skyrim er en herlig skattejakt i seg selv. Og alle ropene består av tre ord, og for hvert ord du finner blir de bedre.

alt

Hvordan skal man oppsummere et spill som Skyrim på en kort, konsis og konkret måte slik at du som leser forstår hva det er du går til. Uansett hva jeg skriver, hvor mye jeg skryter og hedrer Skyrim er det noe som blir utelatt. For hver nyanse av spillet jeg skriver om, er det tre andre jeg også kunne ha sagt noe om.

Skyrim er ikke feilfritt. Grensesnittet er klønete og uorganisert, det er bugs og glitcher. Det er ikke 100% polert som mange forventer. Men det gjør ingenting. Jeg bryr meg ikke, rett og slett fordi det ikke har noe si på helhetsinntrykket.

Skyrim er et utrolig bra spill. Det er RPG slik det er ment være. Du er sjefen, det er du som bestemmer hva som skal skje, og til hvilken tid det skal skje. Samtidig kan en illsint drage sveipe ned på de mest ugunstige tidspunkt, og lage helvete og det som verre er for deg og dine flgesvenner. Men slik er verden, du kan aldri helt og fullt bestemme hva som skjer. Skyrim er levende, og jeg kan med stor sikkerhet si at dette er det beste spillet jeg har spilt i år.

kast6

Se flere klipp fra Skyrim og andre aktuelle spill i vår videokanal

Elder Scrolls V: Skyrim PC