Spillomtale: Fifa 14

25. oktober 2013 Redaksjonen No Comments

fifa14b10

Vår ferske sportspillskribent Ingve Rossland har brynet seg på selvest FIFA 14 fra Ea Sports som sin første test hos oss.

Vi ønsker ham hjertelig velkommen til oss.

fifa14b6

Nytt år og som vanlig nytt FIFA på trappene. Hvert år er det ny spenning om hva utviklerne i Canada har gjort for å forbedre den allerede populære FIFA serien. I år er det mest småjusteringer i forhold til FIFA 13 og har det blitt et så mye bedre spill av dette?

Spillet har fortsatt sine åpenbare feil. Spillere fryser og møter ikke ballen når en slår enkle pasninger, keepere gjør mye rart og kolliderer med egne spillere og mange rare mål forekommer som på FIFA 13. AI skal være forbedret noe, men en merker ikke så mye mer enn at spillerne går på noen få flere løp. Det som er minus med dette igjen blir at det blir utrolig mange offsideavgjørelser i hver kamp. Spillestiler til forskjellige lag er ennå ikke ordentlig implementert. Spiller en mot Barcelona på Camp Nou så burde det vært stor forskjell i forhold til å spille mot Stoke på Britannia. Dette merker en dessverre ikke. Det eneste en merker forskjell på fra lag til lag er fart og styrke på spillerne og om de har skills til å gjøre de mest avanserte fintene eller ikke.

I år har EA innført nytt fysikksystem på spillerne. Nå er det slutt med å snu på en femkroning og er mer realistisk med at spiller bruker tid på å vende og snu seg. Spilleren får mer realistisk moment og i begynnelsen så hender det ofte at en forsvarer løper forbi en angriper og ikke klarer stoppe. Skaper litt komiske situasjoner de første kampene, men når en lærer seg dette så kan en bruke momentet til spillerne til en fordel når de skal stoppe angriperne. Det blir mindre bruk av sprintknappen i FIFA 14 og når en får kontroll på spilleren så kan en gå på mange fine raid som ser realistiske ut i bevegelsene. Spillet er laget mer for oppbyggende spill og for at det skal være så realistisk som mulig. Spillere med stor fart har ikke like stor fordel som på FIFA 13 og bruker tid på å få kontroll på ballen og en kan nå bruke en ny funksjon der en kan beskytte/skjerme ballen. Tregere forsvarere klarer nå å komme seg opp i angriper og stoppe et angrep tidligere i stedet for å bli fraløpt hver gang. Skjerming og beskyttelse av ballen er en fordel både i angrep og forsvar. Spillerne passer godt på slik at mostander må jobbe hardt for å vinne ballen tilbake. Dette er en fordel om spissen du styrer ikke er så rask og en har spillere som løper han opp men ikke vinner ballen da spissen kan beskytte den og kommer til avslutning.  Akkurat som i virkeligheten. Dette synes jeg er en veldig bra tilførsel til FIFA 14.

fifa14b2

Skyting har også fått en oppgradering i FIFA 14. Det er veldig mye mer variasjoner i ballbane når en fyrer av skudd mot mål. Moment på spiller og ball spiller inn og en kan score flotte mål der ballen dupper, skrur og flikker som en ser når det scores på tv-sendte fotballkamper. En kan score noen utrolig flotte mål med den nye ballfysikken som gjør at en kan se om og om igjen på reprisene uten å gå lei.

Pasninger har ikke fått noen spesiell oppgradering dessverre. Om en har det meste på auto av innstillinger, så blir det veldig mye tilfeldigheter og pasninger går ofte i hytt og vær. Har hendt flere ganger når jeg vil passe oppover på banen men ballen går nedover til spiller som er i offside. Dersom en setter innstillinger på manuelt og mestrer dette så virker alt mye bedre med en gang og det føles som ordentlig fotball. Det tar tid å bli vant med dette, men det er verdt det når en mestrer dette. Høye gjenombruddspasninger er litt «overpowered». Forsvarere med 35 i pasning slår lange høye pasninger som Xavi og Iniesta og lander perfekt så å si hver gang. Er en litt dårlig til å forsvare seg da og spiller online får en fort en del baklengsmål på dette. Her føler jeg at EA må inn å justere litt.

Presentasjon av spillet er som vanlig veldig fint å se på og menyene er oppdatert til å ligne mer på Windows 8 designet og Xbox 360 dashboardet. Nå er det mye lettere å navigere seg i karrieremodus enn det var på FIFA 13 f.eks. Små detaljer som at spillet husker hvilken modus du spilte før du slo av spillet sist er fiffig når en starter opp spillet og kan fort fortsette der en slapp sist. Når det gjelder utseende på spillere er det ikke så veldig oppdatert i forhold til FIFA 13. Publikum har blitt oppdatert til å se litt bedre ut enn på FIFA 13, men det er langt unna hva det burde vært. Regner med at dette vil bli kraftig oppdatert når FIFA 14 på Next-Gen kommer ut.

fifa14b8

Pakken FIFA 14 er veldig bra og det er moduser nok til å holde en okkupert i lang tid. En har alt fra Pro Clubs der en lager egen spiller og kan spile på lag med andre virtuelle spillere og lage egne lag og spille online. Karrieremodus er også tilbake og der er en manager for et lag og kan gjøre kjøp og salg som på Football Manager bare at en får spilt med laget i serie og cuper. Seasons modusen er tilbake og fortsatt veldig engasjerende.  Det som også er nytt at en kan spill 2 mot 2 online i Seasons. Dette er noe som mange spillere har etterlyst i flere år. Ultimate Team er tilbake og det er enda flere ligaer og spillere enn før samt at det er flere formasjoner og nytt kjemisystem mellom spillere og kjemikort for å tilpasse spillere og gi dem en «boost» i egenskaper.  Det som er nytt i år er også at enkeltkamper er tilbake i Ultimate Team. En spiller kamper som ikke betyr noe og en kan teste ut nye spillere og lag før en spiller med dem i sesongmodus eller cuper.

Som vanlig så er det skillgames der en lærer om hvordan en kan bli bedre på spillet. Her er det mange timer foran seg hvor en kan bruke for å forbedre seg.

Dom:

FIFA 14 er et engasjerende spill som garantert vil fenge de som liker tidligere versjoner av FIFA. Mange timer med gleder og frustrasjoner vil ligge foran en her. Enkelte kamper vil være som den beste finalen i Champions League mens andre kamper så føler en at en spiller med Tufte IL. Som i alle år så vil det bli kontrollere kastet i veggen i frustrasjon over at keepere og forsvar gjør mye rart, men andre kamper hopper en rundt av gleder over fantastisk spill og scoring. Spillet engasjerer masse og skaper garantert diskusjoner mellom fans. Dessverre så ødelegger alle «småbugsene» litt for ofte til at spillet kan få topp karakter.

+ Ny fysikk

+ Mer realistiske ballbaner på skudd

+ Flere modus som engasjerer