Spillomtale: Kingdoms of Amalur

23. mai 2012 Redaksjonen No Comments

kingdoms4

Velkommen til kongeriket!! Klar for et spilleventyr??

kingdoms6

Det er mange som kniver om RPG tronen, klarer Kingdoms of Amalur(KoA) å holde mål i en sjanger hvor forventningene er skyhøye?

Ut ifra nesten ingenting kom et nytt spill fra de forholdsvis ukjente Big Huge Games, sannelig hadde jeg aldri hørt om dette før det slapp ut til publikum og jeg bestemte å gå til innkjøp etter å ha tittet litt på det. Var dette like åpent som Skyrim, like vakkert? Jeg måtte ha svar og bestemte meg for å ta det med ut på en liten tur.

Platform: PC, PS3 & Xbox 360
Utgiver
: EA Games
Utvikler
: 38 Studios & Big Huge Games
PEGI
: 18

Faelands i trøbbel

Vi befinner oss i Faelands en forunderlig verdenen bygget opp av forfatter R.A Salvatore også kjent for sine Forgotten Realms publikasjoner. Vår helt blir brakt tilbake fra de døde ved hjelp av gnomer og deres eksepsjonelle teknologi og er uten skjebne, noe som er helt unikt i dette landet. Hos alle innbyggere i Faelands er skjebnen forutbestemt noe vi får vite av vår første følgesvenn Agarth, en skjebnestrikker. Agarth kan nemlig spå skjebnen til folk men vår karakter og helt har ingen. Dette setter settingen for hovedplottet, hvor en person uten skjebne, armert med et myriad av våpen og magi skal beseire de onde og avdekke hvem og hvilken ondskap som vil tilintetgjøre de vakre kontinentene i Faelands.

Vår helt blir brakt tilbake i livet under en krig kalt Krystal Krigen. De onde Tuatha’ene og deres leder Gadflow har erklært krig mot rikets dødelige og udødelige raser og er på frammarsj. Deres endelige oppdrag er ukjent og det blir opp til spillerens karakter å finne ut av hva Gadflow akter å gjøre. Vi stifter bekjentskap med de udødelige Fae’ene, og blir nødt å samarbeide med disse skapningene for å løse konfliktene som plager landet.

kingdoms2

Noe for enhver smak

Vi blir bekjent med de 3 forskjellige kampstilene spillet tilbyr på starten av kampanjen. Vår helt kan mestre alt av magi og våpen og mange av våpnene er knyttet til sine respektive talent tre.

Vi har Finesse treet som inneholder talenter for de som liker å spille som skurker og bueskyttere. Med våpen som Dolker, buer og Faeblades skal man kvitte seg med fiendene sine raskt og effektivt, da hjelper det ofte at man kan kverke fiender på en stille måte uten å bli oppdaget da slike karakterer tåler lite juling.

Magi treet bruker våpen som magiske staver, septere og chakrams for å tilintetgjøre sine fiender på lang avstand i tillegg til ekstremt dødelig magi. De tåler lite juling men til gjengjeld har de magi som kan lege sår.

Så har vi tilslutt mektighets treet. De som liker å være en soldat med enorme våpen og ugjennomtrengelige rustninger vil finne at dette er treet for dem. De tåler en hel del juling og det skal mye til før en soldat biter i gresset..

Man er heller ikke dømt til å gå med det treet man velger i starten, men kan kombinere flere av dem og siden man får max 120 talentpoeng på høyeste nivå kan man muligens få alt man ønsker tilslutt. Er du ikke fornøyd kan du snakke med en skjebnestrikker og få tilbake alle poengene du har brukt og prøve noe nytt.

Kontrollene fungerer fint selv om det virker som at menyene i spillet ikke er designet for PC brukere men snarere konsollspillere. Menyene er ekstremt knotete for en PC bruker, da jeg skulle slette overflødige gjenstander oppdaget jeg at jeg ikke kunne slette dem direkte men måtte legge de i en bås som kalles søppel og deretter slette de. Når man har opptil 40 gjenstander man gjerne skulle blitt kvitt blir det litt for mange bryderier og man ønsker at utviklerne gjerne skulle brukt litt mer tid på finpussing.

 Hurtig actionbasert kampsystem

Kampsystemet er i mine øyne hovedgrunnen til å spille Kingdoms of Amalur. Den er så godt gjennomført at den veier opp alt negativt med spillet. Tilfredsstillende, lett og vakkert å se på. Karakteren får spesielle angrep ettersom du investerer poeng i talent treet. Disse angrepene gjør mer skade og gir deg flere kombinasjonspoeng. Når du har fult av kombinasjonspoeng kan du slippe løs vreden i deg og gå inn i reckoning modus. Her er tiden halvert for fienden men ikke for deg og du gjør betydelig mer skade. Fiender du dreper i denne modusen gir deg mye mer erfaringspoeng enn vanlig og den letter litt på vanskeligheter under boss kamper.

Jeg prøvde flere typer spillestiler under testingen av spillet og det virker relativt balansert, dog var noe litt bedre enn andre men hovedsakelig kommer det an på hva slags våpen man har anskaffet seg.

Første generasjons-grafikk

Grafikken i spillet setter ikke standarden for RPG grafikk. Den er verken dårlig eller bra, den er midt på treet. Det viser seg at utvikleren hadde andre ting i tankene enn et vakkert spill og det er litt synd for områdene er varierte men med litt mer arbeid kunne dette sett mye bedre ut. Vi får levert ut generiske miljøer som ikke er fullt så åpne som ønskelig og en følelse av å være innelåst er unngåelig. Det finnes ingen form for transport i KoA, dog kan man bruke en funksjon som lar deg dra til steder du har besøkt tidligere med et trykk på museknappen.

Meningsfylte sideoppdrag

Bort ifra hovedhistorien har spillet to andre ting å finne på, sideoppdrag og finne gjenstander. Spillet har forskjellige laug og fraksjoner som man kan bli medlem av og de store laugene har sitt eget hovedoppdrag med gode belønninger. Har man gjort alt av dette finnes det mengder av huler og slott som kan utforskes. Mange av dem har et nivåkrav og det er en dårlig ide å begi seg ned i dem uten at du har nådd deres respektive nivåer. Inne i spillet er det liten oversikt å få over hvor man kan dra og ikke og dermed er det opp til spilleren å utforske sine muligheter. Du trenger ikke å ha fullført hovedhistorien for å oppdage hele verdenen men du må ha gjort noe av den for å åpne det andre kontinentet.

Gjenstandene man får som belønning av å fullføre oppdrager og hulene i spillet er varierte. Man får lilla gjenstander som er de beste gjenstandene, gule som er en del av et sett karakteren kan ha på seg og tilfeldig skrot som man selger for å få seg noen gullmynter.

kingdoms7

Konklusjon

KoA: Reckoning er et godt spill men det kunne vært så mye bedre på punkter hvor det kommer ut dårligere enn andre rollespill, man har sett mye av spillet etter ca 20 timer med spilletid. Kampsystemet mener jeg knuser alt av motstand og er en av hovedgrunnene til at spillet er bra. Grafikken og historien setter ingen standarder om vi sammenlikner det med dagens rollespill. Jeg håper at utviklerne får flere ressurser til å forbedre det neste spillet i rekken og gjøre det mer konkurransedyktig hvis det skal kunne ta opp kampen med de mange gode rollespillene på markedet.

kast4

Se flere klipp fra andre aktuelle spill i vår You Tube kanal

Kjøp din utgave av spillet her:

Kingdoms of Amalur PC
Kingdoms of Amalur PS3

Kingdoms of Amalur X360

Bildegalleri:

 

Eventyr, Fantasi, RPG Spillomtale, X360

Leave a Reply