Spillomtale: Knack PS4

Knack6

Vi har testet vårt 1 PS4 spill.

KNACK

Utvikler: SCE Japan Studio

Utgiver: Sony Computer Entertainment Japan

Sjanger: Plattform, Beat ‘em up

Nå har vi endelig fått en ny konsoll generasjon med såkalt next-gen spill titler på menyen. Men er disse nye spillene et godt eksempel på hva vi har i vente i årene som kommer eller er det bare rett og slett noe å fylle tiden med til de virkelig store titlene kommer? I dag skal jeg ta en titt på Sonys nyeste spill som også har en flunkende ny helt i hovedrollen.

Historie

Knack handler om en verden der mennesker og Goblins er i krig med hverandre og de kriger om såkalte «Relics». Dette er gamle gjenstander som inneholder energi som menneskene og goblins bruker som drivstoff til alt som krever energi. Det er her Knack kommer inn i bildet, etter mange år forskning klarer en forsker, eller da pappaen til Knack, å bringe disse gjenstandene til liv. En liten figur med unike krefter er skapt. Sammen må de stoppe verden fra og gå under av den fryktede Gundahar sin vrede. En historie med greit potensiale til et morsomt spill.

Gameplay

Dette spillet har jo klare likheter med flere spill i samme sjanger, som for eksempel Ratchet and Clank, Crash Bandicoot og lignende spillserier. Til og med litt GoW med hvordan progresjonen i brettene er. Men der stopper også likheten ganske brått. Knack har et veldig enkelt kamp system som det tar svært kort tid og mestre. Man har en angreps knapp som brukes flittig og man har tre spesial angrep for å bruke når man trenger litt ekstra hjelp. Dette monotone systemet brytes inni mellom opp av at man kan bruke natur elementer, jord, Is, metall, tre og flammer og kombinere disse med Knack for og øke størrelsen hans. Dette var ganske morsomt til tider. Det negative er at dette er så å si ferdig valgt for deg. Man gjør dette kun på spesielle deler av brettene hvor man må bruke det for og komme videre. Syntes det hadde vært morsommere og få styre dette selv. I motsetning til tidligere nevnte titler mangler Knack variasjon og humor.

Utseende

Knacks visuelle utseende kunne lett vært fra forrige generasjon konsoller. Veldig enkel og barnslig design naturlig nok for et spill rettet mot barn. Rent og pent uten noe form for detaljer som gir ekstra liv til brettene. Veldig standard oppsett med en eller flere «hemmelige» rom med en liten belønning i form av energi, relics eller en del av en gjenstand som hjelper Knack på en eller annen måte. Problemet med disse greiene er at man sannsynligvis ikke rekker å samle sammen nok deler i løpet av spillet til og faktisk bruke de til noe. De man eventuelt får samlet sammen er så dårlige eller gir en uinteressant fordel som man ikke gidder å tenke på engang. Dette er vel ment som en slags gulrot for å spille gjennom flere ganger, men for lite og for sent. Allerede halvveis igjennom første gjennomspilling er dette veldig kjedelig. Kan tenke meg at til og med de minste syntes dette blir fort kjedelig. Når man så har en historie i spillet som er så dårlig fortalt og presentert på en svært middelmådig måte blir dette bare bortkastede penger. Det tok meg ca 12 timer og spille gjennom men det kunne vært kuttet ned til halvparten fordi det føltes bare ut som jeg gikk igjennom de samme delene om og om igjen bare med en varierende størrelse på Knack som den store forskjellen. Det virker som et produkt som har blitt hastet ut for å ha noe på lanserings dato til PS4.

Konklusjon:

–          Kjedelig design og last gen grafikk

–          Veldig simpelt\dårlig kampsystem