Spillomtale: Kung- fu High impact

Blir det no fart på din egen Kung-fu når man kobler det sammen med Xbox 360 og Kinect? vår skribent har testet det.

kungfu1

Plattform: Xbox 360
: Virtual Air Guitar Company
Utgiver: Black Bean
PEGI: 12

Når «Kung-Fu Live» ble lansert i 2010 undret jeg hvorfor spillet ble utviklet til PlayStation 3 fremfor Xbox 360 og sitt nye kinect kamera. Noen år senere utviklet Virutal Air Guitar Company spillet til konsollen til microsoft og resultatet ble «Kung-Fu High Impact». Slik som mange andre kinect spill tvinger dette deg til å bryte ned stoltheten din og slenge lemmene dine som om morgendagen ikke vil komme, men det som overrasket meg er at dette er underholdende… i starten.

kungfu5
Frihet til å angripe som du vil

Utifra det jeg har sett av andre kinect spill så skiller «Kung-Fu High Impact» seg utfra en stor mengde andre titler ved å la deg styre deg selv fremfor en avatar eller annen karakter. Ditt fjes, kropp (og klær) er det du kommer til å se på TV-skjermen. Jeg trur det er denne løsrivelsen av utviklerlagde spillfigurer som er grunnen til at spillet bare føles mer rett sammenlignet med andre kinect-spill som jeg har prøvd.

Sett bort fra spesielle magiangrep er du fri til å slenge med lemmene dine nøyaktig som du vil, og det overrasket meg hvor mange av de teite karate-kid lignende angrepene mine som ble tatt opp som brukbare angrep. Jeg sto i full trane stilling og slengte beinet mitt opp mot motstanderen og det fungerte! Det er befriende å spille et slikt spill med så mye angrepsfrihet som du har.

kungfu8

Ettersom du spiller gjennom spillet vil du låse opp fire typer magiske angrep som er begrenset i bruk takket være en lade-opp funksjon. Den mest nyttige av dem et kraft-slag som sender deg flyvende til venstre eller høyre med et dobbelt neveangrep. Dette angrepet er spesielt nyttig siden du raskt kan bevege deg fra en skjermkant til den andre, som er vanskelig å få til uten dette kraft-slaget.

Andre magiske angrep er evnen til å skyte lyn ut av fingertuppene dine, samt å midlertidig stoppe tiden. Angrepene er som du forstår ikke av den originale sorten, men de fungerer og gjør ikke annet enn å komplimentere det som allerede er en ganske monoton spillopplevelse.

Det er kjekt å hoppe rundt, slå ninjaer i fjeset og velte kjemper, men etter noen kapitler blir spillets repetitive natur og grunnleggende kontrollproblemer for mye å ignorere. Ting som å bevege seg er ikke så lett som jeg hadde håpet på, jeg hadde for eksempel store problemer med å hoppe opp på en spesifikk plattform. Og når «Kung-Fu High Impact» har slike fundamentale problemer gjennomsyrer det hele opplevelsen fordi det er ting du gjør hele tiden.

Fiendene har også et varselsystem som kunne vært bedre. Hver gang fiendene angriper vises det en kort animasjon som forteller spilleren om angrepet blir høyt eller lavt, og på den måten skal du som spiller kunne unngå angrepene og komme med et skikkelig tilbakeslag, hvis du er rask nok. Problemet er at maskinvaren ikke alltid er rask nok til å registrere de unngående bevegelsene dine. Så istedenfor å unngå angrepet og komme med et tilbakeslag, ender det ofte opp med at du får et slag i trynet.

kungfu7

Kontrollproblemer

Utenfor de 14 historiekapitlene som tilbyr lite iform av variasjon, er det en overlevelsesmodus og en flerspillerdel. Førstnevnte byr ikke på noen overraskelser, målet er å holde deg i live så lenge du kan før du til slutt blir overmannet av fiender. Flerespillermodusen derimot setter kinect-spilleren mot opptil fire venner som har i oppgave å sende fiender på deg med deres respektive Xbox 360 kontroller. Denne modusen hadde håp men synker i kvalitet-og underholdningsverdi takket være dårlige Xbox 360 kontroller.

Hvis du ikke har noe imot å se ut som en tulling, er det vanskelig å ikke la seg sjarmere og underholde av «Kung-Fu High Impact». Det er et enkelt konsept som etter min mening er perfekt for kinect, og omvendt. Dessverre lider spillet av noen problemer som hemmer mye av den potensielle gleden spillet kan gi deg. Det er grunnleggende kontrollproblemer og mangel på variasjon som senker «Kung-Fu High Impact» til det middelmådige. Leter du etter et bra kinect spill så kan du plukke opp dette, men leter du etter et bra spill uavhengig av plattform bør du lete videre.

Se klipp fra andre aktuelle spill i vår videokanal

Fristet til å prøve? kjøp spillet her:

Kung – fu High Impact Xbox 360