Spillomtale: Legend of Zelda Ocarina of Time

11. desember 2011 Redaksjonen No Comments

Zelda

Legend og Zelda Ocarina of Time er tilbake og denne gangen er det til Nintendo 3DS.

Plattform: Nintendo 3DS
Utvikler: Nintendo
Utgiver: Nintendo

Dette spillet ble første gang lansert tilbake i 1998 på N64, så jeg er spent på om det fortsatt klarer seg i konkurransen med nyere spill. Nå er det ikke snakk om hvilket som helst spill heller, dette har faktisk flere ganger blitt kåret som tidenes spill. Og tar man en titt på gamerankings.com ligger dette spillet fortsatt på topp.

Drømmen

Spillet starter med at Link blir vekket av en Navi Fairy etter nok et mareritt. I flere måneder har hatt den samme drømmen.

Link står utenfor et mystisk slott i en storm. En rytter og en jente rir forbi. Det virker som hun prøver si noe, men det skjer ikke. De blir jaget av en skummelrytter til på en stor sort hest, han virker truende men rekker ikke gjøre noe.

Han blir vekket en Navi Fairy som ber han forte seg til Great Deku Tree,  vokteren av den lille byen Kokiri.  En ond trollmann har forhekset treet og link bryter forbannelsen, men det er ikke nok til redde treet fra visne. Like før det dør får han høre historie om den onde trollmannen Ganondorf, som jakter på en spesiell juvel som treet har. Med denne kan han erobre Hyrule og Link er den utvalgte som kan stoppe han. Før han drar videre ut på det store eventyret gir  Great Deku Tree han juvelen som er en del av flere Spiritual Stones. Nå er det opp til Link redde Prinsesse Zelda og resten av Hyrule kongedømmet.

zelda

Nytt mot gammelt

Ofte er det med blandet hell når et gammelt spill blir lansert på nytt til en nyere konsoll. Man tenker tilbake på hvor mye glede man hadde av et spill og kan være vanskelig overgå dette. Har blir skuffet mange ganger tidligere. Men denne gangen har de virkelig gjort en fantastisk jobb.

Ekstrem oppussing

Grafikkmessig har Ocarina of Time tatt et stort skritt fremover i tiden, men heldigvis uten ødelegge den gode spillopplevelsen. Den lille grønnkledde Link har nå blitt mer levende enn noensinne. Det samme har omgivelsene med de flotte fargene og alle nye detaljer. Også monstrene man kjemper i mot har fått en ny glød. Det eneste de ikke har rørt er musikken og det trengte de heller ikke.

Alt dette fungerer også utrolig bra i 3D, men for min egen del klarer jeg ikke helt vende øynene til spille med dette aktivert over lengre tid. Derfor er det godt og enkelt kunne stille inn graden av 3D eller skru det helt av.

Overgangen til touchskjem har de også klart på en veldig god måte. Det er ikke noe problem bevege seg rundt eller ta hånd om alle hindringene underveis. Ved at man har spillskjermen øverst og tilgang til utstyr, kart og våpen nederst har man et godt overblikk og man kan rask og enkelt bytte det man trenger der og da. Man kan også bruke en egen view mode hvor man flytter for se seg rundt. Ganske moro se hvordan de klarer og unytte de fleste av funksjonene på nye 3DS.

Link

Nye fans

Jeg er helt sikker på at dette vil tiltrekke seg nye fans og få gamle til kjøpe seg en 3DS for kunne gjenoppleve dette store eventyret. Det virker fortsatt moderne og historien er spennende og engasjerende nok for de fleste. Nå før jul har det også blitt lansert en spesialversjon av Nintendo 3DS i ekte Zelda stil, selvfølgelig med dette spillet inkludert. Så har du ikke 3DS er dette tiden for kjøpe deg din egen.

Har et barnepanel hjemme, som med stor glede kaster seg over alle nye spill jeg har til testing, og dette falt virkelig i smak. Dette er det eneste spillet de ikke har lagt i fra seg før de hadde kommet i mål. Bisto litt underveise men det meste klarte de selv. Er rart hvor mye man husker når man setter seg ned med et spill man ikke har spilt på mange år. De vil i hvert fall anbefale dette til alle.

Spillet som aldri slutter

Når man har fullført hele eventyret er det selvfølgelig ikke slutt. Da får man tilgang til en ny versjon av spillet som heter Master Quest. Her er alt speilvendt, alle ting man kan samle er flyttet til nye steder og man får dobbel skade når man blir angrepet.  Det burde være mer en nok med underholdning for de fleste. Dette ble faktisk utgitt som et eget tilleggspill i 2002.

Dette store eventyret har blitt enda bedre. Spillopplevelsen, grafikken og historien er en som en drøm. Dette fungere like bra om ikke enda bedre enn de nyere Zelda spillene utgitt på DS.  Det at man i tillegg får med Master Quest er en god bonus. Her får man mye spill for pengene.
Hvis det er et spill som gir deg en grunn til kjøpe deg en 3DS er det dette.

Har ikke noe utsette på dette spillet så gir dette 6 av 6 mulige.

Se flere klipp fra andre spill i vår videokanal