Spillomtale: Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games

Plattform: Wii
Sega
Utgiver.
Sega
Pegi: 3+
Antall spillere: 1-4

Gleden er stor i stuen når jeg og barnepanelet skal ta reisen over til London via vår Nintendo Wii i stuen. Med oss på reisen får vi med oss Nintendo spillikoner som Mario, Sonic, Peach, og Yoshi bare for nevne noen av de store spillheltene som er med i dette flotte sportsspillet, som engasjerer hele familien fra liten til stor.

Med 3 jenter i testgruppen fant vi fort en favorittsport <<ja folkens det er ridning>>.. Gleder meg litt kjenner jeg til lanseringen av Nintendos neste spillkonsoll da både jeg og barna nå er litt for godt godt vant til Kinect og Move systemet, at det blir litt tungt i hendene med de gamle Nintendo Wii kontrollerne vi har men dog er det å bli sliten i armene litt av sjarmen i dette spillet..

Velkommen til London 2012 Olympiske Leker
Spillet er helt klart et plattform spill i beste Mario og Sonic ånd. Når disse gutta eller spillikonene forenes i dette spillet så gjør utvikler det med stor stil og til glede for oss spillere, vi får servert en herlig tegneserieunderholdning form av kjente og kjære karakter pakket inn med en rekke utfordringer i en god Olympisk ånd i London..

Som med Summer og Wintergames som jeg spilte når jeg var barn på min Commodore 64, så får man et godt utvalg av sportslige begivenheter i spillet som gjør at alle får prøvd seg uansett alder og man kan faktisk få kjenne på mestringsgleden, selv om du er 3 eller 90 år på de aller fleste stedene underveis i spillet. For nevne noen min av mine mange favorittidrettsgrener i spillet så står foreksempel sykling veldig høyt oppe, for vinne her må man ha god koordinasjon og styrke i armene for å tråkke fra start til mål. I motsetning til hva man må tro om slike spill, så er det alt annet enn super enkelt, man får et ganske høyt utfordringsniv. De små imponerer meg stort, men trenger litt voksenbistand i enkelte av utfordringene. Man må synkronisere sine egne bevegelser og være målbevisst om man skal ha noen sjanse til vinne i spillet. Det å holde balansen på hesten var det noen i barnepanelet som slet litt med, men med god hjelp fra sine eldre søstre, så klarte de alle seg veldig bra. Litt godt å se egentlig hvordan de uten noen beskjed sørget på egenhånd å hjelpe hverandre både i menyvalget og utførelsen av hver aktivitet.

Trenger du armmuskler??

Ja du trenger litt muskler i armene, man får mye bevegelser i spillet da du i kjent Nintendo Wii stil utfører bevegelsene med din kropp med Wii kontrollerne i hånden enten alene, eller sammen med nunchucken. Menyoppsettet er slik vi er vant til fra andre plattformspill i Mario universet, man manøvrerer den med enkle grep uansett hvilket valg man ønsker. Spillet er stort og tilbyr alt fra 1 spiller til 4 i alt fra en til en sport til lag sport i de mange utfordringene som dette spillet er spekket med. Med mange nok spilltimer i dette spillet vil du uansett få trent hele kroppen ganske godt…

Moro for hele familien

Mario og Sonic er to spillhelter de fleste har vært borti og er godt kjente karakter både for de kommende generasjonene og oss eldre spillgenerasjoner.. Med seg på dette Olympiske eventyret har de mange kjente og kjære karakterer som er kjente i deres respekterte spillunivers men en for meg hyggelig overraskelse var at selveste Donkey Kong også er med i dette spillet. Noe som for meg er veldig moro.

Mitt aller første spill var nemlig et sammenleggbart Donkey Kongo spill hvor grafikken kun var noen enkle sorte firkanter som illustrerte Donkey og tønnene han kastet nedover plattformen mot min karakter, målet var komme seg over tønnene og videre opp til toppen av plattformen. Vi snakker om slutten av de glade 80 årene her så dere kan sikkert forstå hvor enkel grafikken var. Men for meg var jeg i himmelrike når jeg trakterte mitt lommespill med Donkey Kong i hovedrollen. Gameboy kom senere og bød på mye håndholdt moro den også.

Plattform spill på Nintendo Wii er det mange av men dette er et av de bedre og allsidigste spillene jeg har spilt på en lang lang stund og som jeg virkelig kan anbefale for alle sammen i hele familien. Med 4 kontrollere og Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games har du oppskriften for mange spilltimer sammen med familien i førjul og romjulstiden som er over oss i disse dager.

Spillpanelet var som nevnt veldig begeistret for ridningssekvensen i spillet, men fant andre favoritter også som svømming, løping og et utall av minispill som er gjemt som flere godbiter rundt om i spillet.

Mario & Sonic At the London 2012 Olympic Games er et fargerikt og spennende spill med god skarp grafikk som gir små og store god tegneserie underholdning i spillform. På en av de bedre spillplattformene som har de fleste av de gode gamle og kjære spillkarakter i stallen og som serverer de alle sammen i en sportslig men familievennlig arena og på en plattform som er deltagende og som åpner for at spilleren må utfolde seg fysisk for vinne frem i spillet, i kjent Nintendo stil.

Konkurranse ånd er viktig for små og store og spillere, Mario & Sonic hjelper virkelig til og åpner opp konkurranse ånden enten man deltar som enslig spiller eller tar del som i et samlet lag i en rekke lag idretter på Olympisk nivå.

Spiller eller spillere har over 30 aktiviteter som man kan ta del i, i tillegg til en rekke ekstra minispill og goder som spillet har by på til de spillere som holder et aktivt nivå og skrider frem i spillets og løser disse opp underveis igjennom spillets fremdrift.

Eneste delen jeg ikke var så komfortabel med var London Party, hvor spiller skal løpe rundt i Londons gater og samle klistremerker. Barnepanelet synes denne delen var rimelig kjedelig. London Party ble derfor for oss det eneste minuset med et ellers så familievennlig spill som har en høy gjenspiller faktor i form av utfordringsnivået og utvalget av idrettsgrener som man kan konkurrere i.

Fekting var en gren jeg selv klarte meg utrolig godt i og likte spesielt godt. Det brede karakter utvalget er massivt og mange kan velge og vrake i karakter fra Mario og Sonic universet men da barna valgte blant jentene i rosa og lilla måtte jo jeg holde meg til rørleggeren Mario.. Synes det var utrolig kult å fekte som Mario.. Som småbarnsfar har jeg lurt på hvilke spill jeg skal kunne aktivisere små og store med på nyttårsfesten som vi skal feire med et vennepar og barna. Uten en tanke fant jeg raskt ut at dette spillet blir ett av de spillene som vi skal spille på nyttrsaften, siden det fenger både små og store så bra som det gjør og kan holde oss aktive foran tv`n til klokken er slått 24.00 p nyttårsaften.

Samlet sett så gir vi Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games

Prøv spillet selv og kjøp din utgave her:

Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games Nintendo Wii