Spillomtale: Mario Tennis Open

Sommer og sol!!! Tennis er en fin sommerlig sport.
Får Mario det til i Nintendo 3DS format tro?? Vi har testet både liten og stor..

Plattform: Nintendo 3DS
Utgiver: Nintendo
Utvikler: Nintendo
Pegi 3+

Mario er en av de mest velkjente spill karakterer for både liten og stor samt også oss eldre «spillere». Vi som har fulgt Nintendos rasende utvikling igjennom mange år fra Super Nintendo, Gamecube til Nintendo Wii U, vi har jo sett Mario og hans venner og mange spillsettinger, igjennom tidene og blitt vant til at man kan kose seg med gode spill og ha det rimelig så gøyalt mens man holder på.

mario6

Its game time

Når vi nå skulle sette den godeste Mario på prøve igjen, i en sport jeg for øvrig ikke har stor kjennskap til. Men med tanke på at det er et barnespill det er snakk om så bør man som voksen spiller har rimelig gode muligheter for å kunne klare spillet. Med meg på laget tok jeg med meg min datter på snart 14 år som ble min rettesnor til hva ungdommen syntes om spillet.

Mario karakteren har vi spilt i bil form, eventyr og brett form så tennis var ingen ny tanke sånn sett.

mario19

Er vi klare for å klaske litt tennis i 3D??

Som den gamle «spilleren» jeg er så har jeg opplevd at den godeste Mario spille tennis før men det skal jeg ikke drodle for mye på nå. Ene og alene av den grunn til at figuren har blitt bedre og ikke minst den grafiske fremstillingen har blitt mye bedre nå. Mario i 3D er i og for seg veldig greit, men er dessverre ikke helt renskåret av utvikler men oppfattes på en morsom måte når jeg klikker meg inn i første turnering. Styremulighetene ligger på de vanlige knappene på 3DS konsollen men jeg blir allikevel ikke bergtatt av reaksjonsevnen til min karakter.

Man kan velge blant et utall av kandidater fra Marios unike spillverden men jeg synes at det spiller liten trille hvem man velger om man ikke har en spesiell favoritt da selvsagt.

Jeg synes at bevegelsene som sagt blir litt trege og når jeg utfører en operasjon med mine eminente spill fingre så går det allikevel ikke helt i hop… Men dog så får jeg av og til et og annet prakt slag som gir meg poeng.

Poeng er jo i spillet som i tennis for øvrig hovedmålet for å slå motstander. Men du får velkjente fargede plasser som dukker opp i skjermbildet, da gjelder det å passe på og trykke på riktig knapp for at din spill karakter skal få til et skikkelig tennis slag ganske så utenom det vanlige i tennis sporten..

Som i andre Mario spill er jo disse fordelene er vanlige i andre Mario spill og gjør ikke spillet noe særlig mer spesielt, men jeg vil nok anta at lokal flerspiller modulen og online modulen vil gjøre dette spillet til en langt bedre spillopplevelse enn det enspiller modulen er. Etter en turnering så føler jeg at jeg har sett og opplevd det før, kjeder meg egentlig..

mario8

Hva mener ungdommen??

Min datter får spillet og setter i gang med sin ungdommelige iver… Hun får til en rekke mer enn det jeg så eller fullførte, hun spiller også multispiller delen med en venn og sammen får de en ganske så fornøyelig spill tid både hver for seg og sammen. Ser at «overdreven» tennis kan funke for de yngre og siden Nintendo 3DS er en konsoll som passer for de yngre lar jeg deres opplevelse trekke karakteren litt oppover i deres favør.

Spillet har en viss grad potensiale for utøvning av spillers mestring, ferdighet og tålmodighetsprøve. Det eneste både de og jeg er enige er at spill styringen ikke stemmer overens med noen av stedene i spillet og det trekker ned både for oss alle.. Men alt i alt får man et spill som barn kan klare å ha det litt gøy med. De over 13+ vil nok synes at Mario har utspilt sin rolle som spill karakter men for fansen og den yngre garde har han heldigvis lenge igjen ennå sin rolle i spillverden.

Grafikken er standard Nintendo og Mario men 3D opplevelsen sitter ikke helt som den skal og imponerer ikke stort hverken for liten eller stor spilltester..

Gjenspillereffekten er også relativt lav og til tider ikke til stede for oss eldre spillere men for den yngste garde fra 3-10 så får de nok moro gjentatte ganger ved å skifte på mangfoldet av karakterer man kan velge og vrake i.

Vi gir spillet en midt på karakter hele 3 av 6 mulige som gir spillet en gjennomsnittlig karakter og en anbefaling at det kan spilles, men er best til den yngre spill generasjon.

Kjøp din utgave av spillet her og prøv selv:

Mario Tennis Open Nintendo 3DS