Spillomtale: Minecraft PC

Plattform: PC (Alle java-støttende plattformer), Android og iOS.
Utvikler: Markus Persson (Notch)
Utgiver: Mojang AB
Spillmodus: Singel-Player og Multi-Player
PEGI: Ikke fastgitt av utgiver

Innledning

Minecraft er et sandkasse/Indie spill utviklet av Markus Persson eller bedre kjent som Notch. Minecraft kom ut i fullversjon 18. november 2011, men Mojang jobber fremdeles på spreng for å oppdatere og forbedre Minecraft som best de kan. Så langt har over 4.7millioner kjøpt dette spillet. Om du ikke kan engelsk trenger du ikke frykte fordi Minecraft har så mange som 56 språk, inkludert norsk, både bokmål og sidemål og til og med et eget «pirat språk».

minecraft2

Farer som lurer…

I Minecraft starter man i en tilfeldig generert verden og man kan ende opp hvor som helst, på toppen av et fjell eller i bunnen av en ravine. Spillet i seg selv har ikke noe mål annet enn de man setter seg selv. Man står fritt til å gjøre hva man vil, til og med rusle rundt i mørket men da må du være forsiktig. For selv om man har det fine idylliske landskapet, er det farer i mørket som lurer. I mørket befinner det seg nemlig zombier, edderkopper og andre skumle monstre som bare er ute etter en ting, DEG! Og ikke nok med det du må også klare å skaffe deg mat så du ikke sulter i hjel. Du kan lage et jordbruk så du kan begynne å dyrke brød, meloner og sopp, eller om du ikke er vegetarianer er ku og gris også tilgjengelige matkilder. Men med friheten man har i Minecraft er alt dette valgfritt om du skal ha dette med eller ikke.

Men om du ikke liker den mer overlevelsesversjonen av Minecraft, kan det hende du heller liker mer byggesiden av Minecraft. Noen lager kanskje enkle hus eller til og med en liten hule i en fjellvegg, mens noen tar en ordentlig utfordring og bygger et stort slott eller et gigantisk palass. Men det er opptil deg hva du velger siden det er din verden som du kan forme og skape som du vil. Men alt i alt er det kreativiteten din, målene dine og hva du ønsker å gjøre som setter grenser på hva du vil gjøre med den opplevelsen det er å spille Minecraft.

Med de nyeste oppdateringene av Minecraft har Minecraft verdenen blitt mer teknologisk og avansert. Man kan nå lage mange forskjellige brygg som man være kjekke å ha i kamp eller bare for å øke mobiliteten. Forbedre våpen, verktøy og rustning med trolldom og man kan til og med møte på en by med egne innbyggere om du er heldig! Innbyggerne kan dessverre ikke gjøre noe nå, men de jobber med AI (Artificial intelligence)for at innbyggerne skal kunne ha forskjellige funksjoner i senere oppdateringer.

minecraft3

Spilltyper

Minecraft har så langt 3 forskjellige spillmoduser. Overlevelse, Kreativ eller Hardcore.

Overlevelse: Overlevelse er den vanligste spilletypen man kan begynne med. Det er her du har mest frihet, og det er dette som er den mest vanlige spilltypen i Minecraft. Monstre kan du selv bestemme om du skal ha med eller ikke og hvor farlige du vil at de skal være. Det er 4 vanskelighetsgrader: (Fredelig, Lett, Normal eller Vanskelig). Så man kan styre vanskeligheten etter eget ønske.

Kreativ: Kreativ er spilletypen for den kreative! Du har uendelig med ressurser og du kan fly rundt i verdenen om du ønsker det. Siden du har uendelig med ressurser tilgjengelig er dette spilltypen hvor du kan virkelig slå deg løs og bygge de største og mest praktfulle byggverkene du noen gang har drømt om. Uten noen grenser og god planlegging kan du virkelig gyve deg løs og bygge alt du bare orker!

Hardcore: Hvis du syns vanlig «overlevelse» er lett og du føler deg klar for en utfordring er dette spilltypen for deg! Hardcore er samme som overlevelse bortsett fra noen viktige ting, Vanskelighetsgraden er låst fast på Vanskelig og hvis du dør blir verdene din slettet og alt du har jobbet med blir borte! Dette er den ultimate utfordringen for en hardcore Minecrafter som føler han/hun har noe å bevise om hvordan en ordentlig overlever bruker sine kunnskaper til å overleve i dette barske og strenge miljøet.

minecraft6

Multi player

Minecraft har også en multiplayer funksjon hvor du kan spille med venner og bekjente eller med noen på den andre siden av jorden for den slags skyld. Spilltypen på multiplayer blir bestemt av den som hoster serveren og den kan være hva dere på serveren ønsker. I multiplayer delen av Minecraft kan man bygge store slott sammen eller man kan overleve sammen litt etter hvordan dere vil spille Minecraft. Fordelen med at man er flere er at man kan bygge mye mer enn det 1 person kan alene og det å bygge store byer med infrastruktur eller et enormt slott er ikke lenger en nærmest håpløs oppgave. Når man spiller multiplayer så har spillet en tendens til å henge litt etter, hvor mye varierer fra server til server, det har ikke så mye å si bortsett fra når du dreper monstre, da kan server lagg være et lite problem, men alt i alt er multiplayer en glimrende funksjon for å ha det litt ekstra moro med Minecraft.

minecraft7

Alt i alt er Minecraft et spill med stor frihet til å gjøre hva du vil både sammen med andre eller på egen hånd. Spillet er fremdeles under utvikling og det kommer nye oppdateringer jevnlig selv om fullversjonen av Minecraft er ferdig. Jeg vil si at Minecraft er spillet for den som er litt kreativ eller er ute etter en utfordring av det litt uvanlige slaget. Om Minecraft lever opp til forventningene når det kommer til xbox360 får vi bare vente og se, og bare kose oss med de versjonene vi har tilgjengelige nå, men alt i alt er dette et solid spill som kan by på mange timers underholdning for både unge og eldre, og med nye oppdateringer rundt hjørnet er det bare og glede seg 6/6.

kast6

Håndholdt, Indie, Sandkasse PC, Spillomtale