Spillomtale: Need for Speed: Most Wanted

nfsmostwanted7

Vi testet denne adrenalin “bomben” av et fartsfylt racingspill.

Plattform: Xbox360, PS3,PSVita, PC, Mobil
Utgiver: Electronic Arts
Utvikler: Criterion Games
PEGI: 7+

Vi var 3 stykker, 2 voksne og ett barn på 10 år som er Need for Speed spill fan. Vårt mål, sette spillet på prøve. Grafikken virker renere og detaljene overvelder oss når vi setter spillet i gang i X360 konsollen vår.

Spillet bugner av «fete» bilder, og ved første sjekk så ser vi at det er muligheter for å kjøre godt over 100+ biler av ganske så «muskelifiserte» biler som er gjemt rundt på forskjellige steder i spillet.

Ready?? Get set goooo!!!

I Need for Speed: Most Wanted er det ingen menneskelig hovedrolle innehaver, som i Need for Speed: The Run. Bilene er alle midtpunktet i spillet og bekler hovedrolle segmentet i Need for Speed: Most Wanted, det er som vi alle kjenner godt særdeles mange gode og sterke biler i spillet som for oss blir nesten litt som om man egentlig spiller en ny og snillere utgave av GTA uten å gå ut av bilen, kombinert med kjøreegenskapene i fra Burnout serien.

Man starter spillet med å følge en gitt rute til din første nye bil, overta denne og gjør deg klar for ditt første race. Her er det om å gjøre å komme seg først i mål for å få den beste premien. Går det ikke første gangen så er et bare å prøve igjen, eller gå videre til neste race.

nfsmostwanted1
En verden full av muligheter

Fairhaven City er en stor verden med mange muligheter og lite begrensninger. Rundt om i byen er det parkert over 100 forskjellige bilen som bare venter på deg. Kjør opp på siden av en ny bil, ta over kontrollen og gjør den til din egen. Alle bilene er klare fra det øyeblikket du starter å spille, trenger ikke låse opp disse først. Delta i løp eller kjør rundt som en villmann, bryt fartsgrensene forbi fotobokser eller hopp så lang du klarer. Hele tiden er dette en evig jakt på å toppe listene og vise at det er du som jakter på å bli «Most Wanted». En kul effekt er de store billboardene rundt om i byen, her vil spillet sette inn bilder fra vennelisten din som du kan knuse på din jakt på neste highscore :o)

Easy Drive meny
Øverst i venstre hjørne av skjermen har man en ganske enkel og oversiktlig meny «Easy Drive». Her kan man finne et nytt race, oppgradere bilen, bytte bil o.l. Veldig enkelt og helt greit og siden man ikke trenger å pause eller stoppe spillet for å gjøre endringer.

Når man vinner et race, får man muligheten til å oppgradere bilen man kjører. Dette kan være nitro, bedre dekk, lettere karosseri o.l. Dette vil igjen gjøre neste konkurranse lettere å vinne. Etterhvert som man blir bedre får man også muligheten til å kunne kjempe om å vinne en de 10 tøffeste bilene i spillet «The Most Wanted Racers». Dette er et kappløp igjennom byens gater, med politiet på slep som til slutt ender opp med et smell og til slutt muligheten til å få tittelen The Most Wanted… Men veien dit er lang og før det er det mange timer med action.

Lovens lange arm
Selv om dette er en åpen verden full av fristelser, er det også noen som ikke tillater alt. Politiet er som vanlig på plass for å hindre deg i å vinne et race eller stoppe din ville ferd. Når politiet først er på sporet av deg, må man prøve å bli kvitt de så fort som mulig. Men dette er ikke alltid like enkelt, litt merkelig at uansett hvor rask bil man har så klarer de alltid å henge på… Og kommer du høyt nok opp på etterlyst skalaen setter de inn betydelige ressurser på å fange deg. Men er man taktisk og holder seg til raske motorveier kan det faktisk gå din vei. Noen ganger vil man måtte rett å slett gi opp og tapet var ikke større enn summen man hadde samlet.

Spillopplevelsen
Grafikken og detaljene i dette spillet er fantastisk bra, bilene ser ut som de er tatt rett ut i fra en reklamekatalog og man kjenner at det gjør litt vondt når man riper de opp langs et gjerde eller knuser de i en front kollisjon… Men heldigvis er byen full av «drive-in verksteder» som på få sekunder forvandler ditt skadeverk til nytt og lekkert design.

I byen kjører man rundt i detaljrike gater, tuneller, togskinner, containerhavner og det ene stedet flottere enn det andre. Et låst gjerde eller en høy avsats er heller ingen hindring, men en utfordring til deg selv og dine motspillere. Dette kombinert med musikk og lydeffekter som gir deg et realt adrenalinkick.

Hvis du er på jakt etter et bilspill med mye action, fantastisk grafikk og ukompliserte menyer er dette valget for deg. Her er det bare å sette seg ned, skru på konsollen og bare nyte. Borte er alle menyvalgene slik spill ofte har og borte er alle låste biler, her er alt klart i fra starten. Vi har hatt mange timer med dette spillet og kommer nok ikke til å pakke det helt borte med det første heller.

Jakten på å bli det «Most Wanted» fortsetter utover vinteren…

Action, Online, Racing Spillomtale, Utvalgte, X360