Spillomtale: Puma: After Hours Athletes

Da er du klar for både bowling,dart og biljard i stua...

Plattform: Playstation 3 Move
Tilbehør:
Ps3 Move
Utvikler: Sony Computer Entertainment
PEGI: 3+

Siden Playstation Move kom regner jeg med at flere har ventet på bedre sportslige spill som bowling, tennis, biljard etc.. Spill som vi for mange år siden ble introdusert for på Nintendo Wii plattformen da den kom. Playstation har renere grafikk og med Playstation Move har de absolutt gode forutsetninger for å kunne lage gode utgaver av slike spill. Har de klart utvikle et spill som vil engasjere like mye som Wii Sports?+ Vi tok utfordringen på strak arm nok en gang og ville ha et svar på nettopp det.

Klar for sportslige utfordringer som ikke trenger stor grad av veltrent fysikk??
Mange trenere i dag er forsiktige i media hva omtale av overvektige angår. Men nøyer seg med si at bevegelse er nøkkelen til et bedre liv, de har nok helt rett i det. Kan man bruke spill til det?? Playstation Move får deg så absolutt opp fra sofaen og foran tv`n på en god måte. I så måte er mange på god vei mot et bedre liv ved spille Playstation Move, men finnes det spill som engasjerer spilleren til å holde seg i gang foran tv`n og Ps3 konsollen med et Move kontroll i hånda??

Puma presenterer et godt spill i form av After Hours Athletes med sports begivenheter som bowling, biljard og dart. I og for seg pub eller pub til pub aktiviteter i sosiale sammenhenger. Disse sportsgrene krever ingen stor grad av fysikk og kan enkelt utføres av de aller fleste. Grafikken er god og menyen er enkel å navigere i.

Vi tok for oss hvert enkelt gren og la oss i selen begge to (siden det er et sosialt spill, måtte 2 fra vår redaksjonen teste).

Bowling Bli den neste kongen av cu. Nei bowling

Jeg har spilt bowling mye på Nintendo Wii til stor fornøyelse, både sammen med barna og andre voksne. Jeg var derfor veldig spent på dette ville bli artigere i og med at grafikken utvilsomt er renere og bedre enn på Nintendo Wii. Etter noen spillrunder synes vi det hele går trått. Spillet er tregt og på ingen måte like appellerende som sin Nintendo Wii forgjenger.

Blir skuffet da jeg forventet et litt mer engasjerende spill.. får derimot en kjedelig karakter. Styringen er vanskelig og upresis. Det å treffe noe blir i det hele tatt en utfordring, bowlingen på Nintendo Wii var vanskelig den oxo men ikke så upresist som dette spillet gjør det.

Ble det noe bedre med bilijard??

Biljard har jeg aldri vært noen storspiller av i sosiale lag, derfor satte meg derfor litt ekstra inn i teknikken før vi tok for oss denne delen av spillet. Biljard køen får vi automatisk litt mer dreisen på enn i bowlingen. Vil ikke tro at spill fysikken har endret seg radikalt fra den ene spill-delen til den andre men her virker det som om utvikler har lagt litt mer av sjelen sin igjen i styremekanikken og spillfølelsen. Etter noen runder går man lei, da biljard delen fort blir monotont og lite utfordrende. Det hele blir altfor raskt enkelt og men duger så absolutt i de timene det tar før man kommer dit hen. Det skal sies at spillet er desto artigere om man spiller det sammen med andre enten hjemme eller i sosiale sammenhenger som vorspiel eller andre artige sammenkomster hvor slike spill passer.

Holdt Dart delen mål??

Dart delen av spillet var jeg utrolig spent på og det kan derfor virke dumt at jeg blir overivrig her men tatt i betraktning at bowling er sporten jeg fra før likte best både i og utenfor spillverden.

Dart har vi vel alle et slags ufrivillig forhold til og har selv et dartsett som ganske raskt henges opp på veggen om sommeren ute. Bør ikke ha det inne og blir ganske raskt et samlingspunkt for familien, venner og naboer. Forventningen til spillversjonen er derfor veldig høy fra min side.

Utvikler har lagt opp til et greit og velfungerende konsept men har en irriterende fyr i bakgrunnen som snakker litt rart.. men vi lot oss ikke affisere, lot heller move kontrolleren forvandles til en dart pil og lot den suse mot skjermen uten at vi slapp kontrolleren selvsagt.. spillet er litt upresist i begynnelsen til man får grepet på det.

Men når grepet sitter greier faktisk denne sporten holde på spillgleden ganske mye lenger enn de andre spillene man finner i denne pakken. Jeg synes at dart delen var utvilsomt den best utviklede delen av spillet og kunne for min del har vært et eget Playstation Move spill i seg selv. Men er på ingen måter misfornøyd med den graden av dart følelse som leveres i dette spillet. Move kontrolleren føles jo i seg selv som en dart pil rent tyngde messig og vinner litt på det, i forhold til de andre sportsgrene man får i dette spillet.

Det har ikke akkurat manglet på spill til Playstation Move, jeg har ikke vært så veldig imponert hittil med noen f unntak. Puma: After Hours Athletes imponerer ikke med de av sportsgrenene men blir allikvel bærekraftig i dart delen av spillet. Biljard og bowlingen engasjerer jo til en viss grad men har for mange irritasjonsmomenter til at man ønsker å spille de igjen og igjen. Dart delen derimot inviterer til gjenspiller glede og får opp engasjementet til spillerne, enten om du spiller alene eller mot andre. Spillet er utvilsomt laget for en sosial tone og gir maks ut av seg da. Jeg ser ikke bort i fra at spillet vil bli en vorspiel hit eller etter jobben hit i tiden som kommer fremover.

På tross av sin rene grafikk og flotte skjermbilde får spillet ingen stor karakter men holder allikvel kun til 3 av seks mulige men vil yte gode spilltimer om spillet nytes i sosiale sammenhenger..

Ingen nyskapning i dette segmentet men jeg vil nå allikvel si at utvikler med dette spillet er på rett sport… eller spor som man jo sier…

Se flere klipp fra andre spill i vår videokanal