Spillomtale: Resident Evil: Operation Racoon City

9. juli 2012 Redaksjonen No Comments

resident-evil-operation-raccoon-city-teaser-trailer-3-22-2012

Vi har dukket inn i Raccon City på vår Xbox360… Spent på hvordan det gikk??


Utvikler: Slant Six Games / Capcom
Utgiver: Capcom
PEGI:  18+

Orginal Release Dato: 23. Mars, 2012 (Konsoll/EU) 18. Mai, 2012 (PC/EU)

Det nyeste tilskuddet i den populære Resident Evil-serien tar en noe annerledes rute enn hva forgjengeren tok. De fleste yngre gamere nå til dags er kanskje ikke så veldig kjent med Resident Evil-serien, eller i hvertfall ikke de spillene som kom ut før Resident Evil 4.

Operation Raccon City er en «spin-off» fra hovedserien, og det er bare noen veldig få ting som Raccoon City har til felles med de andre spillene i serien. Dette er nemlig at det kryr av «zombier» å drepe og at spillet er satt samtidig med hva som skjedde i Resident Evil 2 og 3. Ut i fra dette, så er det ikke så veldig mye som man kan sammenligne med de andre spillene.

residentevil8

I Operation Raccoon City tar du rollen over én av medlemmene i Umbrella Cooperation’s «Wolf Pack», som er en del av Umbrellas’ private Sikkerhets Tjeneste, og oppdraget ditt er på papiret ganske enkelt: Stjel virus og ødelegg alle spor om at Umbrella har hatt tilknytning til katastrofen som skjedde i Raccoon City. Dette fører til at man møter på en ustoppelig mengde muterte mennesker, zombier og soldater som også er på jakt etter å vite hva som har skjedd i Raccoon City. Men historien er ikke så mye til stede i det heletatt.
Allerede her ser men et av punktene som gjør at dette spillet skiller seg fra de andre: Du er ikke aleine, men du har to, tre andre sammen med deg hele tiden. Dette hadde vært relativt greit, hvis ikke lagkameratene dine var dumme som stokker. Den Kunstige intelligensen i ORC er elendig, og funker sjelden bra. Mer enn én gang har jeg måtte løpe etter en av dem for å få de opp på beina igjen etter å ha sett de løpe hodestups inn i en gruppe med zombier eller soldater. Men heldigvis gjelder dette bare lagkameratene dine, ikke sant? Nope, dette er også et generelt problem som også påvirker alle Ikke-Spiller-kontrollerte karakterene i spillet. Dette klarte føre til grenseløse frustrasjonsmomenter på flere forskjellige punkter i den noe dårligforklarte historien.

letsgrabsomecornedbeefwithzombies530pxheaderimg234

Dette bildet samler opp hvordan A.I’en fungerer i Operation Raccoon City

En annen ting som Raccoon City mangler fra de andre spillene i RE-serien er atmosfære. Spillet mangler den klaustrofobiske, paranoide følelsen som Resi 3 og 4 hadde. Da snakker jeg selvsagt om den følelsen at du aldri er trygg, eller det at man løper tom for ammunisjon og helsegjenstander.  Spillet ser heller ikke særlig bra ut. Grafikken er utdatert og gjør ikke den atmosfæren som produsentene strever etter komme frem noe bedre enn det den allerede gjør. Det å ha mangel på utstyr er noe jeg aldri fikk i ORC, det finnes ammobokser mer eller mindre over alt, og du trenger ikke å tenke mye på helse heller. Hvis du har spilt Resi 4, så var det å holde orden på ting du plukker opp, ammo, helsegjenstander og lignende i ryggsekken din. Dette er borte i ORC, det du kan plukke opp er Helsesprayer og sprayer som fjerner infeksjoner; fordi du er i en zombieapokalypse og du kan bli infisert av det samme viruset som gjorde de andre i byen til hjernedøde, menneskespisende zombier. Det at man kan bli infisert av viruset er noe som veldig, veldig ofte skjer med lagkameratene dine. Man kan også låse opp nye våpen igjennom historien, men man lett kan kjøpe dem mellom oppdragene, noe som er lettere enn å finne dem. Dette var noe jeg gjorde, og jeg var sterkere enn hva som spillet er designet for å være. Det er også et relativt middelmådig «Perk»-system som man kan bruke erfaringspoeng på imellom oppdragene dine, disse er for å prøve å gi spillet mer dybde enn hva det egentlig har.

Spillmekanisk sett, så sliter Operation Raccoon City. Jeg har allerede snakket noe om det, men et par andre mekanikker som ikke funker som det skal. Det føreste er en funksjon som spillet er basert rundt: Generisk tredjeperson skyting.  Etter å ha spilt flere moderne tredjepersonsskytespill de iste årene, som Mass Effect og Gears of War, så føles spillet ganske klunkete. Koversystemet er elendig, ja det er der, og nei; det burde ikke være der i det heletatt. Skytingen føles ikke særlig bra heller, våpnene har ikke noe særlig mer vekt enn en pute og kulene er som marshmellows som ikke stopper fiendene dine før de dør. Dette har jo selvsagt et unntak: Haglene. De føles ut som om de faktisk stopper fiendene i et halvt sekund, hvor du nå får muligheten til å bruke et elendig hånd-til-hånd kampsystem som ikke funker, men som spillet er bygget rundt, noe som skaper mer frustrasjon enn man skulle tro. Jeg har dødd flere ganger av å ha prøvd ¨bruke dette systemet enn at det har reddet meg fra hårete situasjoner. Kover funksjonen er ikke til å stole på heller, joa det er greit at det er det, men det at man ikke «snapper» seg inn i kover når man trenger det… Så er det ganske ødeleggende for opplevelsen man får.

residentevil7

Alt i alt er Resident Evil: Operation Raccoon City et spill som ikke klarer å stå på egne ben, og hadde det ikke hatt «Resident Evil» varemerket så hadde det ikke solgt i det heletatt.
Et spill som sliter av dårlige mekanikker, utdatert grafikk og en historie som egentlig ikke hadde trengt å være der. Karakterene du spiller som har ikke mer personlighet enn en murvegg eller en soldat du spiller som i et flerspiller -spill.
Hvis du ser etter et nytt Resident Evil spill å spille, eller et tredjepersonsspill; så er Ikke dette et spill for deg. Fjern Resident Evil fra tittelen og Umbrella Corporation fra spillet og du har en middelmådig og generisk zombie historie, og et spill som ikke holder mål i disse moderne spilltider.

Velg heller å spille deg igjennom Mass Effect serien, eller Gears of War begge disse er av topp klasse når det kommer til spill satt i et tredjepersons perspektiv, der alle mekanikker fungerer som de skal, og en historie som hadde passet på et filmlerret eller i bokform!

 Karakter:
kast2

Se flere klipp fra dette og andre aktuelle spill i vår You Tube kanal

Prøv og gjør opp din egen mening om spillet her:

Resident Evil: Raccon City X360
Resident Evil: Raccon City PS3

Resident Evil: Raccon City PC

Bildegalleri:

Action, Fantasi PC, PS3, Spillnyheter, Spillomtale, X360

Leave a Reply