Spillomtale: Skylanders Spyro`s Adventure

3. januar 2012 Roger Evensen No Comments

skylanders3

Klar for å bli med over broen? og inn i en fantastisk eventyr verden? Vårt barnepanel har testet Skylander Spyro`s Adventure.

skylanders12

Klar for ditt livs største spilleventyr sammen med barna? eller ute etter en spill selv minste mann kan klare uten hjelp??Da er dette spillet: Skylanders: Spyro`s Adventure kommer med norsk tale og er veldig informativt samtidig som det er underholdene.

Plattform: PS3,Xbox 360, Nintendo Wii,Nintendo 3DS og PC
Utgiver: Activision
Utvikler: Toys for Bob og Xpec Entertainment
PEGI: 7 +

Vårt barnepanel fikk før jul mange gode julegaver fra spillprodusentene, fordelt på mange konsoller egentlig. Men en tittel stakk seg ut og ble den mest spilte igjennom hele romjulen og som spilles med høyspillfaktor ennå. Spillet jeg snakker om er et selvsagt Activision`s Skylanders: Spyro`s Adventure, et spill hvor spillfigurene settes på en plattform av spilleren selv og som dernest kommer til live som spillfirgur på tv-skjermen. Man kan kjøpe hele 34 forskjellige figurer som man kan bruke i spillet, med en snitt pris på ca 100 kroner så skjønner man fort at pengene man fikk til jul fort an bli borte om ungene skal få det som de vil. I spillet får man 3 figurer med i pakken, så man har et ganske godt utgangspunkt uten å kjøpe flere også

skylanders6

Klar for et nytt og spennende eventyr?

Spyro er en kjent og kjær spill karakter som barna kjenner godt til fra tidligere utgivelser på konsoll og håndholdte konsoller som Nintendo DS. Dragen og hovedpersonen følger selvsagt med i pakken slik at hovedpersonen er spillbar med en gang, noe annet ville vært helt galt.

Det som imponerer med er at spillet tar en inn i et svært omfangsrikt univers hvor spiller er vokter av portalen hvor spiller skal forsvarer og hjelpe de forsvarsløse i eventyret. (følger med en trådløs portal som man setter figurene på, før de skal brukes i spillet)

Spillet har en god tegneseriebasert grafikk som er rent og pent å se på, at de snakker norsk gjør hele spillet til en bedre spillopplevelse for målgruppen som etter min mening ligger på 5-10 års gamle spillere som krever sitt til et underholdene eventyr spill som de kan kose seg med på konsoll.

Minuset etter min mening er jo det at utvikler har basert sine mersalgs inntekter på, det er jo at mange av elementene i spillet ikke kan forseres om man ikke har rett figur eller at den rett og slett blir sliten eller dør før man har fullført. Men dog vil jeg informere om at det er fullt mulig å runde spillet kun med de 3 karakterene man får med, men barn er barn og de vil øke sin spillglede ved hjel av flere figurer som utvilsomt også åpner spillet med ytterligere spill timer og gleder for hver nye karakter figur man kjøper

Velkommen ut på et spennende eventyr

Barna i vårt testpanel som var med er henholdsvis 5,9 og 13 år noe som åpner for en differensiell opplevelse rent individuelt sett for hver enkelt spiller. Minste mann i flokken på 5 år (snart 6 år) holdt helt klart lengst og er vel etter min mening i den målgruppen som dette spillet appellerer til. Dog fikk de andre to også mange timers spillglede ut av spillet før de synes at historien ble litt for kjedelig og de begge ble frustrerte over at figurene ble slitne eller døde…

Spillet er svært sjarmerende og inviterer til mange utfordringer som jeg synes var artig å se hvordan barna på hver sin måte fant løsninger på. Var sammen med hver og en når de spilte, jeg måtte sjeldent trå til for å hjelpe dem på noen måte. De stoppet litt opp og fant løsningen ganske raskt selv eller stoppet å spille når frustrasjonen toppet seg for heller å prøve igjen litt senere.

skylanders1

Har du det som kreves for å være en Portalmester?

Rollen som helt står og faller på den eller de som spiller i form av å være voktere av den store portalen som folk setter sin lit til. Universet er godt utformet og har mange små side historier i tillegg til hovedhistorien som man godt kan spille alene eller sammen med sine venner. Spillet engasjerer særdeles godt og veldig informerende også slik at spillerne får god hjelp fra spillet å fullføre sine oppgaver. Som nevnt krever en del av side oppdragene en portal vokter med rett element som for eksempel ild, vann etc. Har man en slik så setter man den på portalen og vips kommer den opp som spill karakter og spiller kan fortsette kampen for å redde folkene som bor i byene i hvert enkelt brett

skylanders4

Spillet er godt sammensatt, historie oppbyggingen er godt utført. Karakterenes utforming som godt animerte karakterer som spillerne kan relatere seg til både av spill karakterens egenskaper men også basert på hvor kul barna synes figuren er når de kan ta og føle på sin figur før de setter den på portalen og setter i gang med spillet. Spyro ble en soleklar favoritt, noe som sier seg selv på grunn av sin kjendisstatus fra tidligere spillet som samtlige av deltagerne i vårt panel har spilt mye fra før.

Spillet har en solid størrelse og utvidelsesmulighetene er ganske store, bare ved å kjøpe nye figurer øker man barnas spillglede. Utgiver og utvikler scorer stort på å ha norsk språk i spillet og lar barn i alle aldere egentlig spille dette spillet, så lenge de kan holde på en spill kontroll.

Barna og jeg er alle enige etter å ha spilt dette spillet ganske mye i desember og januar og helt klart resten av året også, at Skylanders: Spyro`s Adventure får årets beste karakter hittil fra oss alle 6 av 6 mulige.. (Notat til foreldre, nye figurer er så å si utsolgt de fleste steder, søk på nettbutikker. Der vet jeg flere har klart å forhåndsbestille nye figurer til barna..)

kast6

Skylanders Spyro`s Adventure Wii

Skylanders Spyro`s Adventure PS3