Spillomtale: Sniper: Ghost Warrior 2

Bli med vår nye spillskribent Morten Haugen ut i jungelen.

Sniper 2: Ghost Warrior
Sjanger: CI gaming,FPS,Action
Utgiver: City Interactive
Utvikler: City Interactive

sniper2b2_0

Forrige spill i denne serien, (Sniper Ghost Warrior), var ikke akkurat en klassiker, heller et helt greit fps spill fokusert på skarpskyting og fete «bullet time» sekvenser. Men de klarte allikevel å få en liten men dedikert fanbase. Denne gangen er det mye av det samme, men litt bedre gjennomført og polert.

Denne gangen har man brukt Cryengine3, kjent fra Crysis 3 og Farcry 3, som begge er visuelt VELDIG pene spill med realistiske omgivelser både i utseende og fysikk. Sniper2 er også et pent spill med gode animasjoner og pene omgivelser samtidig som jeg syntes ikke de har utnyttet potensialet som ligger i denne motoren skikkelig. Det hele virker halvferdig og slurvete. Jeg opplevde flere ganger at spottern min forsvant helt men rifla var fortsatt synlig i løse luften, ting som svevde i løse luften og usynlige barrierer som hindret meg i og klatre opp steder som helt opplagt burde gå an. Og grafikken er som sagt pen men det mangler skarpheten til for eksempel Farcry3 med sine nydelige naturscener og realistisk dyreliv. Det er helt forskjellige spill men det viser jo potensialet til motoren.

Etter å ha spilt igjennom Sniper 2 sitter jeg igjen med en følelse av at det var over før jeg hadde begynt.

Enspiller delen strekker seg over tre akter med 3 oppdrag i de 2 første og 4 oppdrag i den siste med en totaltid på ca. 6 timer. Spillet har samme kontroll oppsett som skal være godt kjent for de fleste som har spilt Call of Duty serien og mange av de senere års «Fps» utgivelser.

Det er et utseende på spillet som minner om de fleste populære «Fps shooters» som er eller har vært på markedet de siste årene, introer som viser satellittbilder av området du skal til mens en eller annen general forklarer om oppdraget ditt. Må innrømme at dette ble veldig uinteressant jo lengre jeg spilte, noe som førte til at jeg, heller hoppet over filmsekvensene. Dette har blitt gjort så mange ganger før, så mye bedre(Cod ,Battlefield .etc.)

sniper2nyeb5

I et spill som fokuserer på skarpskytteren som det eneste man kan spille som er jeg forundret over at det var så lite valg. Man får utdelt en rifle og en håndpistol til hvert oppdrag, rifla er forskjellig til hvert oppdrag men pistolen er den samme. Man har også nattkikkert eller infrarødt syn ut ifra hvilket oppdrag man er på. Også en vanlig kikkert til å markere fiendens posisjoner med. Ingen granater, flashbangs eller «claymores». Mulig en skarpskytter ikke trenger disse men for spillets del hadde vært fint man hadde muligheten i hvert fall. Med dagens spill utgivelser som fokuserer mer og mer på brukervennlighet og muligheter til å velge utstyr, utseende og personalisering blir dette fort et irritasjons moment.

Oppdragene er meget lineære med få muligheter til å improvisere en handlingsplan. Første oppdraget er på en måte en «tutorial» til spillet hvor man blir lært opp til å lese vindhastighet, lengde til målet og rekkefølger på hvilke fiender man bør ta ut først. Man har en såkalt spotter som identifiserer målene og gir deg tips på når det er best og skyte, hvilken rekkefølge osv. det varierer mellom hvert oppdrag om man er alene eller ikke.

Dette ble veldig enkelt på den laveste vanskelighetsgraden, men da har man også en liten prikk som kommer når man sikter som viser hvor kulen lander. Men bommer man på et skudd kan det fort bli hett rundt ørene, fienden har en helt grei AI som fungerer greit. De flanker og angriper ganske ukritisk hvis du først blir oppdaget, og blir man truffet er man død på en eller to kuler.

Middels vanskelighetsgrad oppleves helt likt som den letteste med unntak av at fiendene er mer oppmerksom på omgivelsene uten at det gjorde det helt store.

På den høyeste vanskelighetsgraden er den viktigste forandringen at man ikke har den røde prikken til å fortelle deg hvor kula lander, noe som gjør det betraktelig vanskeligere og få inn de avgjørende skuddene med liten tid å spare. Her må man virkelig passe på at alt er riktig før man trekker av. Da er også belønningen av å få siste skudd med «bullet time» i den siste fienden faller.

Man kan også dra på skytebanen for og terpe skytingen. Helt standard skytebane med papp skiver og bevegelige mål på forskjellige avstander.

Testet så vidt fler spiller delen som bare ytterligere forteller om et halvferdig produkt eller for lite budsjett. Med kun Team Deathmatch som eneste valgmulighet er det ikke mye å skryte av i forhold til de dominerende spillene på markedet. Dette fungerte greit uten de helt store problemene.

Spillet virker som en krysning av en simulator og et action spill men lener mer mot action delen som dessverre er for dårlig gjennomført etter min mening. Jeg tror heller det hadde vært bedre om man rendyrket simulator delen for å gjøre til en mer krevende og realistisk opplevelse.

sniper2nyeb3

– Veldig kort en spiller del (6 t ca.)

– Mange grafikk feil (glitch)