Spillomtale: SSX

8. mars 2012 Redaksjonen One Comment

ssx11

Vi tok snøen fatt og dro den med inn i stua, når vi testet Ea store tittel SSX…..

ssx4

Det tok mange år, men endelig er det her. Vi har testet SSX..
Av alle spill som har blitt annonsert og lansert de siste årene har SSX vært det spillet jeg har gledet meg mest til. Jeg elsker SSX-serien, og «SSX Tricky» samt «SSX 3» kommer nok alltid til å ha deres respektive plasser på topp fem listen min. Det er da kanskje ikke så rart at jeg hadde store forhåpninger til det nye «SSX», og selv om det er et bra spill og jeg liker det utrolig mye, så kunne jeg ha likt det mer.

Plattform: Xbox 360 og PlayStation 3 (testet)
Utgiver
: EA Games
Utvikler: EA Canada
PEGI: 3

ssx1

Karakterne har blitt tonet ned.

Plottet i SSX ville gjort en 80-tallets B-film stolt. Du får kontroll over en gruppe med ekstremsportstjerner som har kaller seg SSX. De har
som mål å kjøre ned alle verdens dødeligste fjell. Et av medlemmene,Griff, sviktet gruppen, tok pengene og satt kursen mot de dødeligste
fjellene alene. Nå er SSX fattige og er avhengige av pengene de får fra live-streaming for å banke Griff ned i snowboardskoene. Dette er
et så tynt plot du kan få, og jeg liker det. Men det jeg ikke elsker er karakterene, de er altfor upersonlige denne gangen.
ssx8

I tidligere SSX spill var mange av karakterene eksentriske, livlige fargeklatter som oste personlighet. Dette syns jeg ikke er dekkende
beskrivelse for de nye karakterene. De ser alle mer profesjonelle, seriøse og upersonlige ut. De ser mer ut som elite soldater enn de
elskede, lekne og useriøse og snowboardkjørerne som jeg vokste opp med.

Og det er ikke det at de ikke hadde ferdighetene til å for eksempel lage en Psymon som ser helt psykopatisk ut fremfor å lage en som ser
ut som en aldrene brask tre-elskende hippie. Jeg vet dette fordi etter du har spilt gjennom kampanjedelen blir du
belønnet med en montasje som viser konseptkunst fra spillet, og der var psykopat-Psymon, og han så fantastisk ut.

ssx5

 Unødvendige funksjoner

Kontrollene er fremdeles veldig enkle og forstålige. Du styrer deg med venstre spake og hopper med x-knappen… og i bunn og grunn er det egentlig alt du trenger å vite siden alle andre knapper blir brukt til triksing. Jeg syns triksemekanikkene er altfor snill med deg, så lenge
du stopper å trikser en halvmeter over bakken klare du deg fint. Grinding er også alt for lett, kjører du på en grind så må du ikke
balansere vekten din, alt blir gjort automatisk, og dette liker jeg ikke. Det er greit at de skal gjøre spillet enkelt for nybegynnere men
av og til virker som spillet spiller seg selv.

Den største utfordringen er løypene. Det er godt over 20 forskjellige baner og alle er veldig SSX-aktige med store hopp, interessante hinder
og motsier gravitasjonen så mye den kan. Hver løype har mange baner som grener seg ut i andre baner, og selv om det høres kult ut så er
det kanskje for mye av det gode. Det er en del plutselige fall, skrenter og svinger som kommer ut av blå. Det virker av og til som at
de designet banene for å promotere den nye rewind-funksjonen som jeg heller ikke liker.

Rewind-funksjonen er for meg et lite mysteriet. Hele funksjonen bygger på å kunne spole tilbake spillet ditt sånn at du får en ny sjanse. For
eksempel hvis du hopper skjevt og faller ned i en kløft kan du trykke en knapp og spole tilbake spillet ditt sånn at du kan prøve hoppet på nytt. I teorien er dette en god funksjon for «SSX» siden den fungerer bra i spill som «Forza 3». Men SSX rewindfunksjonen er litt unik i at
den ikke alltid er nyttigere enn en omstart på begivenhetene. Den er veldig nyttig i «Trick It» begivenheter, hvor du for eksempel faller i
og mister en gigantisk poengsum, men i kappløp er det er like greit å starte løpet på nytt om du roter det til. Fordi selv om du spoler
tilbake tiden, er det bare du som blir spolt tilbake. Resten av motspillerne spoles ikke tilbake og dette er noe du taper veldig mye
tid på. Derfor er det like greit å starte spillet på nytt.

ssx12

«Survive It»

Foruten de klassiske løp og «Trick it» begivenhetene som føles veldig bra og veldig typisk SSX, så finnes det en ny spillemodus. Denne heter
«Survive It» og går ut på å overleve banene ved å nå bunnen uten å omkomme. For ikke å omkomme må du kjøre forsiktig og bruke utstyr som
kunstige vinger, oksygen masker og ishakker for å nevne noen. Jeg syns disse «Survive It» modusene er unødvendige. Konseptseilt høres bra ut
– kjøre ned en isete bakke og plante en ishakke ned i isen for å ta en ekstra skarp sving. Men jeg syns det ikke fungerer og er mer en
gimmick enn noe annet. Jeg vil mye heller peise ned en bakke, kjøre på et hopp og ignorere gravitasjonen ved å ta noen dusin saltoer.
Du kan også kjøpe nytt utstyr som er gruppert i klassisk MMO-stil. Du kan for eksempel finne «Lvl 9 epic trick snowboard» eller klær som vil
påvirke farten din. Jo bedre utstyr du har jo større sjans har du for å kunne konkurrere på et høyere nivå, og denne gangen er
konkurransepresset høyt. Takket være en enorm onlinedel har du mye å bruke tid på etter den korte kampanjedelen. I «explore» modusen ser du rekorder som venner av deg har satt før deg, og da får du muligheten til å slå dem. Gjør du det får vennen din beskjed om det og du har startet en artig konkurranse som få spill kan matche.

ssx3

«Global events» kan vare fra noen timer til noen dager og iløpet av den tiden er fritt fram for spillere å komme inn å sette sin beste tid
eller poengsum. «SSX» er litt unik når det kommer online begivenheter, normalen ville vært at alle deltakerne starter på likt å og venter på
hverandre til alle har krysset målstreken. Men her kjøre du mot «ghost», som er opptak av tidligere deltakers kjøretur. Dette syns jeg
er kjekt fordi da slipper du å vente i en lobby på folk. Det er bare å hoppe i det, og la deg drukne i avhengigheten.

Konklusjon

Det er kjekt å ha et «SSX» på de nyere konsollene, og heldigvis er det ikke en stor skuffelse. Det kan hende du syns anmeldelsen min var litt
for negativ for å fortjene karakteren jeg skal gi den, men underholdingsverdien er så høy at jeg kan nesten ignorere mangelen på
personlighet i karakterene og litt rotete løypene. Flerspillerdelen drar deg inn igjen gang på gang, og hvis du ser en venn som har litt
høyere score enn deg på et fjell så tar det ikke lang tid før du tar opp kampen mot han.

kast5

Se flere klipp fra dette og andre aktuelle spill i vår videokanal

Lyst til å prøve SSX selv? da kjøper du din utgave her:

SSX Ps3
SSX Xbox 360

Spillet kommer også til Nintendo WII U

SSX WII U
Nintendo WII U

Bildegalleri:

 

Sport PS3, Spillomtale

One Comment → “Spillomtale: SSX”

  1. Hallo jeg er forfatteren av denne anmeldelsen. Har du lyst til å spille SSX med meg, så add «knerten» på psn!

Leave a Reply