Nå har han konkludert i sin spillomtale. Er du spent? Klikk deg inn og les..

Utvikler: Bioware
Utgiver: Electronic Arts
Sjanger: Action, MMORPG
Pegi: 16+

Bioware. Star Wars. Lyssverd. Sith mot Jedi. Empire mot Republic. MMO.

Smak litt på den blandingen der. Det krevde mot å gjøre det Bioware har gjort. Og heldigvis har de gjort det bra.

Allerede fra åpningssekvensen kjennes Star Wars: The Old Republic (SWTOR) ut som et spill verdig sitt navn. Og det burde det også være, for det er ikke mange ting som har en så lojal og iherdig fanbase som Star Wars. Man kødder ikke med jedi og sith, enkelt og greit.

Etter lansering var suksessen egentlig sikret nesten med en gang, da SWTOR etter tre dager hadde over 1 million abonnenter. Dette gjorde SWTOR til det raskest voksende MMO-spillet noengang. Og dette hadde neppe skjedd uten at Bioware hadde levert et kvalitetsspill.

Og hvis du hadde bedt meg ta fram en ting, et aspekt ved spillet jeg mener er hovedgrunnen til suksessen, så er det historien. Bioware har tidligere vist seg mer enn kapable til å fortelle en god historie, med spill som Baldur’s Gate, Mass Effect, Dragon Age, Neverwinter Nights og Jade Empire på rullebladet. De har også vært innom Star Wars tidligere, med det glimrende spillet, og et av mine absolutte favoritter, Star Wars: Knights of the Old Republic.
swtorlogo12

I SWTOR er det så mye som 200.000 linjer med innspilt dialog, noe som gjorde seg fortjent til en Guiness Rekord. Alle karakterer har sin dialog spilt inn, og dette er en enorm forskjell fra tidligere MMO. Alle karakterer du møter på, alle som gir deg oppdrag, eller er involvert, har hatt en skuespiller til å lese inn stemmene. Og jeg har enda ikke, etter mange timer i spillet, møtt en karakter som har en dårlig kvalitet. Det gjør at historien du spiller, og utviklingen av din egen karakter betyr så uendelig mye mer enn bare å få servert noen linjer med dialog som må leses. Hele verden blir levende, du bryr deg om de du hjelper, og du får et forhold til karakteren din jeg aldri har opplevd i et MMO tidligere.

Jeg har tidligere skrevet om oppdrag og PVP, og litt om hele veien fram til nivå 50, så jeg skal ikke kjede dere altfor mye med det. Men jeg skal berømme Bioware for veien fram til høyeste nivå, den er virkelig milevis foran alle andre MMO jeg har spilt. Jeg har ikke «grindet» en eneste gang, det er alltid oppdrag, og du flyttes sømløst fra det ene til det andre område på alle planetene du kommer til. Jeg gikk aldri tom for oppdrag, snarere tvert imot.

Men hva skjer så med det som i MMO kalles endgame. Når du er level 50, og skal utvikle karakteren din videre. I SWTOR kan du gjøre alle flashpoints som hardmodes, noe som kan by på en utfordring. Dette er ikke ulikt markedslederen WoW. Og selv om de er underholdende de første gangene, så ble jeg fort lei. Det er ikke noe unikt i designet, rent bortsett fra historien og måten den blir fortalt på. Du skal komme deg gjennom en mengde med «trash» før det kommer en litt tøffere «boss». Ikke unikt, men allikevel godt gjennomført av Bioware.

Jeg fikk også være med guildet mitt på en kveld med Operations. Dette er SWTOR sine raids, og vi kjørte gjennom store deler av det spillet har å tilby på en kveld. Nå skal det nevnes at guildet mitt er det beste på serveren vår, vi har gjort dette et antall ganger før jeg var med, så taktikk og utstyrsnivå var vel over mange andre. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ble litt skuffet. Her var det lite nytt, og selv om noen av «bossene» hadde litt taktikk og dynamikk i kampene, så var det mye av det vi har sett før.

swtorlogo7

Jeg vet ikke helt om jeg kanskje forventet vel mye fra Bioware i forhold til raids og nytenkning, men jeg hadde håpet på noe mer enn dette. Det var mer av det gamle, og det eneste man har å strebe etter her er nytt utstyr i ny og ne. Det var ingenting som fikk meg hektet på PVE (player vs enviroment) delen av innholdet som tilbys på nivå 50. Jeg ble rett og slett fort lei, og det var lite utfordringer på denne fronten.

PVP. Player vs Player. Spiller mot spiller. Her er jeg i mitt rette element. Kampene er aldri like, slik som i PVE, og det kjempes med og mot andre mennesker. I SWTOR har du tre ulike arenaer å spille på, som jeg har pratet om tidligere i denne artikkelen. Balansen i SWTOR er nesten feilfri i forhold til PVP. Jeg har ikke spilt et MMO som har vært så balansert. Alle klasser, alle de ulike måtene du kan bygge din karakter, har en plass i PVP. Det er ingen som er veldig mye sterkere enn andre, og er du god så er du ikke hindret av å ha en svakere klasse.

Nivået på PVP er enn så lenge begrenset av din egen server, da det per dags dato ikke er noe PVP på tvers av serveren. Jeg håper dette kommer i framtiden, da det i det minste på min server er en veldig dominans på en side.

Og for å gjøre PVP enda bedre enn det er idag, så kommer det iløpet av april en patch med en ny Warzone, og da starter også forsesong for rankede warzones. Da blir konkurransen enda hardere, og du kan endelig bevise at du er den beste. Jeg har store forhåpninger til dette, og håper det åpner for et helt nytt nivå for PVP i SWTOR. Jeg kommer tilbake med mer info, og mine inntrykk av denne patchen straks den er kommet.

Så hva tilbyr SWTOR egentlig? Det er i hvert fall hundrevis av timer med spilling. Hver karakter har sin egen unike historie, og hvis du da tenker at det er 8 forskjellige, så har du spill en god stund. Du har en veldig god og balansert PVP-del av spillet, som du kan putte veldig mange timer i. Du har et craftingsystem som er godt, og gir spillet en ekstra dybde.

Men først og fremst har du et spill som er tro mot verdenen det er laget i, og som gir en opplevelse både til beinharde fans av Star Wars, og mennesker som er helt ukjent for dette universet. Jeg tror SWTOR kommer til å leve i mange år, og jeg håper de leverer bra innhold i tiden framover, slik de nå gjør med den kommende patchen.

Så sett av tid, fyr opp PC’en og la deg dra inn i et univers med R2-D2, droids, darth lords og jedi knights. Fyr opp blasteren din, hopp inn i romskipet og la deg suge inn i historien Star Wars: The Old Republic har å fortelle. For den er veldig, veldig bra.

Star Wars: The Old Republic Anmelderdagbok 1
Star Wars: The Old Republic Anmelderdagbok 2
Star Wars: The Old Republic Anmelderdagbok 3