Spillomtale: Street Fighter X Tekken

streetfighter8

Vår skribent Gøran Solbakken satte dette «fighting» samspillet på prøve, les hans dom..

janger: Fighting, slåssing
Plattform: X360,PS3,PS Vita,PC
Utvikler: Capcom

Både Street Fighter og Tekken er to store titler hver for seg. De har vært med å prege slåssespillsjangeren over en årrekke, og begge spillseriene er kjente navn for de aller fleste spillere.

Når spillet først ble annonsert på E3 i 2010, var folk både skeptiske og redde for at dette skulle bli en melkeku, kun laget for å tjene penger. Hver for seg er Street Fighter og Tekken to veldig forskjellige type slåssespill, med ulik fysikk og grafikkmotor. Capcom og Namco var derfor tidlig ute med å fortelle at de planla to spill, et der Tekken ble bragt inn i Street Fighter sin verden, og et der det motsatte skulle gjøres. Capcom har stått for utviklingen av dette spillens, mens Namco skal gjøre det andre.

Capcom er blant de store, drevne innenfor denne sjangeren, og heldigvis for fans så feiler de ikke denne gangen heller. Street Fighter X Tekken er et herlig spill som blander mange av de beste elementene fra de to spillene sammen.

streetfighter3

Mange valg

Det blir fortalt en historie i spillet når du spiller på den vanlige Arcade-modusen. Men som i alle andre slåssespill, er denne helt uinteressant og jeg tror neppe det er mange spillere der ute som bryr seg stort om den.

For det er selve kampene som er viktige. Det er balansen mellom alle karakterene, alle de ulike angrep og hvordan spillet og animasjonene flyter, som er viktige. Og Capcom viser klasse denne gangen. Selv om det er to ulike verdener som møtes, og karakterene fra Street Fighter er veldig ulike de fra Tekken, har de greid å balansere angrepene nesten til det perfekte.

Og når det snakkes om karakterer, så kan man bare glede seg. Her finner du alle de kjente, kjære favorittene som Ryu, Dhalsim, Sagat og M. Bison fra Street Fighter. Og fra Tekken har du blant annet Kazuya, Heihachi, King og Jin. Kjøper du spillet på PS3 får du også med tre bonuskarakterer, og det totale antall spillbare karakterer er da massive 55. Nok å velge i, og nærmest en uendelig mengde ulike lagkombinasjoner å ta tak i.

Herlige juveler

Selve kampene i spillet er intense, det er høyt tempo og alt er vellaget og utrolig smidig. Kampene bruker det velkjente systemet fra Tekken Tag, der du taper kampen om en av karakterene på laget ditt mister all helsen. Du kan kombinere lange angrep, bytte inn den andre karakteren på laget ditt mitt i en kombinasjon, og fortsette angrepet. Alt sammen skjer utrolig smidig, og det er kun dine egne fingres treffsikkerhet og rytme som avgjør om du treffer på en kombinasjon eller ikke.

Capcom har også tatt med det de kaller Gems i spillet. Dette er enten gems som kan gi deg både defensive og offensive egenskaper. Bonusen de gir er ikke veldig stor, og mange av de kommer med en kostnad, så de er ikke alltid så bra som ved første øyekast. Du kan for eksempel utstyre deg med en gem som gir deg autoblokk. Men hver eneste gang du da blokker, koster deg deg litt av din Cross-Gauge. Dette er en styrkemåler som fylles utover i kampen, og du kan gjøre ulike angrep avhengig av hvor mye den er fylt. Derfor kan dette koste deg dyrbart, og du må vurdere din egen spillestil nøye ved valg av nevnte gems.

Disse ble møtt med en viss uro, og mange spillere fryktet at de ville gjøre spillet ubalansert og være en form for krykke for spillere som ikke mestret for eksempel blokking. Men Capcom har vært flinke til å balansere denne delen av spillet også, og det eneste disse juvelene gjør, er å gi spillet enda en ekstra dimensjon. Det ligger mye taktikk og tankegang bak juvelene, og dette skaper enda mer spenning, spesielt for de spillere som er på et høyt nivå.

Visuelt verk

I dette spillet er Tekken tatt med inn i Street Fighter sin verden, og det har blitt gjort på en meget pen måte. Alle Tekken-figurene er laget i den samme tegneserie-stilen som Street Fighter er kjent for, og spillet ser veldig bra ut. Det er fargerikt, og det skjer mye på skjermen på en gang. Heldigvis takler spillets grafikkmotor alt som skjer på skjermen, og det er lite tegn til den fryktede laggen som kan være fatal i et slåssespill.

Det er mange ulike moduser i spillet, som kan spilles både solo og sammen med andre. Alle er velkjente for kjennere av sjangeren og de to ulike spillene. Men det er, som alltid med slåssespill, sammen med kamerater spillet skinner. Det er når du knuser kameraten din i kamp nummer fire på rad at Street Fighter X Tekken virkelig svir seg fast i hjerteroten.

streetfighter1

Capcom har lagt alle kritiske røster døde med Street Fighter X Tekken. Det har blitt alt det Capcom ville, og unngått alle fallgruver fans var redde for. Det er et herlig tempo i spillet, alle karakterene er balanserte, vellagde og alle kan sparke bra fra seg.

Street Fighter X Tekken er et av de aller beste slåssespillene som har kommet i det siste, og jeg kan anbefale spillet både til tidligere fans av spillet, og til nye spillere som ønsker å prøve et spill i denne sjangeren.

Street Fighter x Tekken PS3
Street Fighter x Tekken X360
Street Fighter x Tekken PSV