Spillomtale: Trine 2

6. desember 2011 Redaksjonen No Comments

2011-12-06_00009-crop

Igjen er det klart for et magisk eventyr med våre tre venner en magiker, en tyv og en kriger.

Plattform: Microsoft Windows, PlayStation 3, Xbox 360
Utvikler: Frozenbyte
Utgiver: Atlus

De intetanende heltene holder på med hvert sitt, når et magisk objekt dukker opp og fører dem sammen. Ingen vet hva objektet vil, men en ting er sikkert det vil ikke skade dem, men heller hjelpe dem så de kan redde verden fra hva enn det er som truer i skyggene.

De tre heltene har alle forskjellige egenskaper som skal brukes for avansere i banenivåene. Magikeren har muligheten til trylle fram kasser, krigeren har styrken til forsvare seg mot truende fiender og tyven har et tau som hun kan slenge seg fra sted til sted med. Det høres kanskje enkelt ut, men oppgavene man stter på kan løses på forskjellige måter, og det vil nok få enhver til klø seg i hodet. Forgjengeren ble kjent for sin gode co-op-funksjon, hvor opp til tre spillere kan fylle skoene til disse tre karakterene. Co-op er det også i Trine 2.

For gjøre ting litt mer spennende er det også mulig samle poeng fra døde fiender og ved utforske nivåene. Disse poengene kan brukes til låse opp nye ferdigheter på talent-treet, og hver karakter har sin egen gren. Nye ferdigheter vil kunne åpne for nye måter å løse oppgaver på, og oppgaver er nøkkelordet i Trine-serien det kan muligens sammenlignes med en morsom IQ-test. Oppgavene får fram den kreative siden hos spilleren, og på den måten lærer man noe mens man spiller også.

2011-12-06_00001

I tillegg til oppgaver er det en morsom historie som fortelles i klassisk eventyrstil gjennom en bok. Historien fortelles med korte setninger, og med en humoristisk sans, noe som gjør det spillbart for barn så vel som voksne. Historien og spesielt det visuelle kan føre tankene over til filmer og bøker som Sverdet i Stenen, Ringenes Herre og Harry Potter. Mitt inntrykk er at omgivelsene er blitt mørkere, og fiendene litt skumlere enn i forgjengeren.

Musikken bidrar mye til atmosfæren, og den kan minne om stilen strategiperlen Heroes of Might & Magic III har. Bak musikken sitter Ari Pulkkinen, som tidligere har laget musikken til forgjengeren, Angry Birds og Shadowgrounds.

På den tekniske siden fant jeg få problemer, og de jeg fant var uansett ganske ubetydelige, og hindret meg på ingen måte i å avansere i spillet.

Trine 2 fortjener et pluss når det kommer til konfigurasjoner på spillmenyen. Kontrollene kan justeres fritt, og de er også godt tilpasset PC noe som begynner bli et sjeldent syn hos spill som ankommer både konsoll og PC. Det er også noen morsomme godbiter man kan finne på menyen, deriblant dikt og bilder som spilleren kan finne i de mange nivåene.

2011-12-06_00008

Det tar rundt 8-10 timer spille ferdig hovedhistorien, noe som er litt kort. Men man kan alltids gå tilbake spille nivene om igjen, eller spille med flere spillere. Likevel følte jeg ikke den trangen til gå tilbake for utforske mer, og nøyde meg heller med den ene gjennomspillingen.

Trine 2 er et forfriskende pust. Det kan nytes for både unge og gamle, og passer perfekt som julegave for unge som enda ikke har blitt introdusert til spillverdenen. Dette er også et ypperlig spillvalg for de som har planer om et jule-LAN med kompisene. Varigheten på spillet er litt kort, noe som trekker ned. Men spillet koster bare 100 kroner på Steam, så jeg hadde blitt overrasket om varigheten hadde vært lengre.

Prøv spillet selv, kjøp din utgave her:

Trine 2 PC

Eventyr, Fantasi, Strategi PC, Spillomtale