Spillomtale: Ultimate Marvel vs. Capcom 3

4. april 2012 Redaksjonen 2 Comments

ultimatepsvita2

Klar for superhelt kamp på din Ps Vita, vår skribent har testet om spillet er like bra på håndholdt..

ultimatepsvita7

Marvel og Capcom sine fineste er nå portable og klar for kamp.

«Ultimate Marvel vs. Capcom 3» er det første spillet jeg har spilt på en håndholdt konsoll. Grunnen til at jeg ikke har spilt et sånt type spill på et sånn type konsoll er fordi jeg ikke ser vitsen i det når alternativet er å spille en tilsynelatende bedre versjon på TV-en. Utifra det jeg har sett så har håndholdte slåssespill hatt dårligere grafikk, lavere bildefrekvens, knotete kontroller og mindre innhold. Men med spesifikasjonene til PlayStation Vita er det mulig å bryte ned veggen som skiller den håndholdte versjonen to den vanlige TV-versjonen. Capcom har prøvd dette med «Ultimate Marvel vs. Capcom 3», spørsmålet er om de klarer det.

ultimatepsvita6
Plattform: PlayStation 3, Xbox 360, PlayStation Vita (testet)
: Capcom
PEGI: 12

Tro mot seg selv

La meg starte med å si at slåssmekanikkene er klin like som konsollversjonen. Så fra et mekanisk ståsted er «Ultimate Marvel vs. Capcom 3» en fullverdig representant for «Marvel vs. Capcom»-serien. men siden kampsystemet ikke har noen nytt i seg, og Gøran Solbakken allerede har skrevet om dette i sin anmeldelse av PlayStation 3 og Xbox 360 versjonen, skal jeg ikke bruke mer tid på å beskrive dette i denne anmeldelsen.

«Ultimate Marvel vs. Capcom 3» er et visuelt fantastisk spill. Fargene popper, bakgrunnene er varierte og alt av karakterer og spesielle kampeffekter ser utrolig ut. Dette ser like bra ut som TV-versjonen, og bildefrekvensen er låst fast og dupper aldri ned. Uansett hva som måtte skje så lugger ikke spillet, og det klarer å opprettholde den fantastiske følelsen av flyt og hurtighet som Marvel vs. Capcom er kjent for. Hadde «Ultimate Marvel vs. Capcom 3» ikke hatt denne hurtigheten da hadde dette ikke vært et ekte Marvel vs. Capcom spill, så jeg er mektig imponert over hva Capcom har fått til.

ultimatepsvita4

God flerspillermodus.

Det som også er imponerende er at spillet ikke lugger når du spiller via internett (hvis du har sterkt nok bredbånd). Jeg spilte noen kamper og jeg merket veldig lite lugging. I hvert fall ikke nok lugging til at jeg (en ikke-seriøs spiller) følte det hemmet opplevelsen min.

For å kunne spille «Ultimate Marvel vs. Capcom 3» på internett trenger du wi-fi tilkobling, har du ikke det kommer du deg ikke på internettet og du kan derfor ikke spille mot andre enn spillet selv. Jeg ville ikke anbefalt dette spillet til en person som ikke har muligheten for wi-fi, fordi enkeltspillerdelen er ganske enkelt for liten.

Heroes and Heralds er lik som den var søster-versjonen, og er en grei enkeltspillermodus, men jeg ville likt noe med mer kjøtt beinene siden du ikke alltid vil være et sted er wi-fi tilgang.

Siden PlayStation Vita har en skjerm som kan registrere berøringer har Capcom valgt å gjøre skjermen om til en kontroller. Du kan ved å trykke på skjermen og karakterene du har valgt vil begynne å slå. Jeg ser ikke grunnlaget for å inkludere dette i spillet. Hvorfor noen ville ta fingrene vekk fra knappene, bevege de over den lille skjermen og gå løs på den er for meg et mysteriet.

Flere unyttige funksjoner.

En annen unyttig funksjon som er eksklusiv for PlayStation Vite er muligheten til å bruken hele konsollen som en kontroller for PlayStation 3 versjonen. Det skal sies at jeg ikke fikk testet denne funksjonen, men jeg kan ikke se for meg et scenario hvor jeg heller ville ta ibruk PlayStation Vita og bruke den som en kontroller fremfor PlayStation sin egen kontroller eller en «arcade stick».

Men det er en ny funksjon som jeg liker, og det er evnen til å lagre kamper i videoformat og analysere dem. Slåss du for eksempel mot en person på internettet og han gruser deg på et nivå hvor du ikke forstår hva som ha skjedd, kan lagre kampen også se gjennom den i sakte film. Med denne funksjonen kan du analysere hva motspilleren gjorde sånn at du blir en bedre spiller. Dette syns jeg er en kjempekul funksjon og det fungerer meget bra.

ultimatepsvita3

Konklusjon.

«Ultimate Marvel vs. Capcom 3» til PlayStation Vita er PlayStation 3 og Xbox 360 versjonen verdig. Grafikken er fantastisk og bildefrekvensen dupper aldri. Slåssmekanikkene er klin like som TV-versjonen, og internettspilling er hektisk og underholdende. Jeg anbefaler dette til alle slåssespilltilhengere som har tilgang til wi-fi. Har du ikke tilgang til trådløst internett bør du unngå dette spillet siden enkeltspillerdelen ikke er stor nok til å rettferdiggjøre prisen.

Ultimate Marvel Vs. Capcom
Playstation Vita Wi fi

Playstation 3G