Spillomtale: Ultimate Marvel vs. Capcom 3

13. januar 2012 Redaksjonen No Comments

ultimate-marvel-vs-capcom-3-2

Marvel og Capcom`s helter kolliderer sammen i spillform… Tror du det funket??

ultimate-marvel-vs-capcom-3-2

Plattform: PS3, PS Vita, Xbox360
Capcom

Ultimate Marvel vs. Capcom 3 er et forrykende slåssespill. Det har et vanvittig høyt tempo, og lar ingen knappefinger forbli ubrukt. Det er farger, POWS!, prosjektiler og karakterer i et sammensurium av farger og bevegelse, der kun de beste får med seg de små, kvikke nyansene. Men det er veldig, veldig moro!

Ultimate Marvel vs. Capcom 3 kommer kun knappe ni måneder etter forgjengeren, og mange vil vel kanskje si at det er en tynn oppfølger. Det som fra starten av var ment som nedlastbart innhold ble gjort om til et eget spill. De har pyntet litt på meny og presentasjon, samt lagt til noe innhold. Det har også kommet inn 12 nye kjempere, 6 på hver side.

De nye fra Capcom er Frank West, Strider, Firebrand, Nemesis, Vergil og Phoenix Wright. På Marvel sin side er det Ghost Rider, Nova, Hawkeye, Doctor Strange, Iron Fist og Rocket Raccoon. Alle de nye karakterene byr på timer med ny moro, og har alle sine særegne spillestiler. Personlig liker jeg veldig godt Strider, Hawkeye og Doctor Doom. Alle disse er med på mine backup-lag, i ulike variasjoner.

ultimate-marvel-vs-capcom-3-1

For de av dere som ikke har spilt noen av de tidligere spillene i denne serien, så spiller du her med 3 karakterer på lag. Du kan når som helst underveis i kampen kalle fram en av dine lagkamerater med et angrep, kalt assist. Du kan også koble sammen lange komboer med alle tre karakterene, gjøre store angrep med alle, og alle variasjoner imellom her. Du har altså et hav av ulike kombinasjoner å velge i, både som lag, angrep og på hver enkelt spiller.

Selv om det er en historiedel i spillet, og den for så vidt er grei, så er det ikke her Ultimate Marvel vs. Capcom 3 skinner. Det er når du begynner å grave i de tekniske finurlighetene bak. Dette er ikke et spill der du bare trykker på noen knapper og vinner. Setter du deg inn i spillets finere mekanikk, så har du en dybde og mengde med materiale å lære deg som er nærmest uendelig. Og det er her gullkornet i UMvC3 ligger. Kombinasjoner, valgmuligheter, taktiske muligheter og det å lese motstanderen din. Jeg har brukt mange, mange timer i treningsmodus for å lære meg de ulike kombinasjonene de ulike karakterene har. Jeg har brukt mange timer for å finne laget mitt, de tre jeg vil bli god med, de tre jeg liker å spille med, og som passer sammen. Jeg endte forøvrig opp med Zero, Vergil og Phoenix, om noen skulle undre.

utlimateny1

Og selv om treningsmodus er gøy, og det å utføre lange kombinasjoner med feilfri presisjon er tilfredsstillende, så er det mot andre kamerater dette spillet er best. Enten via nett, men aller best i samme stue. Finn deg en kompis som er på samme nivå, og du har et spill som rett og slett er utrolig moro.

Ultimate Marvel vs. Capcom 3 er et spill laget for å spille mot andre mennesker, og det gjør det utrolig bra. Det er kanskje ikke det mest nybegynnervennlige spillet, mest fordi det skjer mye på skjermen, og det skjer fort. Men gi det litt tid, kos deg med å velge laget ditt, og du vil etterhvert ha et spill du får mye glede ut av, og mange morsomme kvelder med kompiser.

Til slutt vil jeg slenge en takk til alle på Round1ko, som hjalp meg underveis med spørsmål, viste meg til et par sider med mye info, og var tålmodige med meg. Takk til Darkfrog for utlån av arkadestikke, noe jeg anbefaler alle som vil bli gode å prøve. Det gjør spillet enda mer morsomt enn med en vanlig PS3-stikke.

ultimateny3

Takk til dette langstrakte lands aller beste Ultimate Marvel vs. Capcom 3 spillere, som viste meg hvor høyt nivå det er på de beste. Jeg har en lang vei å gå enda.

Se klipp fra andre aktuelle spill i vår videokanal