Spillomtale: Vinter i Blåfjell- Vinterens vakreste eventyr på Nintendo DS

Vinter i Blåfjell er et vakkert spilleventyr som barna helt klart vil ønske seg under juletreet i år.
Vi har reist inn i de snødekte fjellene i Blåfjell og hatt en fantastisk opplevelse..

Plattform: Nintendo DS
Utvikler: Ravn Studio AS
Utgiver: Pan Vision AS
PEGI: 3+

Vi nærmer oss julestemning og julekalendertid med stormskritt. Blåfjell returnerer med stor suksess fra foregående år med deres julekalender til barna være. For være barn så ER julekalenderen fra Blåfjell blitt en tradisjon. Film har det også blitt med en oppfølger på trappene i 3D på kino. Det ser ut til bli maks med Blåfjell julestemning med de blå og røde nissene fra de flotte eventyrene de har delt med oss alle de siste årene.

Den norske spillutvikleren Ravn Studio AS har de siste årene med stor suksess brakt oss gode gamle og klassiske figurerer fra vår kulturarv over til dagens nye eventyrplattformer som Nintendo DS, smarttelefoner og nettbrett. Ravn Studio AS har servert oss herlige gjensyn med gjengen fra Flåklypa Grand prix som vi husker så godt fra våre egne barndoms år. Den lille trepinnen til Anne-Kath Vestly`s velkjente Knerten. Vi kan jo ikke glemme deres tolkning av Terje Formoe`s velkjente sjørver kaptein og kongen på havet, nemlig selveste Kaptein Sabeltann. Vårt barnepanel gikk nesten av skaftet når årets julegave kom litt på forhånd, fra Ravn Studio og Pan Vision AS. Henholdsvis Nintendo DS spillet Vinter i Blåfjell. Den siste uken har barnepanelet og meg selv inkludert kost oss med Vinter i Blåfjell som i korte trekk er et plattformbasert spilleventyr til Nintendo DS.

Turte og Tvilling ønsker dere velkommen til Blåfjell

Spillet skiller seg helt definitivt ut fra de foregående spillene som Ravn Studio har laget tidligere. Spillet er som nevnt mer plattformbasert denne gangen, spillerne må løse oppgaver og forsere hindringer på en måte vi tidligere har sett i gamle spillmetoder som Donkey Kong og Super Mario.
Spillerne må igjennom mange brett med forskjellige vanskelighetsgrader. Hvor spillere må sanke votter, luer og bålbær på veien før de får vite mer av eventyret de tar en interaktiv del av.
Selve handlingen er mer eller mindre hentet fra tv serien som barna kjenner så godt fra Nrk, Noe jeg setter stor pris på da ikke alle barna har sett filmen som kom om nissene i Blåfjell. Julen i år blir helt klart Blåfjell inspirert og de skal alle få se den første og nye Blåfjellfilmen i god tid før jul får vi går ser den kommende filmen som kommer denne julen på kino.

I Vinter i Blåfjell får vi spille som Turte, som vi skal hjelpe igjennom jungelen av hindringer som flygende trebiter, høye spenst hopp og is kløfter. Aldersgruppen er fra fylte 3 år noe som er en helt grei alder, siden spillet gir deg en tilpasset vanskelighetsgrad fra starten som selv de minste kan klare. Med litt hjelp fra en voksen spiller kan selv de minste spillerne komme ganske så langt i spillet, uten nevneverdig bistand.

Dronning Fjellrose trenger hjelp fra Turte & Tvilling

Uten avsløre så mye  kan jeg avdekke at Turte og Tvilling må hjelpe en rød nisse som har gjemt seg inne i Blåfjell. Vi husker jo dette fra Julekalenderepisoden på Nrk Blåmor og Blåfar er bastante på at alt skal være blått og at rødt er en farlig farge på luene. Dronning Fjellrose trenger derfor hjelp fra Turte og Tvilling for og få Blåmor & Blåfar til skjønne at alle lue farger er like fine.
Turte & Tvilling må på deres ferd igjennom spillet. Hjelpe til med  finne ting som de kan blande i gryta for å få den nye fargen til Dronning Fjellroses dronningkappe.

Det er duket for et herlig eventyr innimellom de snødekte fjellene i Blåfjell
De to minste deltagere i vært eminente barnepanel var raske til bedømme spillet i en positiv forstand. De var fulle av lovord og var således veldig engasjerte i mange timer får vi dro vår konklusjon av spillet sammen.

Spillet læfter vanskelighetsgraden på en sånn måte at spillere helt ned til 3 år kan klare seg lenge uten så mye bistand fra de voksne. De større barna klarer seg utmerket godt på egenhånd, noe jeg merket på mine to som er henholdsvis 5 og 9 år etter hvert som de jobbet seg igjennom spillet brett for brett.
Må faktisk inndrømme at jeg også hadde meg noen fornøyelige spilltimer med vinterens vakreste eventyr i spillform. Synes at eventyret som først kommer litt ut i spillet doserer akkurat nok informasjon til holde spilleren engasjert og dermed være med på å drive spilleren fremover i eventyret.
Spillet er veldig holdbart og etter mange spilltimer denne uken kom vi ikke helt i mål, barna startet hver sin gang og jobbet seg målbevisst igjennom brettene.

Vinter i Blåfjell har en god dynamikk i spillet som både engasjerer og utfordrer spiller til spille videre og ikke minst om igjen når man har fullført spillet. Grafikken holder seg på en ganske enkel men god Nintendo DS standard og fenger barna svært godt. Musikken holder på stemningen og gav meg under spillingen en svært en god julefølelse. En følelse jeg ikke pleier å  få før langt ut i julemåneden.
Gjenspillereffekten er også svært godt tilstede, jeg kan nok uten synske evner forutsi at dette spillet helt klart vil være på mange barns ønske listen til julenissen i år.
Norsk språk er vel også verdt å nevne, de fleste har gjort seg kjent med de norske spillutviklerne Ravn Studio AS. På deres foregående titler, er man jo kjent med at deres spill har alle norsk språk.

Spillet la jeg også i hendene til vår eldste deltager på 13 år og hun fant ikke helt den sammen verdien i spillet som de andre to. Spillet appellerer mer eller mindre til målgruppen på 3-10 år etter min mening.
Barna får gode utfordringer som både engasjerer og utfordrer sanser som koordinasjon, konsentrasjon og tålmodighet. Styre mekanismen i spillet glir sømløst inn i spillets handling og utfolder hvert enkelt brett med sin enkelhet som gjør det enkelt og greit for barna og finne ut av hva man skal trykke på for gjøre de forskjellige tingene som de skal få deres spillkarakter i form av Turte.

Min og barnas favoritt var aking i nissebakken.. gled dere..

Jeg og vårt barnepanel gir Vinter i Blåfjell for sitt gode eventyrpreg i spillform, blandet med god grafikk, høy spiller og gjenspillerglede en solid 6 av 6 mulige.

Se klipp fra andre aktuelle og kommende spill i vår videokanal