Spillomtale: Virtua Tennis 4

13. mars 2012 Redaksjonen No Comments

virtuatennsi4b6

Klar for en sportslig utfordring med tennis racketen ?? nei PSVita konsollen din ?? da har vi et lite tips..

virtuatennsi4b4

Dette er ikke lommetennis.

Det er to tennisspill som kniver med hverandre i spillmarkedet: «Virtua Tennis» og «Top Spin». Førstnevnte er mer arkadisk i stilen, mens «Top Spin» er mer simulering og opptatt av realisme. Personlig liker jeg den arkadiske stien og setter derfor pris på at SEGA ikke har forandret spilldesignet på det området i «Virtua Tennis 4», men noe forandring hadde vært greit.

Plattform: PlayStation 3, Xbox 360, Nintendo Wii, PC og PlayStation Vita
: SEGA
Utgiver: SEGA
PEGI: 3+

Brettspill

«Virtua Tennis 4» er et velutviklet spill. Kontrollene er gode, det er fantastisk flyt animasjonene og vanskelighetsgraden klarer på mesterlig vis å balansere mellom å være for lett og for vanskelig. Motstanderne dine føles ekte og krever at du legger litt strategi i spillet ditt om du vil vinne, med mindre du spiller på den letteste vanskelighetsgraden.

virtuatennsi4b3

Det er lite nytt i «Virtua Tennis 4», og det som er nytt gjør lite for å forandre det som allerede var der. World Tour ligner et mer et brettspill enn noe annet. Hver spill-dag får du gå et tilfeldig antall ruter og gå på, og selv som dette kanskje høres interessant ut, så er det kjedelig når du takket være til tilfeldigheter ikke kan delta i turneringer eller mini-spill fordi terningen ikke viser det korrekte øynene.

Underholdende trenning

I mini-spillene ser vi den lekne og sprø siden til «Virtua Tennis 4». Som et eksemple på et slikt spill skal du løpe over egg for å dem til å klekke, slik at du kan lede dem til en av sidene til deres kylling mor. I et annet slår du og en motstander en bombe fram og tilbake til hverandre. Bomben vil sprenge når tidsuret dens slår null og da får du håpe at bomben er på motstanderens side. Disse mini-spillene fungerer som trening for karakteren din, og det er sjeldent trening i spill er så kjekt som dette.

Vil du bare spille tennis uten brettspillet er det bare å hoppe i arcade-modusen. Den vil utvilsomt teste dine ferdigheter til det ytterste. Men hvis du ikke er tilfreds med det kan du alltids hoppe online og spille mot mennesker. Det er er robust system som teller hvor mange seiere og tap du har, og en rangeringsliste. Personlig syns jeg dette er litt bart og hadde satt pris på en mer utfyllende flerspillerdel.

Vita eksklusivt innhold

Det er også noe PlayStation Vita eksklusivt innhold. Du kan for eksempel bruke det fremste kameraet og ta bilde av fjeset ditt og få det limt på en figur. Det kan hende fjeset mitt ikke er egnet til dette fordi resultatet var skummelt, og jeg elsker det.

Det er også noen andre Vita orienterte mini-spill, men disse opprettholder ikke samme kvalitet som resten av spillet og passer ikke inn.

virtuatennsi4b2

Du kan også styre karakteren med touch-skjermen, men jeg fant dette kontrolloppsettet tregt og unøyaktig. Etter litt testing skiftet jeg over til standard kontrollene og sa meg fornøyd med det.

Konklusjon.

Dette er et bra håndholdt spill. Kontrolloppsettet er forstålig og behagelig, så du kan lett spille over en lengre periode eller i korte omganger. Det nye innholdet gjør ikke mye for å heve det generelle underholdningsnivået, så det blir litt vanskelig å anbefale dette til folk som allerede har et «Virtua Tennis» spill, men hvis du ikke har og du vil ha et arkadisk tennisspill til din splitter nye håndholdte konsoll så må du kjøpe dette.

virtuatennsi4b10

Prøv spillet selv og kjøp din utgave her:

Virtua Tennis 4 PS Vita