Spillomtale: Wargame European Escalation PC

Plattform: PC
: Eugen Systems
Utgiver: Focus Home Interactive
Spillmodus: Singel-Player og Multi-Player
PEGI: 16

Innledning

Wargame European Escalation er et strategispill utviklet av Eugen Systems. Wargame European Escalation kom ut 23. februar 2012 så det er et veldig nytt spill. Du befinner deg i Europa mellom 1975-1985 og dette spillet handler om at den kalde krigen blir en virkelig krig mot NATO og landene i Warszawapakten. Man kan dermed spille som flere av de forskjellige landene på begge sider. Hvert land har også sine helt egne tropper og når du gir ordre til de snakker de det språket de kommer fra.

wargame5

Strategisk krigføring

Spillet har en rekke med ideer som gjør at spillet blir mer utfordrende og som bringer fram den mer strategiske krigføreren inne i deg. I spillet har de tatt med mer naturlige hindringer. For eksempel Troppene dine kommer seg fortere fram på asfalt enn når de kjører ute i terreng, troppene dine kan gå seg bort eller sette seg fast i gjørme, noe som gjør at det tar lenger tid før de kommer fram til krigssonen. Om troppene dine er inne i en skog har de mer dekning og er dermed vanskeligere å drepe. Du kan også bruke høydeforskjeller til din fordel slik at de ikke for noen god vinkel på troppene dine og du får da en klar fordel. Alle disse små triksene her gjør at spillet blir litt mer realistisk og som gjør at man kan lettere dra fordel av terrenget og legge sin egen strategi basert på naturomgivelsene.

I spillet så har man også noe som heter flash message. Det er poeng du får for å holde forskjellige territorier, hvor noen territorier gir mer poeng en andre. Disse flash message poengene er veldig viktige fordi det er de du kjøper dine tropper mer. Så jo flere territorier du holder, jo flere soldater, tankser, helikoptre kan du få til krigssonen din. Man har også noe annet viktig i spillet som heter Command Stars og disse kan du bruke til å få tilgang til flere forskjellige militære kjøretøy og forskjellige infanteri. Disse får man ved å gjøre forskjellige oppdrag. Fartøyene dine kan gå tom for både ammunisjon, bensin og du kan reparere de, så det er noe man må passe litt på. Spesielt når det blir hektisk og det er mye som skjer på en gang.

Om noen hadde spurt meg om jeg savnet noe i dette spillet ville jeg svart krigføring i vann. Om dette spillet hadde med ubåter, store flåter og lignende tror jeg det kunne fått litt mer variasjon i spillet og samtidig kanskje gjort det litt mer spennende. Men om du tror spillet ikke er så spennende og kanskje blir litt kjedelig til slutt tar du feil. Selv om du har spilt spillet en god stund og fått tilgjengelig alle de forskjellige militære kjøretøy og infanteri er det fremdeles mye strategi i spillet alt fra hvor du plasserer troppene dine, hvordan du skal angripe og hva slags tropper som passer din strategi best. Så selv om det er de samme troppene man har tilgjengelig er det fremdeles uendelig forskjellige måter en krigføring kan foregå på, alt etter hva slags plan du har.

wargame2

Jeg følte meg litt tapt i starten, fordi jeg slet med å finne fram og skjønne hvordan man skal få gjort forskjellige ting. Men etter litt prøving og feiling gikk det relativt fort over og alle brikker falt på plass. Så til alle relativt nye strategispiller tro jeg det kan være lurt å lese manualen for å kunne det grunnleggende før du starter. Grafikken til spillet er ikke den peneste, men det er heller ikke det som er det viktigste i et spill som dette. Troppene er enkle og styre og kommandere og det er ikke noe spesielt vanskelig å finne fram til steder på de vanligvis store banene. Banene inneholder alt fra bygninger, skoger, elver og mye mer. Singel-Player delen er ganske lang og nivået øker gradvis og på de siste banene har de et stort vanskelighetsnivå.

Multi-Player

Wargame har også en multiplayer funksjon. Her kan du spille mot opp til 8spillere på en gang. Som i Singel-Player delen har også Multi-Player delen et lignende system med Command Stars som man bruker til å få tilgang til forskjellige militære kjøretøy og infanteri. Man får disse Command Stars (kommando stjerner) ved å spille matcher mot andre spillere. Det er i Multi-Player delen man får funnet ut hvor god man egentlig er. Med å lage sin egen strategi basert på de forskjellige tanksene, helikoptrene og infanteri til hvert land kan man lage sine egne strategier for å vinne over motstanderne dine.

wargame4

Wargame European Escalation er et bra utført strategispill. Det har veldig mange bra elementer som gjør at det er et virkelig strategispill og at du må bruke hodet litt for å vinne. Med en lang og velutført Singel-Player og en bra Multi-Player er dette et ganske godt strategispill. Det negative med spillet er at det ikke har noe krigføring i vannet og det kan være litt kronglete å få til i starten. Men når man først får det til faller alt på plass. Jeg gir dette en sterk 4/6

Prøv spillet selv, kjøp din utgave her:

Wargame European Escalation nedlasting
Wargame European Escalation PC