Spillomtale: Zumba Fitness 2

Beto er klar til hjelpe deg i form allerede i romjulen i Zumba Fitness 2 på Nintendo Wii.
Vi har satt spillet på prøve, er det gøy? blir man svett?  Det er våre kriterier.

Plattform:
Nintendo Wii
Majesco Entertainment
Utgiver: Pan Vision

Til julaften i fjor kjøpte jeg det første Zumba Fitness spillet til min samboer til vår Xbox 360 med kinect. Det ble en fadese må jeg inndrømme av flere grunner. Menyen var svært vanskelig navigere i , heller ikke jeg med min spillerfaring ble noe klokere. Forventningen om at min samboer da skulle navigere igjennom spillet selv, var dessverre ikke tilstede i spillet da hun aldri spiller noe fra før og er lite kjent med navigasjon på våre spillplattformer. I og med at vi kasserte det første spillet i denne serien til Xbox 360 var jeg helt åpen for teste Zumba Fitness 2. Som far til 4 jenter valgte jeg uansett sikre meg og tok med 2 av mine døtre med på min spilltest av Zumba Fitness 2.

Klar til lage din egen Zumba fest i stua??

Musikken er som kjent den viktigste ingrediensen i treningsopplegget Zumba som for få år siden tok verden med storm i form av dvd intruksjoner med musikk hjemme i din egen stue. Treningssentere landet over har siden da kurset sine instruktrer i treningsformen Zumba og inviterer til en heftig treningsøkt i sal. Det er jo helt greit. Men siden jeg er en overvektig fyr som trener mange andre ting om dagen, har jeg ikke akkurat lyst til brekke ut i Zumbadans sammen med så mange andre. Skyldes i og for seg mest for de jeg ikke eier rytme sans, da er det bedre bli kjent med Zumba hjemme i stua. Det gjør jo også at jeg i ro og mak hjemme kan få noen ekstra treningsøkter og ikke minst bli bedre i dansestilene som brukes i Zumba og stille forberedt før jeg (kanskje) stiller til Zumba økt på Spenst Moss som er mitt lokale treningssenter.

Zumba Fitness 2 til Nintendo Wii leveres med et stort og vidt belte som enkelt tilpasses rundt livet før du setter i gang med din Zumba økt. Menyen er overraskende enkel og man finner raskt frem til en enkel sang økt eller tilpasset sal økt med opptil 4 andre spillere.

Ready too Zuuuumba??

Vi velger starte rolig og tester en enkelt sang økt hver, ser at kontrolleren reagerer positivt på den minste bevegelse. Kanskje litt for lett da tilbakemeldingen fra Zumba instruktren henger låst uten fullføre bevegelsene riktig. Dersom du legger litt arbeid i det så får man etterhvert til bevegelsene og da er det jo greit med positive ord fra den digitale Zumbaintruktøren.
Åpenhet for seg selv og ikke være redd for «drite» seg litt ut i starten er viktig i begynnelsen, husk at spill er moro og dansing er gøy… Man må jobbe litt for lære bevegelsene i særs om man er som meg er helt uten rytme. Må inndrømme at jeg ble etter hvert og knallhard innsats kjent med bevegelsene og rytme følelsen for denne herlige blandingen av god latin amerikansk musikk og flere andre tempo inspirerte låter fra artister som Pitbull og Nicole Scherzinger for nevne noen.

Mulig å bli svett av Zumba i spillform?

I Zumba Fitness 2 velger man selv hvor hardt du vil at treningsøkten skal være men kan også følge forhåndsdefinerte treninger med forskjellige instruktrer. Jeg anbefaler at man prøver seg litt frem med enkelt sanger først før man hiver seg på en lengre treningsøkt. Jeg jobbet meg inn i bevegelsene, fant rytmen før jeg dro i gang med den korte treningsøkten spekket med en rekke forskjellige sanger og bevegelser. Hadde på ingen måte lært meg alle før jeg satte i gang. Klarte meg bra på de aller fleste og halte de andre greit i land med noen dårligere poeng nivå på de sangene som hadde nye bevegelser. Men da var det ikke noe problem hive seg på runde 3 og 4 av samme økt for og stadig slå seg selv, konkurranse ånd er viktig og en selv er sin egen motstander.
Jeg ble i løpet av en time drivende svett og ser faktisk muligheten for fortsette med Zumba Fitness 2 til min Nintendo Wii i romjulen og etter jul for differensiere mine treningsmetoder.

Jeg fikk etter noen svette og heftige spilltimer med Zumba Fitness 2 en helt annen oppfattning av treningsopplegget og konseptet i spillformen og er positivt overrasket i forhold til den første utgaven jeg testet til Xbox 360 til jul i fjor.

Er du som jeg litt flau over din egen manglende rytmesans og balanseevne?? Har du hatt litt lyst til prøve Zumba men ikke turt det på grunn av det?? Da kan jeg virkelig anbefale Zumba Fitness 2 til Nintendo Wii. Kom i gang allerede nå og kjøp spillet til deg selv i julegave, da kan du danse av deg julekiloene allerede nå i romjulen i år og stille frisk og fin på Zumba time på ditt lokale treningssenter i januar 2012.

Spillet har ingen ekplosivt høy fokus på grafikk, men heller litt mer midt på treet med tanke på det. Spillet skal ha og må ha fokus på brukervennlighet og treningsglede for at spillet skal være for alle niver. Spiller kan være for en som vil begynne trene og komme i form eller også for de som er veltrente og bare vil krydre sin vanlige trening med noen gøyalt i tillegg.
Man får solide instruksjoner fra de kjente Zumba instruktørene Beto, Tanya og Gina som alle er kjente fra dvd instruksjonsvideoene vi har sett reklame for på tv. Musikken er oppgradert og spiller kan følge kaloriene man forbruker etter hver intruksjon og bevegelsene lærer du ved enkle grep og instruksjoner fra spillets instruktører.
Det kule synes nå jeg var at man kan enkelt tilpasse sin egen treningsøkt, eller lage dine egne i tillegg til ås mange forhåndsdefinerte treningsøkter. Det gjør at spillet aldri vil miste sin gjenspiller effekt får man rett og slett er lei av musikken og det blir man ikke når man ser at spillet hjelper deg ned noen kilo ved danse i stua..

Zumba er et gøyalt treningskonsept. Når jeg ser på det forrige spillet så må jeg si at Zumba nå også fungerer i spillform selv om bevegelsene skulle hatt en litt høyere vanskelighetsterskel. Men det kunne jo ha avskrekket noe av det morsomme med spillet også.

Jeg gir spilet hele 5 av seks mulige da Zumba Fitness 2 viser at nå kan man f åen god treningsøkt på en morsom måte i stua for alle som har en Nintendo Wii.

Spillet gir deg en god treningsøkt, blandet med en morsom danseopplevelse og lærer deg mye nytt.

Barna var engasjerte og danset i vei de oxo sammen med far Zuuuumba