Spillomtale:Defiance

Bli med vår spillskribent Frode inn i Defiance.

«Krig på jorda, fremmede raser og våpen i bøtter og spann»

Sjanger: MMO/3 person skytespill
Utvikler: Trion Worlds
Plattform: PC,PS3,X360
PEGI: 18+

Defiance er den nye Sci-fi satsningen til utvikleren Trion Worlds. Spillet er noe så sært som et MMO/Tredje persons skytespill. Et veldig annerledes spillkonsept, men de låner ideer fra de beste i klassene både når det kommer til MMO delen og skytespill delen. Tv-serien har slått an så mye at den har fått kontrakt for å lage sesong nummer to. Spill og tv-serie skal utfylle hverandre, i motsetning til å være en ren spin-off. Spillet får hver uke en patch med et par oppdrag som har tilknytning til tv-serien slik at de to delvis følger hverandre. Hele dette konseptet er veldig ambisiøst, men hvordan fungerer det i praksis?

Historien i Defiance er som følger. Fremmede raser har kommet fra verdensrommet og bosatt seg på jorden. Det har pågått kriger i over 30 år mellom menneskene og de fremmede rasene. Krig og forurensing har forandret økosystemet(Terraforming blir dette omtalt som i spillet) på jorden radikalt. St. Louis er den eneste byen hvor anarki ikke hersker og hvor mennesker og disse nye rasene bor sammen. De har omdøpt byen til Defiance.  Dette er settingen for både spillet og tv-serien, men mens tv-serien foregår i område rundt Defiance (St. Louis) foregår spillet som en parallell historie i området som tidligere var San Francisco.

defiance1

Spillet kjører på Havok motoren og det er ikke å stikke under en stol at grafikken er utdatert. Spillet har vært under utvikling siden 2008 og bærer kanskje litt preg av dette. Enten det eller så har de valgt å nedprioritere grafikken slik at spillet går mer smidig.  Fysikken er også litt merkelig. Dette blir spesielt synlig når du kjører rundt i kjøretøy og det plutselig blir full stans pga en stein eller kant som så vidt stikker opp av bakken. Dette vender du deg derimot fort til og det ender ikke opp med å ødelegge din opplevelse.

Lyden i spillet er godkjent. Musikken er flott og storstilt. Det blir kanskje litt vel mye til tider, men det er en smak sak. Jeg skulle gjerne hatt litt flere musikkspor, men jeg har spilt MMO’er med mindre variasjon i musikken enn dette. Våpnene høres ut som de skal, men her mangler også variasjon. Hittil har jeg f. eks ikke hørt noen endring på lyden når jeg bytter en SMG til en annen SMG. Likevel, dette er heller ikke noe du irriterer deg over i lengden.

Selve spillet starter med at du lager din figur, velger klasse og så slippes du løs en i enorm verden. Her kan du hente oppdrag fra forskjellige oppdragsgivere rundt om i landskapet.  Du har oppdrag som er knyttet til hovedhistorien av spillet, men du har også sideoppdrag og små oppdrag/baner du må kjøre gjennom som går på tid(Time trials). Når du spiller spillet for første gang bør du helt klart ikke hoppe over tutorial delen da det er mye å sette seg inn i her. Menyene alene tar en god stund før du har oversikten på. De som har spilt MMO’er før har en klar fordel her.

defiance2

Når du løper rundt i landskapet ser du andre spillere som små rosa prikker på kartet ditt. De andre spillerne vil ofte ha samme oppdrag som deg og sånn sett ender du ofte opp med å få hjelp fra andre uten at du har bedt om det, men dette fungerer fint. Det har også ofte hendt meg at etter jeg har tatt et par oppdrag sammen med noen at vi utvider samarbeidet ved å gå sammen i party.  Her skal utviklerne ha skryt for at de har gjort samarbeidsdelen til «frivillig-tvang», det fungerer veldig godt og det er artig å løpe rundt i områder med mye aktivitet. Du kan også være med på å bekjempe store monstre/uhyrer i såkalte Arkfalls. Dette er store slag som tar alt fra 10 minutter til en time, hvor 5-50 spillere samarbeider om å bekjempe større fiender for å få sjeldne våpen/skatter.

I tillegg til dette har spillet også en standard multiplayer del, men her var det lite nytt. Det er to varianter med av team deathmatch hvor eneste forskjellen er antallet spillere som kan være med. Det finnes også en modus som heter Shadow War, hvor det er to lag med 64 spillere på hver side som kjemper om dominans over områder. I tillegg til de 128 spillerne som er på brettet så finnes det også AI motstandere. Dette var litt mer originalt, men det er av og til vanskelige å samlet nok spillere til denne modusen.

defiance7

For de som har spilt MMO’er tidligere på pc og har ventet på et konsoll MMO så er dette absolutt noe å prøve.  For de som verdsetter pen grafikk, stor variasjon i oppdragene eller en opplevelse som holder deg litt mer i hånda så blir dette sannsynligvis litt vanskelig å svelge, likevel anbefales alle å gi dett spillet et forsøk. Det belønner deg veldig i forhold til hvor mye tid du bruker på å spille, i tillegg er oppdragene hver uke tilknyttet tv-serien også en liten gulerot for mange. Oppdragene kan riktignok bli repetitive, men du trenger ikke nødvendigvis ta oppdrag for å oppgradere eller finne bedre utstyr til figuren. Dette kan også oppnås ved f. eks fokusere på ArkFall kampene eller kun reise rundt å drepe fiender for XP og utstyr. Det er veldig variabelt hvor mange timer det vil ta deg for å spille gjennom spillet, det er til og med vanskelig å definere når du er ferdig med spillet, hvis du ser bort fra hovedoppdragene.

En ting er sikkert, dette spillet har mange timers underholdning for den rette spilleren.

Jeg gir dette spillet 4 av 6.

3 Person, MMO, Online PC, Spillomtale, Utvalgte